Jump to content

Recommended Posts

Posted

du må i utgangspunktet skifte hjullager skal du gjøre det uten å kappe i bremseskjoldet

men det du kan gjøre er å kappe bremseskjoldet..sånn at du kan "vrenge" det over navet...men du må tenke deg litt om HVOR du kapper...og sånn at du får sveist det sammen igjen etterpå.

Posted

Har aldri byttet bak. Men har byttet framme et par ganger..

Tror aldri jeg har vært borti å fått løs skruene uten godt med varme og selv da har jeg opplevd at hodet har knekt. Det er m6 umbrako bolter så det er nok lurt å ha en gjengetapp på lur å friske opp gjengene før man monterer igjen. Samt nye bolter m6 ubrako på rundt 20-25mm er grei lengde.

Posted

De bak får du ikke byttet noen å presse ut navet å da skal du egentlig bytte hjullageret. Det jeg har gjort på ett par biler er å lage ett snitt i skjoldet (midt i ett skruehull så det ikke trengs å sveises) å så brettet det på, rettet det å skrudd det fast

Posted

Ok, så eg må få "vrengt" av det gamle og kappe det nye i to og sette sammen og sveise att? Bilen har no gått 412000 så kan no kanskje berre bytte hjullager i samme slengen.

Posted

det gamle er det bare å kutte i to.

det nye kutter du f.eks fra hullet i midten å rett ut, da helst få kuttet i ett av de 3 skruehullene så du kan sette på en skive på skruen da du skru de sammen. Da holder du det på plass uten at det spriker å du slipper å sveise.

tror jeg kuttet så jeg fikk kuttet bakover på w210,men de har jo 4 skruer å ikke 3 som w124. Dette ser du ann, så det er plass til skiva. Skive bruker du så du får bedre press på skjoldet slik at det holder seg der det skal.

Å bytte lager kan være lurt,men det er litt omfattende.

Jeg anbefaler å ta ut spindelen.

Ta av håndbrekk vaieren å staggene (trenger ikke 4hjulsmåling etterpå).

Ut med spindelen å press ut navet(boltsirkelen), ta av en låsering å press ut lageret.

Husk å sette på skjoldet da før du presser inn navet da.  8)