300e24v Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Har ett par spm. til dere merce-eksperter. har for øyeblikket en w211 220cdi 03 mod, med 290000 på telleren ca. og en w124 250d 10v 1990, med 314k ca. litt info om bilene: w211 kjøpt av min farfar, som har eigd den siden 03. tectylert nylig, der den ble sandblåst steder det var antydning til rust. fulgt service intervaller sølv, elegance, mørkt stoff, brunt treverk. w124 meget bra bil å kjøre med tanke på alder, lite ulyder osv. stoff interiør. litt slapp med sine 95hk, 0-100 på ti kalendere. lite rust. girer fint. motor bruker ikke olje/vann. 199 blåsvart. det jeg lurer på er, hvilken av disse bilene er det best for en 19 åring og bruke som bruksbil/skolebil? skal begynne på maskinistskolen til høsten og må ha en rimelig driftsikker bil, noe jeg ikke synes w211 er utifra egne erfaringer. begge har ca samme forbruket. lurer også på om noen tør å gjette ca pris på hva jeg kan få igjen for disse, det jeg tror selv er, 15-20 laken for 124, og 60-70 laken for 211. Er det noenlunde riktig? Quote
modzona Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Hadde helt klart valgt 124'n. Storsett så lenge den gløder å får diesel vil den starte. Å skulle det oppstå noe er deler billige å enkle å få tak i samt enkle å skru på. Samt hvis det er heltidsstudent du skal bli så er det greit med 60-70k ekstra på konto å spee på med ved behov. Quote
lowman Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 er vel strengt tatt liten tvil om hva valget "burde" være her.hehe 211 er veldig fin og god bil å kjøre å alt det der....men driftsikkerhet...delekostnader...potensielle kostnader på potensielle problemer...er jo milevis større enn på en w124.. w124 it is then Quote
E_S Posted February 3, 2016 Posted February 3, 2016 Ryker noen av de typiske 211-tingene har du personlig børskrakk i flere måneder med studentøkonomi. En W124 250D vil ikke gi de store og dyre overraskelsene i det hele tatt så lenge man er nøye med vask og vedlikehold så rusten ikke får tak. Hadde helt klart gått for W124 så lenge interessen for å holde bilen i god stand og ikke bare kjøre og kjøre til noe ryker er til stede. Quote
FrodeS Posted February 3, 2016 Posted February 3, 2016 Hva som er best kommer jo helt an på. Jeg vil mene at 211'n er best. Den er nyere, sikrere osv. 124'n vil nok være vesentlig billigere å holde. Vi har et par 124 og en 211. Jeg koser meg mer i 124'n, men skal vi på langtur, er det 211 som brukes. Junior er 16 nå, og jeg har lovet å kjøpe bil til han hvis han betaler lappen selv. Ser for meg å bruke opp til ca. 50k, og mest aktuelt er nok en bra 210 eller kanskje en rimelig 211. Jeg har fortsatt halvannet år på meg, så det burde være mulig. Han vil egentlig ha "en sånn som pappa har", men jeg syns han kan få starte med noe litt nyere. Quote
lowman Posted February 3, 2016 Posted February 3, 2016 Det som er problemet er at en "billig" 211 vil bli en DYR 211 mest sannsynlig.. men ingen tvil om at det er en sikker og god bil. Men det er jo strengt tatt en w124 også...selfølgelig en eldre bil er også en mindre sikker bil..men når det kommer til kostnader og reparasjoner...potensielle vel og merke..så er det ganske tull å kjøpe en 211 om en ikke har litt penger å rutte med..SPESIELT om en kjøper en før facelift..da det både er SBC systemet som er ustabil...og en har mer potensielle rust problemer..og eldre elektronikk....mer "omfattene" ladesystem med BSG (batteristyreenhet) som er en typisk feil..som også er kostbart. Jeg er ikke i tvil iafall Quote
lowman Posted February 3, 2016 Posted February 3, 2016 altså når først SBS enheten er skiftet med en ny en..så er det jo strengt tatt greit nok. Men er den ikke skiftet..så har du en potensiell kostnad med å skifte denne.Enten på grunn av "service brake" ,som da er enten kun oppdatering av software..eller at driftsperioden er gått ut på enheten..og må da skiftes...eller at SBC Hold funksjonen ikke virker. Har man bekreftet at den er skiftet på nyere dato..så er det jo strengt tatt ikke noe å være redd for sånn sett. men personlig ville jeg aldri hatt en 211 før facelift nesten KUN basert på at det er SBC system i bilen.Har jobbet med dette,,og har fått sett min andel av problemer med dette systemet.Men er ikke dermed sagt at det alltid går i stykker..men i forhold til trådstarter..så virker det ikke spesielt gunstig å ha en sånn bil ,der ett sånn problem er potensielt. Quote
Odin E Posted February 3, 2016 Posted February 3, 2016 Som student med mye tanke på stram økonomi ville jeg gått for w124 jeg også. Bortsett fra SBC og Airmatic har ikke jeg noe inntrykk av at w211 er noen dårlig bil. Tørr påstå at en facelift 211 uten airmatic er bunnsolid. Har en 07-modell 220cdi. Den har nå gått 366kkm, Eneste trøbbelet med den har vært 3 luftbelger på 7 år. Naboen har en 03-modell med ca 460kkm på urverket, der er det utgått sbc som er problemet, ellers ingenting. Delene er nok hakket dyrere enn til w124 da. Generelt kan man jo si at når det er flere dupeditter, er det også potensiellt flere ting som kan gå galt Quote
300e24v Posted February 3, 2016 Author Posted February 3, 2016 takker for svar. Ja jeg er egentlig enig i alt det som blir skrevet her, er meget redd for den SBC uniten, og hva den eventuelt kan koste meg om jeg selger bilen uten å gjøre noe med den... det er jo en reperasjon som ofte koster over 20k å få fikset, om jeg ikke tar feil. w124 er vel kun de "vanlige" tingene som kan gå i stykker, såfremt man passer på å vedlikeholde litt, som nevnt over. som dynamo, bremseslitasje, hjullager, osv. På en w211, er det desse tingene, samt 100 andre, langt mer kostbare ting som kan dukke opp. har forresten hatt dynamohavari på min 211, da var det mye skummle røde lamper i dash. det jeg sliter litt med å velge for, er jo kjøreegenskapene til en 211, har kjørt og eigd en god del biler, men har til gode å finne en bedre bil å kjøre enn w211 med automat, eneste bakdelen er jo vinteregenskapene, men der er jo ikke 124 noe bedre akkurat. Quote
Hans Kåre Isdal Posted February 3, 2016 Posted February 3, 2016 ang. vinter egenskaper på w211. så kan eg ikkje seia at dei er dårlige. min 320 kommer godt fram. og det med esp. saken skrud av. Men..det var litt annleis å kjøre w211 enn w124. men du finner lett balansen. PS: eg digger w124 då. Quote
KennethJ Posted February 3, 2016 Posted February 3, 2016 SBC-enheten får man vel overhalt for noen få tusenlapper nå.. Men man må etter hva jeg har forstått sende den fra seg for overhaling, så man er uten bil en stund. Quote
lowman Posted February 3, 2016 Posted February 3, 2016 koster 8000 tusen å overhale den.( Cirka ) Vi fikk nettopp overhalt en slik her hvor jeg jobber nå...og må si at det var MYE problemer med denne når den ble overhalt. Den måtte sendes i retur etter vi fikk tilbake enheten etter første "rep". Så fikk vi den tilbake...og ting var da iorden Det som ER problemet..er at Mercedes har ikke satt denne "Service Brake" varselet bare for morro...det som er problemet er at både pumpe og ventiler slites inni enheten...og det å bare NULLE tidsvarsel verdiene...som mange klarer å få gjort..er en utsettelse av problemet. Skal det gjøres skikkelig..så bør pumpa også skiftes..selv om "kontroll verkestede" finner den IORDEN..så er den faktisk slitt. Så med den prisen på 8 000 i tankene..så hadde jeg strengt tatt heller valgt å kjøpe en flett ny til...husker ikke helt hvor mye disse koster nye nå...men mener prisen er gått ned betraktelig ,da dem nå er mer eller mindre heeelt ute av den utvida garanti tia som Mercedes hadde på disse SBC enhetene.Tror prisene er rundt 15000 nå for en flett ny SBC. Quote
KennethJ Posted February 4, 2016 Posted February 4, 2016 Nå har jo MB lagt inn gode marginer her, og selv hos merkeverkstedene utvider de tiden for SBC når den feiler vel.. (Var det ikke det de forsøkte på FrodeS sin?) Å overhale er jo noe helt annet enn å bare endre på hvor mange aktiveringer den har igjen.. Å bare resette/endre på aktiveringer får man gjort med verktøy til ned i 30 dollar omtrent. Quote
FrodeS Posted February 4, 2016 Posted February 4, 2016 SBC-enheten får man vel overhalt for noen få tusenlapper nå.. Men man må etter hva jeg har forstått sende den fra seg for overhaling, så man er uten bil en stund. Det koster ikke allverden, nei. Er man så redd for den, så er det bare å hekte på diagnose, og få lest av antall aktiveringer den har. Det ble forsøkt utvidet på kona sin 211, men det haglet feilmeldinger, så det endte med at den ble byttet på 100% garanti. Quote
Eirik Tømmerås Posted February 4, 2016 Posted February 4, 2016 Ang kostnad for overhaling av SBC så koster det 399 euro + mva og frakt til og fra Tyskland: http://www.eps-elektronik.com/mercedes-control-units/mercedes-abs-control-units/0265960013_en.php Quote
slappfisk Posted February 4, 2016 Posted February 4, 2016 Fikk skiftet SBC på min s211 og kjøpte overhalt byttedel fra Bosch. Fikk en fra autoroyal for ca 15000.- Fikk den skiftet på merkeverksted. Quote
lowman Posted February 4, 2016 Posted February 4, 2016 Nå har jo MB lagt inn gode marginer her, og selv hos merkeverkstedene utvider de tiden for SBC når den feiler vel.. (Var det ikke det de forsøkte på FrodeS sin?) Å overhale er jo noe helt annet enn å bare endre på hvor mange aktiveringer den har igjen.. Å bare resette/endre på aktiveringer får man gjort med verktøy til ned i 30 dollar omtrent. Det er klart at det er marginer her..men tviler STERKT på at pumpa er laget for å gå TO omganger.. Men dem har jo seff ikke laget den sånn at når "Service brake" lyser..så er det over og ut med engang. Merkeverkstedene gjør ingenting med å "utvide" tiden på Service Brake.MEN...Service brake KAN også bety at den skal ha ny software...og det er ikke noe anna som blir gjort på Merkeverksted.IAllefall ikke så jeg vet Quote
E_S Posted February 4, 2016 Posted February 4, 2016 Man kan si mye om sikkerhet og lignende på 124 vs. en nyere bil og det er jo selvfølgelig en betydelig forskjell, men man får trøste seg med at en 124 er i hvert fall definitivt blant det bedre for sin tid. Har man et eksemplar med ABS og airbag burde det være forholdsvis kurant selv om gamle og nye biler ikke er sammenlignbare sikkerhetsmessig. Ellers er faktisk en 210 den beste vinterbilen jeg har kjørt. Mye vekt bak hjelper godt på.. Nok en gang, gå for 124-bilen og hold den pen og i god stand, så klarer du neppe å slite den ut! Quote
Sven Håkon Posted February 4, 2016 Posted February 4, 2016 ...men man får trøste seg med at en 124 er i hvert fall definitivt blant det bedre for sin tid... Absolutt, men det er fortsatt en nærmere 40 år gammel konstruksjon. 211 har sine feil, og ja, man kan lese mye skummelt om dem - men at det er en bedre og sikrere bil er det ingen som kan si noe på. Quote
modzona Posted February 5, 2016 Posted February 5, 2016 Gjelder w124 sedan. Leste her for et års tid siden om en ulykke på autobahn en plass i tyskland. Husker ikke alt lenger. Men var i værtfall en w124 som hadde blitt påkjørt eller noe i den durn mens den holdt 120-150km/t. Bilen hadde rullet over autovernet vært på taket 4-5 ganger før den igjen havnet på veien hvor den ble påkjørt av flere biler. Bilen var knapt gjenkjennbar på bildene. Men de to pensjonistene som satt i bilen hadde bare mindre/lettere skader, man skulle ikke tro det ettersom hvordan den så ut på bildene. Så med tanke på at det er en bil som hovedsakelig er utviklet på slutten av 70 og fram til lanseringen i 85 så er det ikke en annen bil fra denne perioden jeg vil sitte i ved en ulykke. Quote
Gujoni Posted February 5, 2016 Posted February 5, 2016 Har selv en 211, men den er relativt dyr å holde i orden. Anbefaler derfor en 124 av faceliftutgaven. Quote
Recommended Posts