Glenn170sv Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 hei sliter med å få varme i kupeen. Har byttet termostat og den viser riktig arb.temp på motoren. Byttet også duoventil/varmeventil, men til ingen nytte. Kjenner på slangen inn til varmeventilen at denne er kald. I tilegg var kjøleveska noe blåhvit i varmeventilen. iI beholderen har den riktig farge. Har nettopp hatt bilen inne og fått montert motorvarmer. Kan problemet oppstå dersom man ved en feil, kun fyller konsentrat kjøleveske på? Kan det være vannpumpa som ikke gjør jobben sin? Er det andre ventiler eller lignende som kan være problemet? bilen er en 2004, 220cdi s211. hilsen Glenn Quote
larsianer Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 var en rar farge på kjøle vannet,har du sjekka om varme pumpe motorn går rundt/virker??? Quote
ProblemDanneren Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 Går viften eller er det helt dødt? Hvis viften går, men ikke blåser varmt har du luft i kjølesystemet etter motor varmer jobben. Regner med du har skjekket sikring. Ellers er det greit å ha på vannpumpesmøring. Den smører ikke bare pumpen, men også ventiler. Har du foresten altid kjørt med blå væske? Ved bytte av type kjølevæske på det kjøres mange skyllinger for å være sikker på at det ikke dannes avleiringer. Første tegn er varmapparatet som svikter. Derefter for resten av motoren problemer Quote
Eirik Tømmerås Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 Ingen problem med å bruke blå frostvæske, men den må byttes oftere enn original væske. Jeg undersøkte litt om det der da jeg bruker FK´s blå frostvæske, og den er godkjent for bruk i alu.-motorer. Jeg gjør sånne jobber selv og om jeg må bytte frostvæske annen hvert år gjør meg ingenting. Samme med oljen på E´n, jeg er gått over til 10.000km olje for da får jeg byttet olje hvert år pga at bilen ikke går mere enn 10.000km i året, så med ESP/20.000km intervall og så gå etter hva bilen mener så ble det 2 vintersesonger på samme olje Quote
Glenn170sv Posted February 9, 2016 Author Posted February 9, 2016 Kjøpte bilen i sommer jeg, og har etterfyllt litt blå veske da jeg skiftet termostat i høst. Viften går som normalt. Kjente på slangene etter at bilen hadde blitt varm, at disse også var blitt varm. Skrudde av lokket på ekspansjonstanken og lot bilen gå. Da jeg stoppet bilen, begynte den å gurgle noe. Luft? Mulig man må bare kjøre bilen frisk, og lufte når man stanser?. Men syntes konsistensen på kjøleveska var rar. Kan det være olje som er kommet i den? Rart ikke hele kjølesystemet har samme konsistens. Sikring er ok. Problemet oppstod etter jeg hentet bilen når motorvarmer var montert. Quote
ProblemDanneren Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 Tyder vel i utgangspunktet på luft, men kan ikke si det med sikkerhed. At det gurgler i ekspansjonstanken er normalt. Når du stopper motoren vil nivået øke noe. Olje går altid letteste vei, altså ved en eventuell lekasja inn i kjølevannet. Men synes det er rart at resten av kjølevæsken er fin. Vet ikke om det er avleiringer som blir mer eller mindre liggende igjen. Kjeenner ikke så godt til det. Quote
Eirik Tømmerås Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Det er ikke bra at du har fylt på blå frostvæske hvis systemet innholdt en annen type væske, mange typer væsker tåler ikke å bli blandet og det kan hende at du nå har fått "grøt" i v.app. registeret. Vil anbefale deg å tappe av og spyle gjennom hele systemet... Quote
Skrotenisse Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Det er ikke bra at du har fylt på blå frostvæske hvis systemet innholdt en annen type væske, mange typer væsker tåler ikke å bli blandet og det kan hende at du nå har fått "grøt" i v.app. registeret. Vil anbefale deg å tappe av og spyle gjennom hele systemet... Skjønner ikke at folk sier at så lenge du har "blå" eller "grønn" så kan man fylle blå eller grønn... Er mange forskjellige typer der ute, for at jeg vet så kan du siden din var 04 modell ha hatt gult med tilsvarende MB 325.3 sertifisering. Flush hele systemet ditt og kjør på EN fabrikant. Selv om 2 farger er like så KAN det hende at de motvirker hverandre. Står som regel at man ikke skal blande med andre typer. Blå er blå ja, men en blå med silikat for de motorene som trenger det er blandet annerledes enn en silikatfri. Quote
Marevan Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Kjøpte bilen i sommer jeg, og har etterfyllt litt blå veske da jeg skiftet termostat i høst. Viften går som normalt. Kjente på slangene etter at bilen hadde blitt varm, at disse også var blitt varm. Skrudde av lokket på ekspansjonstanken og lot bilen gå. Da jeg stoppet bilen, begynte den å gurgle noe. Luft? Mulig man må bare kjøre bilen frisk, og lufte når man stanser?. Men syntes konsistensen på kjøleveska var rar. Kan det være olje som er kommet i den? Rart ikke hele kjølesystemet har samme konsistens. Sikring er ok. Problemet oppstod etter jeg hentet bilen når motorvarmer var montert. De kan jo ha satt motorvarmerelement feil vei. Om det er av en type det bare renner en vei gjennom, så vil det jo medføre problemer. Hvor sitter den hen? Quote
Glenn170sv Posted February 15, 2016 Author Posted February 15, 2016 Problemet løst. Tidligere i år byttet jeg termostat. Jeg etterfylte da noen desiliter med blå kjøleveske fra biltema. Alt fungerte som det skulle da. Hva som stod på av kjøleveske er for meg uvisst, da forrige eier byttet dette. Under montering av motorvarmer ble ikke all kjøleveske tappet ut, kun ned til nivået som varmeelementet ble satt inn. Det ble da etterfyllt med Kementyl Grønn frostvæske til standard nivå. Etter kort kjøring (par kilometer), sviktet varmeapparatet. Ny varmeventil ble bestilt og montert. Fortsatt ingen varme. Da registrerte jeg den rare konsistensen på kjøleveska. Begynte å tappe ut all kjøleveske, og det visste seg at her har det skjedd en kjemisk reaksjon. Kjøleveska var seig fin grønn milkshake. Tok lang tid å tappe ut. Fyllte på vann og rensemiddel. Tømte dette ut og spylte til slutt med slange gjennom systemet. Etterfyllte helt ny Kemetyl grønn kjøleveske. Ble vell ca 7,5liter sånn omtrent. Har nå kjørt 300km, og kjøleveska er like grønn som den skal være. Varmeapparatet fungerer som det skal. Konklusjon: blanding av kjøleveske uansett farge og merker blr ikke skje. Man bør holde seg til samme type veske ved slike operasjoner. Denne seigheten sv kjøleveska gjorde det vanskelig å sirkulere for pumpa, og dermed fikk jeg heller ikke varme i bilen. Ble en rimeligere løsning enn om toppakningen hadde tatt kveld. legger ved bilde av konsistensen av kjøleveska da denne ble tappet ut. Quote
Eirik Tømmerås Posted February 15, 2016 Posted February 15, 2016 Fint at det løste seg på den billige måten! Ja, type frostvæske burde stå i serviceheftet og/eller et merke på bilen sånn at man ungår sånne tilfeller Quote
Tor Anton Posted February 15, 2016 Posted February 15, 2016 Grunnen til at det er forskjellig farge på kjøleveske er for at de ikke skal blandes. Tapper du veske eller trenger å fylle på en del tapp, evt skyll å fyll på en ny som du har kontroll på Quote
Skrotenisse Posted February 15, 2016 Posted February 15, 2016 Det er jo det jeg har nevnt. Drit i farge, det er gammel tankegang. Blå med en spesifikasjon kan faktisk reagere med en annen blå. Så en type hele veien så er du sikret. Quote
Eirik Tømmerås Posted February 16, 2016 Posted February 16, 2016 Og for å gjøre det hele enda mer forvirrende så svarte Oljelageret/Fuchs at de og har en oransje frostvæske... Jeg har handlet frostvæske hele mitt liv hos FK. Billig og bra(Statoil). Og hadde det ikke vært for at jeg tror Mobil1 er den beste olja, så hadde jeg enda kjøpt olje(Lazerway) der i fra og. Quote
Recommended Posts