lochraceness Posted February 5, 2016 Posted February 5, 2016 Hei. Jeg har en 1974 Mercedes 406 kassebil med 220D (OM615) motor. Denne motoren er defekt (varmskjært i følge forrige eier) og ute av bilen. Jeg ønsker å sette inn en 240D (OM616) motor og er i gang med dette. Oppdager imidlertid at jeg trenger en oljefilterbrakett som vinkler oljefilteret nedover i stedet for oppover, slik det originalt står på motoren som skal inn. Er det noen som kan fortelle meg fra hvilken bil jeg kan ta oljefilterbrakett? Eventuelt tips om hvor jeg kan skaffe en slik? Vedlagt er noen bilder av oljefilterbraketten som har riktig innfesting på motoren, men vinkler oljefilteret oppover (feil vei). Håper på svar! Mvh Lochraceness Quote
lochraceness Posted February 18, 2016 Author Posted February 18, 2016 Opp. Er det ingen som kan hjelpe meg med dette? Quote
E_S Posted February 18, 2016 Posted February 18, 2016 Muligens dumt spørsmål - men kan du ikke bruke oljefilterbraketten fra den gamle motoren? OM615 og OM616 skal jo være ganske like.. Quote
lochraceness Posted February 18, 2016 Author Posted February 18, 2016 Takk for svar! Dessverre er det ikke så enkelt; den gamle oljefilterbraketten har en annen innfesting i blokka. Mvh Lochraceness Quote
Tor Anton Posted February 18, 2016 Posted February 18, 2016 dårlig med bilder. hva med litt kutt og sveis??? Sjekket hos bos??? Quote
lochraceness Posted February 18, 2016 Author Posted February 18, 2016 Takk for svar! Bildene fungerte hos meg før, gjør ikke det nå. Skal se hva jeg kan gjøre med det. Har vært hos BOS, men de kunne ikke svare på stående fot. La igjen et skriv som beskrev problemet, de sa de skulle kontakte meg; det har de ikke gjort. Har imidlertid snakket med Auto Trio i dag; de skulle ha Mye penger for en slik brakett. Fikk noen delenummre av Auto Trio som jeg ikke får til å stemme med online EPC. Det kan være jeg som roter. Edit: Bilder skal fungere nå. Kutt og sveis har jeg ikke utstyr til, eller kunnskap nok til å gjennomføre, dessverre. Mvh Lochraceness Quote
Tor Anton Posted February 18, 2016 Posted February 18, 2016 Et slik??? http://www.ebay.com/itm/Mercedes-W115-8-oil-filter-housing-OM616-615-old-version-6740363173-/161771843460?hash=item25aa5a6f84:g:cxMAAOSwHnFVsOHj Quote
lochraceness Posted February 18, 2016 Author Posted February 18, 2016 Takk for svar! Tror det er en slik jeg har liggende fra den gamle motoren... dette er den gamle versjonen, som ikke passer på min nyere blokk. Bildet jeg legger ved i denne posten, viser den jeg har liggende; er forskjellig innfesting mot blokka og de er ikke kompatible, dessverre. Mvh Lochraceness Quote
modzona Posted February 18, 2016 Posted February 18, 2016 Hva med å ta en alu blokk som passer over hullet i blokken å borre/gjenge opp for slanger også samme på oljefilter huset evt kjøpe et universal oljefilter kobling også plassere oljefilteret en annen plass i motor-rommet hvor det er plass for dette ? Quote
Tor Anton Posted February 18, 2016 Posted February 18, 2016 det var slik du har, å ny og gammel versjon av den der på ebay. Quote
lochraceness Posted February 18, 2016 Author Posted February 18, 2016 Hmmm.... ja, jo, kanskje. Hadde helst villet slippe dette, men det er klart - må man, så må man. I tillegg er jeg ikke sikker på hva oljefilterbraketten inneholder av kuler, fjærer, overløp ved tett filter osv. Dette er jo 'blodet' til motoren og den bør helst ikke få 'infarkt' Er i det store og det hele ikke sikker på om jeg er klar for å gjøre den jobben på et så viktig kretsløp som oljen. Mvh Lochraceness Quote
lochraceness Posted February 18, 2016 Author Posted February 18, 2016 Ja, jeg ser det slik at det finnes minst to versjoner av denne; ny og gammel. Jeg har ikke klart å finne den nye versjonen på ebay enda. L Quote
Tor Anton Posted February 18, 2016 Posted February 18, 2016 Sto gammel versjon på den jeg linket til, å så en lenger ned sto det ny versjon. Quote
lochraceness Posted February 18, 2016 Author Posted February 18, 2016 Takk for svar, dette må sjekkes ut! Går det an å spørre hvilke søkeord du brukte? Mvh L Quote
lochraceness Posted February 19, 2016 Author Posted February 19, 2016 Har sjekket ebay nå, og klarer fortsatt ikke å finne en som passer. Flere hoder tenker bedre enn ett... hvis noen har en link til noe som de tror passer, hadde det vært fint om de postet det her, hvis mulig. Mvh L Quote
T.Vårlid Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 Mener det ble brukt brakett fra 5 sylindere 300D om617 på 240D motorene når en trengte filter som peker nedover. Men ta det med en klype salt... Quote
lochraceness Posted February 23, 2016 Author Posted February 23, 2016 Takk for bra svar, dette må sjekkes ut! Jeg håper du har rett i det du sier; du blir selvfølgelig ikke klandret om det er feil. Tusen takk igjen. Mvh Lochraceness Quote
Olaf Posted February 23, 2016 Posted February 23, 2016 Hmmm.... ja, jo, kanskje. Hadde helst villet slippe dette, men det er klart - må man, så må man. I tillegg er jeg ikke sikker på hva oljefilterbraketten inneholder av kuler, fjærer, overløp ved tett filter osv. Dette er jo 'blodet' til motoren og den bør helst ikke få 'infarkt' Det er vel komponenter som sitter i en holder for løse filterinnsatser, slik som du har fra før. Hvis du bruker slanger/rør til en universalbrakett for et oljefilter av skrutypen, så inneholder moderne filtre de nødvendige komponentene du etterlyser, returstopp, overløpsventil o.s.v. Det er imidlertid litt forskjell på hengende og stående filtre. Et stående filter (som jeg har på min gamle Dodge) har en innvendig s.k. standpipe. Oljen sirkulerer opp igjennom filterelementet, og utgangen fra filteret er et rør som sitter nesten helt igjennom filteret. Det betyr at når motoren stopper, så er filteret fortsatt fullt av olje, når du starter igjen så har du full oljeforsyning nesten med én gang. Tidligere var det nok vanligere med stående filter, for det var litt bedre plass under panseret. Det finnes flere filterfabrikater på markedet som har en standpipe innebygget i filteret, slik som jeg bruker, og jeg har ikke rør på min filterholder, som i denne videoen. Jeg foreslår at du tar kontakt med noen som er eksperter på oljefilter til nyttekjøretøy, jeg har sjøl fått veldig god hjelp av fagfolk hos Lekang Maskin. http://www.lekang.com/ Med vennlig hilsen, Olaf Quote
lochraceness Posted February 23, 2016 Author Posted February 23, 2016 Takk for bra svar! Det er nok en god idé å kontakt med noen oljefilter eksperter og høre hva de har å si om emnet. Mvh Lochraceness Quote
T.Vårlid Posted February 23, 2016 Posted February 23, 2016 Ang brakett fra 300D på 240D, sist jeg så dette gjort var på en /8, da ble filteret det laveste punktet på bilen, sikkert ikke et problem på bilen du har, men på en meget lav /8 ble det problematisk Quote
lochraceness Posted February 23, 2016 Author Posted February 23, 2016 Hmmm.... jeg ser nå at det blir for vanskelig; motoren jeg tenkte jeg skulle sette inn, har ukjent tilstand og jeg tror det blir for mye mas å skaffe oljefilterbrakett. Det blir nok i hvertfall vanskelig å skaffe denne braketten billig, tror jeg. Jeg trodde det skulle være enkelt og forholdsvis rimelig å finne en slik brakett, men det ser ut til at jeg tok feil. Har en OM615 motor på hånda, som tilsvarer original motor, og jeg tror jeg heller bruker litt penger på denne for å få noe som faktisk fungerer med en gang. Bilen blir nok ikke noen racerbil uansett. Hvis jeg allikevel skulle få tak i en oljefilterbrakett som medfører lite mas og kostnad, kan det hende jeg kjøper denne for å sette inn en 2,4/OM616 motor senere. Tusen takk til alle som bidro! Quote
Tor Anton Posted February 23, 2016 Posted February 23, 2016 har du sjekket med BOS evt autoroyal med ditt motornummer??? min erfaring er at deler ofte er overraskende rimelige. Quote
lochraceness Posted February 23, 2016 Author Posted February 23, 2016 Har sjekket med Auto Trio... de ville ha kr. 2970+mva for en slik brakett. Når jeg har gitt kr. 5000 for bilen, og kr. 500 for motoren, synes jeg det blir litt for mye. I tillegg er jeg ikke trygg på at motoren jeg har, er ok. Tror løsningen blir å gå for en original motor i stedet. Takk til alle som bidro. Mvh Lochraceness Quote
Recommended Posts