Meizlern Posted February 3, 2016 Posted February 3, 2016 Hei, kjøpte meg min første bil i høst like før jeg kjørte opp til sertifikat. Etter å ha let lenge etter en fin s124 til ok pris så falt valget på en 744 brilliant silver S124 med OM603.960 motor. Bilen har fungert meget bra, en drøm og kjøre.. Har hatt olje+filter bytte på den for ca 20 mil siden. Da kuldegradene kom sigende begynte det og oppstå problemer, jeg får ikke start på bilen. -5 grader celsius, gløder bilen, setter i startposisjon og vrir om. Bilen starter lett men dør ut etter ganske nøyaktig 5 sekunder, går utifra at dette kunne skyldes evt vann i filtre så jeg trillet bilen inn i garasjen. Satte en varmeovn i motorrommet i et par timer og gikk ut for og starte, da startet bilen lett og gikk som vanlig. Dette problemet har jeg fortsatt pr.dags dato, heldigvis kjøpte jeg meg en nr2 bil, 1990 toyota carina. Hvis det slår om til mildvær da starter bilen uten problem. Følgende er gjort i håp om å kunne kjøre gammel-drosje igjen. -Skiftet dieselfilter -Skiftet grovfilter -Kjørt på westfrost -Sjekket sil i dieseltank, ren å pen. -Drenert dieseltank, var en god del vann i den. -Skiftet dieselfilter pånytt -Skiftet grovfilter pånytt -Luftet diesel -Sjekket alle koblinger på filtre,tur-retur tank++ -Luftet diesel -Skiftet dieselslanger fra fødepumpe til filter -Testet fødepumpe(Denne leverte rikelig) Har også laget en del innlegg på Mercedes 124 Norge, hørt meg rundt om og googlet uten noe spesielt svar. Søker derfor tips her. Quote
modzona Posted February 4, 2016 Posted February 4, 2016 Fadern hadde akkurat samme tingen med sin om603 turbo. Dro luft inn i dieselen. Hos han var den noen deler på pumpen som måtte byttes. Quote
stig. Posted February 4, 2016 Posted February 4, 2016 Svetter det en del fra dieselpumpa? Evnt prøv å parker i nedoverbakke en kald dag å se om den går da Quote
Meizlern Posted February 5, 2016 Author Posted February 5, 2016 Svetter det en del fra dieselpumpa? Evnt prøv å parker i nedoverbakke en kald dag å se om den går da Har nå hatt varme i garasje og startet bilen, ser at den konstant drar inn luft. Ser det i slangen som går fra fødepumpe til diesel-filter. Noen tips til hvor den kan dra inn luft? Quote
Gujoni Posted February 5, 2016 Posted February 5, 2016 Luft etter fødepumpen tyder på at det er feil ved enten silen i tanken eller hull i røret mellom tank og pumpe. Quote
Meizlern Posted February 5, 2016 Author Posted February 5, 2016 Luft etter fødepumpen tyder på at det er feil ved enten silen i tanken eller hull i røret mellom tank og pumpe. Feil ved silen? Hva kan det være? Har hatt ute silen, kan det være noen typiske monteringsfeil? Quote
Jolarsen Posted February 6, 2016 Posted February 6, 2016 Sliter også med at min drar gjennom masse luft i alle slangene fra dieselfilteret. Har byttet alle disse, samt o-ringer. Tok også av den elektroniske drivstoff stoppe-ventilen (fuel shutoff valve) og byttet o-ring inni der, men drar fortsatt inn masse luft. Nytt forfilter og dieselfilter også. Fungerer helt fint med full tank, men når det nærmer seg 1/2 tank så blir det vanskelig å få start. Synes også den går dårligere enn før, og lurvent på lavt turtall.. Skjønner at dette kanskje ikke var til så mye hjelp for deg, men ihvertfall så trenger det ikke å være så lurt å løpe til nærmeste mb-forhandler og bruke på tusenvis for nye slanger og o-ringer når det ikke gjør noe forskjell.. Fikk et tips om å montere non-return valve på turslangen til dieselfilteret. Slik kan ikke diesel renne tilbake i det røret. Har ikke prøvd dette selv enda men høres nogenlunde fornuftig ut. Quote
modzona Posted February 7, 2016 Posted February 7, 2016 Sliter også med at min drar gjennom masse luft i alle slangene fra dieselfilteret. Har byttet alle disse, samt o-ringer. Tok også av den elektroniske drivstoff stoppe-ventilen (fuel shutoff valve) og byttet o-ring inni der, men drar fortsatt inn masse luft. Nytt forfilter og dieselfilter også. Fungerer helt fint med full tank, men når det nærmer seg 1/2 tank så blir det vanskelig å få start. Synes også den går dårligere enn før, og lurvent på lavt turtall.. Skjønner at dette kanskje ikke var til så mye hjelp for deg, men ihvertfall så trenger det ikke å være så lurt å løpe til nærmeste mb-forhandler og bruke på tusenvis for nye slanger og o-ringer når det ikke gjør noe forskjell.. Fikk et tips om å montere non-return valve på turslangen til dieselfilteret. Slik kan ikke diesel renne tilbake i det røret. Har ikke prøvd dette selv enda men høres nogenlunde fornuftig ut. Hva med å sette trykkluft på systemet og gå over med såpevann? Quote
Recommended Posts