Jump to content

Recommended Posts

Posted

Er det noen som har noen ide om hva som kan være galt?

Bilen det dreier seg om er en 2003 Mercedes Benz E270 CDI (W211). Bilen er kjørt ca 189.000 kilometer og er bra fulgt opp med servicer og vedlikehold. Girkassen har hatt service 2 ganger, senest for 2-3 måneder siden.

Bilen starter og sviver slik den skal. Men når man kjører pent og pyntelig avgårde på kald motor og lave turtall, så ligger den å nykker litt. Gir man litt gass så forsvinner denne nykkingen med en gang. Når motoren er varm, så forsvinner dette fenomenet. Da er bilen helt "nykke-fri".

Er ingen feilmeldinger som kommer opp på diagnose test.

Posted

2 service på kassa på 189k var jo ikke akkurat mye da. det vanlige er service på hver 60k, men dette er vanlige symtom ved lock up solenoid som fusker eller converter feil... litt usikker på hvordan symtomene er ved kjøleveske i kassa, men inbiller meg at det er noe av det samme.

den beste måten å få bekreftet om det er lockup solenoiden, er å koble på diagnose apperat å kjøre rundt med dette påkoblet, evt enten koble ut solenoiden, evt tvangstyre den med konstant lock, noe som jeg innbiller meg var litt vanskelig med star (husker ikke helt i farten). da kan en få bekreftet om det er solenoiden eller ikke.

evt så kjøper en ny solenoid og skifter denne. den koster ikke mye, det er langt dyrere å kjøpe inn olje som må etterfylles etter skifte av solenoiden.

generelt så er det anbefalle å sjekke lockup solenoiden først før en angriper en converter, trur dette står også i mercedes sine bøker. kan iallefall koble ut lockup solenoiden i star, og en vil få en god indikasjon om det er solenoiden eller ikke. ved skifte, så må en også sjekke screenet som ligger til solenoiden, at det ikke er fult av "dritt".

har hørt mange skrekk eksempler ifra folk som har hatt samme symtomer og vært inne til merkeverksted, å fått beskjed om at converter og ventil disken må skiftes (dette for at de skal sikre seg at feilen forsvinner) men den vanligste feilen er solenoid feil, google dette, evt søk på youtube så vil du finne mange tråder omkring dette, og filmsnutter med disse symtomene.

Posted

Takker for veldig gode svar. Har nå bestilt tid på verksted for å bytte denne solenoiden + service/olje/filter skift på girkassen. Hvis det er nødvendig så kjører vi en "flushing" også i samme slengen. Er en bil jeg skal selge, så er jo absolutt det kjekkeste om ny eier får en bil som fungerer slik den skal  :D

Posted

trur nok de alle fleste her har kjøpt sollenoid ifra cobra transmision, er vel billigst der. trur den koster rund 30 dollar sånn +-, hva denne sollenoiden koster i norge, vet jeg ikke. så håper du sjekka, evt fikk fast pris på jobben slik du ikke får et sjokk.blir fort noen kr, når du ska ha olje, filter, pakning osv osv...

vist du kjenner noen som har star diagnose, så ville jeg ha koblet opp dette og sjekket solenoiden før jeg hadde gjort noe som helst. selv om jeg tror nok at det er solenoiden som er feil:)

sånn ekstra tid iforhold til filter skifte på kassa, så vil jeg si at det ikke bør ta mere en 10-20 min mere, var vel 10 bolter som må av for å få ventil disken ned, og sef. må de monteres igjen. og mister max 1 liter mer oljen kontra ved filter skifte. 

Posted

Kostet en drøy 1000-lapp hos Bertel O Steen for denne solenoiden. Usikker på om det var før eller etter rabatt. Også usikker på om mva var inkludert eller ikke. Verkstedet antydet 2-3 timers arbeid for å skifte denne og ta olje-/filter-skift.

Posted

vil si at vist de bruker 3 timer på den jobben, så tar de seg god tid, selv om de bruker en del tid på å varme opp olja i kassa før den siste målinga, og evt adaption av solenoiden, som er å bare å kjøre i 50-60 km/t.

men kan jo sef. hende de bruker mye mindre tid en det også, og de bare vil ta i for å være sikker på at de ikke har sagt for lite tid. selv så brukte jeg litt under 2 timer sist jeg gjorde det. med en god kaffe pause, mens jeg venta på min antikk star diagnose skulle starte opp. tok dog ikke å skifta all olja, og skifta bare olja i kassa, så kanskje de regner med å skifte all olja, dvs å koble av på returen. tar jo litt lengre tid det, og skifte alt kontra litt under halvparten.

håper uansett det fikser problemet ditt :)

Posted

Da har bilen vært på verksted. Solenoiden er nå skiftet. Vet ikke om det var nødvendig, men likevel greit å få det gjort siden dette tydeligvis er en svakhet. Olje og filter på kassen så ikke bra ut, og det så skittent og fælt ut i bunnpannen.

Verkstedet valgte derfor å kjøre på med full flushing av girkassen før de skiftet olje og filter. Har ikke prøvd bilen selv enda, men verkstedet har testet bilen og klarer ikke lenger å få frem nykkingen. Ser ut som at dette var det som skulle til, og at alt er helt i orden nå. Vil likevel vente til jeg har prøvd bilen selv før jeg slår meg helt til ro.

Her er bilde av gammel og ny olje;

IMG_29611_zpsbahz7ydl.jpg

Posted

Da har jeg vært å hentet bilen hos Meca Vibemyr Bilverksted. Har fått kjørt og testet bilen, og er kjempefornøyd. Har ikke hatt ett eneste nykk på den halvtimen jeg kjørte rundt.

Takker for gode tips og råd, som direkte førte til at problemet på denne bilen løste seg :thumbup: