Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

På Søndag skjedde det som jeg har håpet aldri ville oppleve skjedd, jeg ble påkjørt bakfra  :(

Har fått et skademeldingnr fra mitt forsikringsnr, samt at føreren som var uheldige å kjørte I meg, har sagt at det var hans feil.

Og har derfor skrevet under på skademeldingen

Dette var selvfølgelig med CLK 430 min dette skjedde med :(

Det er ingen synlige skader på bilen bak, men er vel fare for at det kan være skjulte skader, samt virker som at ryggesensoren bak ikke virker mer etter samenstøtet.

Ringte tilo et verksted I dag, og ble forundret av svaret jeg fikk av de, de skrudde ikke av noe som helst, for å sjekke om det var skader bak skjermen.

Hvis jeg skulle få dette sjekket, matte jeg kreve dette via forsikringsselskapet.

Eneste de gjorde var å eventuekt løfte den opp på en bukk, å sjekke under.

Da stiller jeg spørsmålet, hva om det er skader bak der som ikke er synlige, hvordan skal jeg da få sjekket dette.

Trodde et verksted ville ha tatt av dette jeg, for å sjekke om det hadde oppstått skader der.

Er det noen som har efaring med slikt?

Vil ikke verkstedene skru av deler for å kontrollere at det ikke har oppstått skader, eller er det slikt at jeg må kreve via mitt forsikringsselskap at dette må tas av, slik at det blir sjekket for skjulte skader?

Vil takke for den hjelpen jeg får

Posted

Erfaring tilsier at man bør sjekke gearkasse grundig. Dersom man får en betydelig smell foran/bak, er det ikke uvanlig at den relativt tunge innmaten i kassa glatt kan banke en sprekk i huset. Dette ser man med at det lekker olje. Men dersom det ikke er noe særlig merke på bilen, har det antagelig ikke vært så store smellen.

Ellers ville jeg hatt av fanger bak for å sjekke hvordan det ser ut der. Utover det er det å inspisere klaringer på baggasjelokk og dører. Det er som regel der det sees først.

Posted

Hei.

På Søndag skjedde det som jeg har håpet aldri ville oppleve skjedd, jeg ble påkjørt bakfra  :(

Har fått et skademeldingnr fra mitt forsikringsnr, samt at føreren som var uheldige å kjørte I meg, har sagt at det var hans feil.

Og har derfor skrevet under på skademeldingen

Dette var selvfølgelig med CLK 430 min dette skjedde med :(

Det er ingen synlige skader på bilen bak, men er vel fare for at det kan være skjulte skader, samt virker som at ryggesensoren bak ikke virker mer etter samenstøtet.

Ringte tilo et verksted I dag, og ble forundret av svaret jeg fikk av de, de skrudde ikke av noe som helst, for å sjekke om det var skader bak skjermen.

Hvis jeg skulle få dette sjekket, matte jeg kreve dette via forsikringsselskapet.

Eneste de gjorde var å eventuekt løfte den opp på en bukk, å sjekke under.

Da stiller jeg spørsmålet, hva om det er skader bak der som ikke er synlige, hvordan skal jeg da få sjekket dette.

Trodde et verksted ville ha tatt av dette jeg, for å sjekke om det hadde oppstått skader der.

Er det noen som har efaring med slikt?

Vil ikke verkstedene skru av deler for å kontrollere at det ikke har oppstått skader, eller er det slikt at jeg må kreve via mitt forsikringsselskap at dette må tas av, slik at det blir sjekket for skjulte skader?

Vil takke for den hjelpen jeg får

Forhør deg med ditt forsikringsselskap. Du kan godt prøve å kreve, husk at så lenge motpartens forsikringsselskap skal betale så bør ditt forsikringsselskap hjelpe deg så godt de kan..

Posted

Kjedelig når slikt skjer men motparten har i ditt tilfelle heldigvis påtatt seg skylda. Ble selv påkjørt bakfra engang av en kar da jeg stod å venta på grønt lys i et kryss og han nekta for at han hadde skyld i det og kjefta meg opp for at jeg hadde stoppet på rødt lys (Han brukte ikke å gjøre det når det ikke kom noen biler den andre veien, sa han) og han nekta å skrive skademelding, skulle snakke med advokaten sin først samt at han ville anmelde meg til politiet for å ha stoppet på rødt lys :lol:

Posted

Kjedelig når slikt skjer men motparten har i ditt tilfelle heldigvis påtatt seg skylda. Ble selv påkjørt bakfra engang av en kar da jeg stod å venta på grønt lys i et kryss og han nekta for at han hadde skyld i det og kjefta meg opp for at jeg hadde stoppet på rødt lys (Han brukte ikke å gjøre det når det ikke kom noen biler den andre veien, sa han) og han nekta å skrive skademelding, skulle snakke med advokaten sin først samt at han ville anmelde meg til politiet for å ha stoppet på rødt lys :lol:

LOL, han tapte vel her uansett. Enhver som fører kjøretøy skal kjøre aktpågivende nok til å kunne stoppe for enhver hinder ;)

Hvordan endte dette?

Posted

Det endte egentlig der, det var ingen skade på bilen min (kollisjonen skjedde i ganske lav fart) og hengerfeste på bilen min hadde delt støtfangeren på hans huyndai slik at den lå i to deler på asfalten. Jeg satte meg i bilen og kjørte etter en liten stund etter at jeg hadde prøvd å se så nøye jeg kunne på min egen bil og da han begynte å ringe etter advokat sa jeg at så lenge han ikke ville skrive skademelding så dro jeg hjem. Jeg sa at han kunne ta kontakt hvis han ville senere men jeg hørte aldri noe mere :)

Bilen jeg hadde den gang var en 93 passat og dette var i 2005/2006 engang.

Det hadde vært morro å være flue på veggen når han kom inn hos polititet og ville anmelde en fører for å ha stoppet på rødt lys, mulig at de fikk seg en god latter på stasjonen den dagen.

Posted

Det endte egentlig der, det var ingen skade på bilen min (kollisjonen skjedde i ganske lav fart) og hengerfeste på bilen min hadde delt støtfangeren på hans huyndai slik at den lå i to deler på asfalten. Jeg satte meg i bilen og kjørte etter en liten stund etter at jeg hadde prøvd å se så nøye jeg kunne på min egen bil og da han begynte å ringe etter advokat sa jeg at så lenge han ikke ville skrive skademelding så dro jeg hjem. Jeg sa at han kunne ta kontakt hvis han ville senere men jeg hørte aldri noe mere :)

Bilen jeg hadde den gang var en 93 passat og dette var i 2005/2006 engang.

Det hadde vært morro å være flue på veggen når han kom inn hos polititet og ville anmelde en fører for å ha stoppet på rødt lys, mulig at de fikk seg en god latter på stasjonen den dagen.

Jøss, hadde det vært meg hadde jeg sagt. Vær så god, men jeg drar til sykehuset isåfall og sjekker nakkeskader. Ring gjerne advokaten din, så får han hamle opp med mine advokater fra forsikring. Det er ikke DIN OG MIN JOBB å krangle om skyld. Selv om det er opplagt, men du får skrive skademelding her og nå inkludert det med personskade. Da blir dette politisak og i samme slengen.

Posted

Ja hadde det vært i dag så hadde jeg kanskje gjort noe slik. Det er vel det at jeg ikke er spesielt mye til kranglefant av meg men stort sett prøver å være grei å høflig for å finne en løsning.

Egentlig så var situasjonen mest komisk da han var en veldig kort vokst asiatisk mann (jeg er ikke spesielt høy selv, bare 174) på kanskje 150cm som var illsint. Minte meg litt om en kombinasjon av en sint lemmen og sinte Karl (Nils Vogt) fra Mot i Brøstet. Han nærmest hoppa opp og ned og freste av sinne og kjefta som bare det. Det var visst helt ekstremt dumt av meg å stoppe på rødt lys og han kunne virkelig ikke fatte hvorfor vi skulle skrive noen skademelding. Dette var jo en sak for advokaten hans og politiet mente han.

Desverre så er det jo ofte slik i kollisjoner at partene ikke er enige om skyld og ofte så prøver den ene å enten stikke av eller å unndra seg det hele ved å oppføre seg som en drittsekk eller å forsøke å dra inn "vitner" som skal snakke deres sak og på en eller annen måte psyke ut motparten. Det er jo veldig dumt for man kan jo egentlig bare prøve å være rolig å høflig mot hverandre og så fylle ut skademeldingsskjema og la forsikringselskapene ordne opp i skyldspørsmålet.

Posted

Dersom motparten er vanskelig så skriver man skademelding og tar det derifra. Evt ringe til politiet.

Ang CLK'en; krev at forsikringen sjekker opp bilen din grundig, evt ta den med til NAF!!

Posted

Hvis skaden på en plast fanger er minimal - hva er sjansene for at selve stålkonstruksjonen har fått seg en smell og bøyd seg?

Ikke godt å si. Vet om noen påkjørsler bakfra som har vært stygge, selv om de tilsynelatene så OK ut.

Eksempel, BMW 528 i E39, påkjørt bakfra, lav hastighet. Tilsynelatende ingenting, kun skrammer på bakfanger. Ved inspeksjon på verksted, innerbjelken bøyd, kollisjonsdempere tatt, skjev innervange og litt til. Takst: Rundt 30 000 (Kamerat sin bil)

Og min gamle bil: E46 M3, påkjørt bakfra i kø (også lav fart). Innerbjelke, PDC, eksos, en kollisjonsdemper, knakk av litt pådiffusoren - 35 000,-  Synlige skader; 2 prikker på bakfanger.

Bilene har kollisjonsdempere som skal gi etter for å få en "mykere" kræsj, sikkerhetssystem. Så om det ikke fikses på og du faktisk blir kollidert i i høyere fart så kan det være forskjellen mellom liv og død.

Posted

Hvis skaden på en plast fanger er minimal - hva er sjansene for at selve stålkonstruksjonen har fått seg en smell og bøyd seg?

Plasten flekser lett, og spretter tilbake etter at metallet under er bulket. Har sett det mange ganger.... :-( Fester til/inne i  fanger, som ofte er skummet fast kan også ta kvelden....

• 2 years later...
Posted

Kjipt

Bruk ett godkjent skadeverksted som har tilgang til DBS.

Får mange skadesaker i måneden ( Takserte en W251 idag ), og mange skader er vanskelige å estimere pris før noe er demontert.

Be skadeverkstedet demontere alt, også taksere i DBS. På litt eldre biler så er det meget vanskelig å få godkjent nye deler - Det går mest i brukt. Selvfølgelig så skal det se pent ut til sist!

DBS er databasert skade system.

Man oppdager mye rart under demontering... så enklere å sende inn 1 takst til slutt, så vet forsikringen om det blir rep eller kondemnasjon.

Er bilen gjeldsfri, så kan du få taksert den, og ta kontantoppgjør. Da kan du fikse hos en du kjenner.... privat  - og ta en ferie også i samme slengen med resten av penga  :o

Fleste forsikringsselskaper har avtale med verksteder mtp timepris, materiale etc. Min Navara ble kræsjet, ble målt på jig, ramma var skjev. Var nesten 3 timers arbeid for alt - Frende betalte bare for 1 times arbeid @850 + mva. De sa det står i avtalen... Bilen skulle kondemneres. Ikke rart fleste verksteder ikke gjør sånt.

Skal kunde ha kontant oppgjør hos oss, så tar vi 15% av total sum for bryet.

Slikt ser DBS ut:

0f2f589c3a8b8d6ddf7bca0fb4c49721.jpg