Dagis Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 Jeg ser at dette uttrykket brukes rundt om, men hva legges egentlig i ordet "ihjelskrudd"? Quote
Blostrupmoen Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 Tja, godt spørsmål, brukte litt tid på å reflektere over det. Når jeg har brukt uttrykket så har jeg tenkt at kjøretøyet det er snakk om har hatt ryddige eierforhold, gjerne lav km.stand, reparasjoner er utført av fagfolk, bilen er helt eller tilnærmet original/ ett bra objekt. Ingenting ved kjøretøyet mangler/ er borte. Med andre ord, ingenting er tuklet med. Sikkert mange definisjoner, finnes vel ikke i noen ordbok det ordet, så her er det nok ingen fasit Quote
Olsen Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 Tja, godt spørsmål, brukte litt tid på å reflektere over det. Når jeg har brukt uttrykket så har jeg tenkt at kjøretøyet det er snakk om har hatt ryddige eierforhold, gjerne lav km.stand, reparasjoner er utført av fagfolk, bilen er helt eller tilnærmet original/ ett bra objekt. Ingenting ved kjøretøyet mangler/ er borte. Med andre ord, ingenting er tuklet med. Sikkert mange definisjoner, finnes vel ikke i noen ordbok det ordet, så her er det nok ingen fasit Jeg bruker diametralt motsatt definisjon. For meg er en bil som er "ihjelskrudd" ofte tuklet med av ukyndige, har mangler og er for meg egentlig et restaureringsobjekt - i beste fall! Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 ....hva legges egentlig i ordet "ihjelskrudd"? Quote
Marevan Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 ....hva legges egentlig i ordet "ihjelskrudd"? Opprinnelig er ikke ihjelskrudd noe positivt nei... Quote
Skrotenisse Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 For meg er ordet negativt ladet: Ofte asosiert i mitt hue med skrudd mye på med feil og tatt quickfiks Quote
Blostrupmoen Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 Jeg mente selvsagt det motsatte!! At kjøretøyet IKKE har hatt eiere som har brydd seg. Hadde nok hue ett heeeelt annet sted når jeg skrev den posten der, noen ganger blir jeg nesten skremt hvor surrette det går an å bli..... Quote
Odin E Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 For meg er ordet negativt ladet: Ofte asosiert i mitt hue med skrudd mye på med feil og tatt quickfiks Enig. I ordet ihjelskrudd legger jeg at det som i utgangspunktet er en bra bil har blitt dårlig vedlikeholdt, mye hurtigrep, av ukyndige, kanskje med mangel på skikkelige deler. Ofte følgefeil osv. Quote
Eirik Tømmerås Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 Ihjelskrudd er for meg folk som skrur uten å ha peiling... Quote
modzona Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 Mye midlertidig permanente løsninger som en fagman med respekt for kjøretøyet aldri funnet på. Quote
Atmobil Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 Ja jeg kan bare stemme i med andre å si at en ihjellskrudd bil har hatt MANGE eiere og korte eierforhold, ofte fikset på av hobbymekanikere med litt løst forhold til hva som er trygt og bra. Mange lureri triks (ofte klassiske "slesk bilselger" triks ala sagflis i girbokser eller bakaksler for å dempe ulyd) og "fort-å-gæli" løsninger. Quote
Dagis Posted February 10, 2016 Author Posted February 10, 2016 Ah..begynner å danne seg et bilde nå. Særlig utbredt blandt w124 kanskje. Quote
Tor Anton Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 men det er mange fagfolk som ikke gjør en tilfredstillende jobb også, så det at en bil har vært på merkeverksted behøver ikke å være positivt.Å så er det en som skrur litt i garasjen sin som er den nøysomme personen som ikke overlater noe til tilfeldigheten. Quote
Skrotenisse Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 men det er mange fagfolk som ikke gjør en tilfredstillende jobb også, så det at en bil har vært på merkeverksted behøver ikke å være positivt.Å så er det en som skrur litt i garasjen sin som er den nøysomme personen som ikke overlater noe til tilfeldigheten. På en bil som er eldre enn 5 år, skjønner ikke hvorfor folk på liv og død skal ha det verkstedstempelet...? Jeg foretrekker en som er glad i å stelle bilen sin selv som kan dokumentere godt med bilder og kvittering. Man merker det fort om man er bilkyndig.. Quote
FredrikE300D Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Min definisjon er at noen har klådd og styra omtrent hvor som helst på bilen. Ikke særlig nøye heller! Jeg Eide en gammel BMW en gang, den kunne nok kalles ihjelskrudd da jeg tok over den, men den skjulte det ekstremt godt. Brodern har også en gammel BMW, den er det man kan kalle uskrudd.. Her er alt på plass uansett hvor man ser. Quote
Eirik Tømmerås Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 men det er mange fagfolk som ikke gjør en tilfredstillende jobb også, så det at en bil har vært på merkeverksted behøver ikke å være positivt.Å så er det en som skrur litt i garasjen sin som er den nøysomme personen som ikke overlater noe til tilfeldigheten. Som da jeg fikk tilbake E´n fra merkeverksted etter eu-etterkontroll og rep av bremser som hang bak. Etter noen mnd. fant jeg alu. deksler som tilhører under bilen, under førerstolen... Quote
Skrotenisse Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 men det er mange fagfolk som ikke gjør en tilfredstillende jobb også, så det at en bil har vært på merkeverksted behøver ikke å være positivt.Å så er det en som skrur litt i garasjen sin som er den nøysomme personen som ikke overlater noe til tilfeldigheten. Som da jeg fikk tilbake E´n fra merkeverksted etter eu-etterkontroll og rep av bremser som hang bak. Etter noen mnd. fant jeg alu. deksler som tilhører under bilen, under førerstolen... De fleste merkeverksted bruker jo bare lærlinger på småjobber. . Quote
Tor Anton Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Da hjelper det lite å bruke et verksted der en forventer fagfolk Quote
Skrotenisse Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Da hjelper det lite å bruke et verksted der en forventer fagfolk Du finner jo "fagfolk" er jo en med fagbrev som skal godkjenne det lærlinger gjør, men det er mye slurv. Quote
alelys Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Slik som cosworthen min, hvor biljekken plutselig forsvant inn i bilen.. gulvet hadde rustet i skøytene og blitt fikset med tec7 Rust som blir lett slipt ned og gjemt bak sparkel og understellsmasse. Strømledninger som er tvinnet og teipet. Når det har blitt brukt 1,6liters clutch på en 2,0liters motor og girkasse. Bulker som er gjemt bak et godt lag med sparkel. Eksosanlegg som henger på jernbettartråd og strips. stikkaksler reparert med handleposer . Hanskerom som ikke holder sett igjen er skrudd fast. senkesett forsøkt hevet med gummiklosser baklykter med dårlig kontakt er limet isteddenfor å bytte en vanntemp sensor for viftene blir ledningene klippet og lagt på manuell bryter... osv kan komme med mer, men er sikkert lite hensiktsmessig :lol: Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Oida.. Her var det virkelig mye rør. Lurer på hvordan den bilen der vibrerer med så mye slangeklemmer på driverket. Quote
alelys Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Oida.. Her var det virkelig mye rør. Lurer på hvordan den bilen der vibrerer med så mye slangeklemmer på driverket. helt greit når jeg ble ferdig med den..... Quote
Tor Anton Posted February 11, 2016 Posted February 11, 2016 det der er nesten passert ihjelskrudd å på tur inn i herpa, men et bra eksempel. Quote
Recommended Posts