Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tja, godt spørsmål, brukte litt tid på å reflektere over det. Når jeg har brukt uttrykket så har jeg tenkt at kjøretøyet det er snakk om har hatt ryddige eierforhold, gjerne lav km.stand, reparasjoner er utført av fagfolk, bilen er helt eller tilnærmet original/ ett bra objekt. Ingenting ved kjøretøyet mangler/ er borte. Med andre ord, ingenting er tuklet med. Sikkert mange definisjoner, finnes vel ikke i noen ordbok det ordet, så her er det nok ingen fasit :)

Posted

Tja, godt spørsmål, brukte litt tid på å reflektere over det. Når jeg har brukt uttrykket så har jeg tenkt at kjøretøyet det er snakk om har hatt ryddige eierforhold, gjerne lav km.stand, reparasjoner er utført av fagfolk, bilen er helt eller tilnærmet original/ ett bra objekt. Ingenting ved kjøretøyet mangler/ er borte. Med andre ord, ingenting er tuklet med. Sikkert mange definisjoner, finnes vel ikke i noen ordbok det ordet, så her er det nok ingen fasit :)

 

Jeg bruker diametralt motsatt definisjon. For meg er en bil som er "ihjelskrudd" ofte tuklet med av ukyndige, har mangler og er for meg egentlig et restaureringsobjekt - i beste fall!

Posted

Jeg mente selvsagt det motsatte!! At kjøretøyet IKKE har hatt eiere som har brydd seg. Hadde nok hue ett heeeelt annet sted når jeg skrev den posten der, noen ganger blir jeg nesten skremt hvor surrette det går an å bli.....

Posted

For meg er ordet negativt ladet: Ofte asosiert i mitt hue med skrudd mye på med feil og tatt quickfiks

Enig.

 

I ordet ihjelskrudd legger jeg at det som i utgangspunktet er en bra bil har blitt dårlig vedlikeholdt, mye hurtigrep, av ukyndige, kanskje med mangel på skikkelige deler. Ofte følgefeil osv.

 

 

Posted

Ja jeg kan bare stemme i med andre å si at en ihjellskrudd bil har hatt MANGE eiere og korte eierforhold, ofte fikset på av hobbymekanikere med litt løst forhold til hva som er trygt og bra. Mange lureri triks (ofte klassiske "slesk bilselger" triks ala sagflis i girbokser eller bakaksler for å dempe ulyd) og "fort-å-gæli" løsninger.

Posted

men det er mange fagfolk som ikke gjør en tilfredstillende jobb også, så det at en bil har vært på merkeverksted behøver ikke å være positivt.Å så er det en som skrur litt i garasjen sin som er den nøysomme personen som ikke overlater noe til tilfeldigheten.

 

Posted

men det er mange fagfolk som ikke gjør en tilfredstillende jobb også, så det at en bil har vært på merkeverksted behøver ikke å være positivt.Å så er det en som skrur litt i garasjen sin som er den nøysomme personen som ikke overlater noe til tilfeldigheten.

 

På en bil som er eldre enn 5 år, skjønner ikke hvorfor folk på liv og død skal ha det verkstedstempelet...?

Jeg foretrekker en som er glad i å stelle bilen sin selv som kan dokumentere godt med bilder og kvittering. Man merker det fort om man er bilkyndig..

Posted

Min definisjon er at noen har klådd og styra omtrent hvor som helst på bilen. Ikke særlig nøye heller! Jeg Eide en gammel BMW en gang, den kunne nok kalles ihjelskrudd da jeg tok over den, men den skjulte det ekstremt godt. Brodern har også en gammel BMW, den er det man kan kalle uskrudd.. Her er alt på plass uansett hvor man ser.

Posted

men det er mange fagfolk som ikke gjør en tilfredstillende jobb også, så det at en bil har vært på merkeverksted behøver ikke å være positivt.Å så er det en som skrur litt i garasjen sin som er den nøysomme personen som ikke overlater noe til tilfeldigheten.

Som da jeg fikk tilbake E´n fra merkeverksted etter eu-etterkontroll og rep av bremser som hang bak. Etter noen mnd. fant jeg alu. deksler som tilhører under bilen, under førerstolen...
Posted

men det er mange fagfolk som ikke gjør en tilfredstillende jobb også, så det at en bil har vært på merkeverksted behøver ikke å være positivt.Å så er det en som skrur litt i garasjen sin som er den nøysomme personen som ikke overlater noe til tilfeldigheten.

Som da jeg fikk tilbake E´n fra merkeverksted etter eu-etterkontroll og rep av bremser som hang bak. Etter noen mnd. fant jeg alu. deksler som tilhører under bilen, under førerstolen...

 

De fleste merkeverksted bruker jo bare lærlinger på småjobber. .

Posted

Slik som cosworthen min, hvor biljekken plutselig forsvant inn i bilen.. gulvet hadde rustet i skøytene og blitt fikset med tec7

Rust som blir lett slipt ned og gjemt bak sparkel og understellsmasse.

Strømledninger som er tvinnet og teipet.

Når det har blitt brukt 1,6liters clutch på en 2,0liters motor og girkasse.

Bulker som er gjemt bak et godt lag med sparkel.

Eksosanlegg som henger på jernbettartråd og strips.

stikkaksler reparert med handleposer .

Hanskerom som ikke holder sett igjen er skrudd fast.

senkesett forsøkt hevet med gummiklosser

baklykter med dårlig kontakt er limet

isteddenfor å bytte en vanntemp sensor for viftene blir ledningene klippet og lagt på manuell bryter...

 

osv

kan komme med mer, men er sikkert lite hensiktsmessig  :lol: :lol:

 

 

DSC00146_zpsif5z9cyy.jpg

 

1_zpsx8sct8lx.jpg

 

DSC00076_zpslsjogb1z.jpg

 

20120122_011228_zps6143e99f.jpg

 

20130218_125157_zps7lsvrug2.jpg

 

20130307_150050_zps6dt86kao.jpg

 

20130307_150210_zpsaemnc614.jpg

 

20130314_162325_zps6vlarmir.jpg

 

20130307_150413_zps6askojlo.jpg

 

20130507_153507_zpsecmtk9d7.jpg

 

 

 

Posted

Oida.. Her var det virkelig mye rør. Lurer på hvordan den bilen der vibrerer med så mye slangeklemmer på driverket.

 

helt greit når jeg ble ferdig med den.....  :partyman:

 

20130616_140906_zpsf83536e8.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...