Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg tenkte å få ut fingern og montere i el.setene mine, og også få lagt opp opplegget til setevarmen på ordentlig vil.

Til det trenger jeg den såkalte SA-listen (SonderAusstattung = Ekstrautsytr). Det er en "list" for tilkobling av diverse elektrisk utstyr som sitter like under brekkpedalen på 124. Bilen min hadde ikkno av utstyret som var tilkoblet denne da den ble produsert, altså har den heller ikke selve lista.

Ettermonteringsansvisning

Denne har 5 tilkoblinger :

5 : Svart / Gul  : Sikring A i sikringsboksen

2 : Svart / Rød : Sikring B i sikringsboksen

1 : Rød / hvit    : Sikring C i sikringsboksen

3 : Brun          : Jord

4 : Grå / Blå    : Lys til knapper (bak radio)

Eksempelvis setevarme :

Denne skal kobles til 3,4,5 altså lys til knapper, jord og sikring A.

El.sete finner jeg ikke, det står bare "Sitzverstellung mit memory", altså el.sete med memory. Jeg monterer uten memory.

Hvis jeg ser i sikringsboksen, så står det :

A :

(sliding roof)

(windows lift middle *)

B :

Safety belt handover arm (adjustable, heated outside mirrors, rear heater, roller sun visor)

C :

Rear roof light, trunk light, rear door locking system, safety belt handover arm, seat back arrester

(central locking system, door lights, reading lamps, aut.antenna, control unit seat adjustment)

D :

(auxiliary fan)

Setevarmen skal altså til sikring A, men det står ikke nevnt setevare på sikring A.

I følge WIS skulle el.takluke inn på 5 på SA-listen, og altså samme sikring som setevarmen. Jeg har el.takluke, og den fungerer når ei dør er åpen eller tenning på. Vil setevarmen også funke hvis ei dør er åpen? Kan det være meninga? Kan noen bekrefte eller avkrefte at setevarme på 124 funker når man åpner døra?

Det står også om noen flere sikringer (som jeg ikke har) :

E :

(front seat adjustment, jacket tube adjustment-memory)

F :

(front seat adjustment, jacket tube adjustment)

G :

(window lift front)

H :

(window lift rear)

Helt i bunn står det :

Outside fuse box :

Seat heating front, trailer coupling

Nå begynner jeg etterhvert å skjønne bare mindre og mindre.

Det står i wis at setevarme skal kobles til plugg 5 på SA-listen, som igjen går til sikring A, men i sikringsboksen står det at setevarme er "outside fuse box"  :?:  :?:

Justering av forseter skal i følge sikringsboksen på enten sikring E eller F (som jeg ikke har).

Såvidt jeg har skjønt skal setene kunne opereres hvis en dør er åpen (comfortreléet?) eller hvis tenninga er på. Dette er jo akkurat det samme som takluka.

Noen som har lyst til å hjelpe meg å oppklare litt?

EDIT :

Har funnet ut litt mer.

Sikring A : Tennes når døra åpnes eller tenning på (burde være fin til setejustering?

Sikring B : Tennes når tenning på (burde i utgangspunktet være fin til setevarme, men jeg er redd for å overbelaste kursen)

Sikring C/D : På hele tida.

Det ser også ut som ettermontering av setevarme er forskjellig før/etter 1990.

Etter 1990

Frem til 1990

Det kan se ut som det er en forskjell som har med den eksterne sikringsboksen. Jeg fant den også, den sitter like ved siden av den vanlige, og inneholder to sikringer på 8A (tror jeg det var, de er blå). Det kommer ingenting ut av de to sikringene, men det står strøm på dem hele tida.

På setevarme eter 1990 ser det ut til at en ledning skal til SA-listen, mens en annen skal kobles til oppunder rattet.

Setevarmen jeg har stammer fra en 1986-modell sånn for sikkerhets skyld. Kan det tenkes at setevarme etter 1990 får et styresignal fra sikring B, mens selve strømmen kommer fra tilkoblingen oppunder rattet, som igjen kommer fra sikringsboksen med de to 8A-sikringene? Det står jo i ettermonteringsanvisningen for etter 1990 at man skal åpne denne boksen og sette inn en kobling eller to.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...