Guest glenn-erik Posted December 17, 2006 Posted December 17, 2006 kan man sette på turbo på 220 16v uten og forsterke noe i motoren, girkasse og bremser? hva vil noe sånt koste ca? er det noen i klubben som tar på seg en slik jobb innenfor en radius på 25mil fra der bor (Åndalsnes)?
Frode Posted December 18, 2006 Posted December 18, 2006 kan man sette på turbo på 220 16v Ja, men det er ikke, så langt jeg vet no spesielt laget for den motoren så du må finne ut alt selv, evt hvis du får noen til å bygge det for deg...... uten og forsterke noe i motoren Holder du deg lavt på trykkskalaen og unngår tenningsbank så burde ikke det være noe problem....men prøver du deg på lade 1 bar+ så kan du nok belage deg på at ting som koster mye penger vil forekomme.... girkasse automat..?? bremser? har du planer om å få det godkjent..?? hva vil noe sånt koste ca? masse, lager du alt selv vil jeg tippe minimum 30-40lapper....leverer du den fra deg minst det dobbelte.... er det noen i klubben som tar på seg en slik jobb innenfor en radius på 25mil fra der bor (Åndalsnes)? Det tviler jeg på, men det finnes endel verksteder som gjør slike ting, men gjør regning med at det koster mye, mye mer enn feks det ville kostet deg å selge 220`en og ta inn en strøken 1995/96 E320T/E36T fra tyskland med alt mulig utstyr.... Men har du arbeidslyst og tid til rådighet + bil nr 2 til å kjøre med mens jobben gjøres så skal ikke jeg ta fra deg inspirasjonen....
Alexander Posted December 18, 2006 Posted December 18, 2006 Kleeman hadde i sin tid kompressorkit til denne motoren. Vil tro det er vanskelig (umulig) å få tak i nytt, men det kan hende det ligger å slenger noe på et lager et sted. Brukt er alltids en mulighet også. Ser også at Mosselman har informasjon om turbokit til E220 (150 hk, 210Nm) på sidene sine. Gir 205 hk og 305 Nm. http://www.mosselmanturbo.com/
Guest Martin Heie Posted December 19, 2006 Posted December 19, 2006 Motortrimming trenger absolutt IKKE koste 30-40 lapper om du kan litt med hendene og handler der det er smart aa handle. Bygger selv en 2,3-16V kompressormotor med intercooler. Kjøpte en brukt og fint holdt eaton kompressor som lader 0,4-0,6 normalt, til 2000,- fra USA med sjøfrakt, og ny intercooler med komplett piping kommer på 2500,- inkl frakt. Videre bygget jeg megasquirt 3,0 tenningssystem selv, kostet rundt 3000,-, og EDIS4 elektronisk tenning komplett brukt til under 1000-lappen med nytt triggerhjul. I tillegg må du ha en TPS (500,-}, dyser fuelrail og bensinregulator pluss litt annet snacks. Paa din motor saa kan du kanskje bruke det orginale innsprøytningssystemet, og da sparer du masse penger der. Men skal du bygge fort, og ikke har tid til aa vente litt så koster det kraftig med pæng... Naa overhaler jeg også hele 16V motoren, men det angaar jo ikke ditt tilfelle. I tillegg kommer tilvirkning av kompressorbrakett om du ikke klarer aa lage denne selv. For turbo kommer grenrør som er tilleg, om du ikke kan lage dette selv... Følgelig vil du kanskje ha ny manuell girkasse m/forsterket clutch og lamelldiff om du har en sliten 4 trinns automat. Mvh Martin
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now