Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Dette er min første innlegg på forumet, har hatt en del stjerne biler men aldri skrevet her kun lest.

Jeg trenger litt hjelp med å finne riktig sensor til min w203 c180 2001 med m111.951 motor, feilkoden jeg får opp ved diagnose er p0130 dvs 02 Sensor Bank 1 Sensor 1 upstream.

Googlet på egenhånd og endte opp med å kjøpe feil sensor, eu-kontrollen går ut om en ukes tid prøver derfor å få ordnet det før.

Lurer derfor på om noen visste hvilket delenr det er på denne sensoren, vet at det er den lange. Åpnet opp så det var olje i kontaktene renset det og slettet feilen, forhåpentligvis kommer den ikke tilbake men kan hende det bare er dårlig?

Posted

viss du har olje i lambda sensoren..så må du få sjekket alle andre sensorer også...og aktuatorer..som gasspjeld f eks.... men også ting som  luftmassemåler, motorstyrenhet osv.Motorstyreenhet ligger i sikrings boksen venstre side motorrom opp mot under front ruta.Motor styreenhet er den som ligger ut mot skjerm kanten.

Det som skjer her..er at kam forstilleren lekker olje inn i kontakten til kam forstilleren..og oljen  trekker  inn i ledningsnettet..og trekker viderer  inn i andre komponenter.

Det som er løsning i beste tilfelle..er å få gjort rent alle berørte deler som du finner olje i...og å sette på en såkalt "olje sperre ledning /kontakt" på  kam forstiller kontakten.

Dette gjør at olja blir stoppet i den kontakten..og kommer lenger ikke innn i ledningnsettet.

Det som kan skje her i verste tilfelle.er at det er så mye olje i ledningsnett..og at det kommer mer enn bare LITT olje i styrenhet..og du ender opp med å måtte bytte både komplett motorledningsnett ...og motorstyreenhet i aller verste tilfelle..+ påvirkete komponenter.

Har gjort endel av disse jobbene her..og det kan variere i omfang alt fra kun den oljesperr kontakten...til en reparasjon på nærmere 50000.

lykke til :)