ProblemDanneren Posted February 8, 2016 Posted February 8, 2016 Hei! Er det noen som har erfaring med "renovering" av ventilløftere på disse bilen. Har tidvis ventilklakking..spesielt ved lave turtall på kald motor. Eringen stort problem, men tænkte å se på muligheten for å ordne det. Er glad i min gamle diesel Skal justere ventilene, men regner med det er oljeavleiringer og lignende som plager ventilløfterene. Har skiftet olje og hatt motorrens noe som hjalp litt. Kort oppsummert: Ventilklaring? Rengjøring eller lignende av hydrauliske ventilløftere? Quote
Hans Kåre Isdal Posted February 8, 2016 Posted February 8, 2016 kva type olje bruker du?. det kan hende det hjelper å bytte olje frå 10-40 til 5-40. elles er det godt mulig det må eit skifte av ventilløftarar til. men det er jo ting som kommer med lang tids bruk. Quote
ProblemDanneren Posted February 8, 2016 Author Posted February 8, 2016 5-40 olje (mobil) kjørt de siste årene. Prøvde Meg med å hive et produkt fra omega for en stund siden. Kaklingen ble bare større så det er blitt gjort en god del oljeskift. Ja mulig du har rett angående ventilløfterne, men vet fra andre bilmoddeller at det det i mange tilfeller kun er oljeavleiringer og ikke mekanisk slitasje. Quote
FrodeS Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 Mobil eller Mobil1 ? Hvis det er ventilløfterne, så er det bare å ta av toppdekslet, ta ut kammen, løfte opp løfterne og slippe neddi nye. Det burde være gjort ganske radig. Vær veldig forsiktig når kammen skrus på igjen. Den kan faktisk knekke, og er man ekstra uheldig, ser man det ikke. Jeg har hatt min ute et par ganger, og da har jeg dratt til boltene litt og litt hele veien. Noen justering finner du ikke, da disse er hydrauliske. Quote
ProblemDanneren Posted February 9, 2016 Author Posted February 9, 2016 Nå spør du godt Frode. Burde selvfølgelig huske det, men det står stille. Mener det er mobil1. Men ingenting å si på oljen. Kjøper olje gjennom jobben. Slik jeg forstår deg er det igrunn vel så lurt å skifte ventilløfterne istedenfor å ta seg jobben med å demontere de i tusen deler. Sitter ikke på noen manualer til disse motorene. Kjenner du til moment på kammen? Quote
FrodeS Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Sitter ikke på noen manualer til disse motorene. Kjenner du til moment på kammen? +/- passe Mulig jeg har noe liggende et sted, skal ta en titt. Quote
Recommended Posts