mb1990 Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Hei. Jeg har null erfaring med mekking, så tenkte dette kunne være en fin start. Bilen min stoppet helt plutselig når jeg sto parkert, og starteren ga ingen lyd. Har prøvd med startkabler, men problemet vedvarte. Vet det kan være et dårlig batteri, men har det noe å si? Den ene ledningen som går inn til dynamoen mangler litt isolasjon. Kan dette bidra til tap, som gjør at starteren ikke går? Børstene har jeg ikke fått sjekket. Hadde et problem med børstene på en annen bil og da fjusket den mens jeg kjørte. (stoppet, men startet igjen hvis jeg var heldig). Bilen har stått ute en stund og sist jeg sjekket, var batteriet helt dødt. Siden den stoppet helt plutselig, kan jeg da utelukke starteren? Hadde virkelig satt pris på om noen kunne gitt meg en logisk måte å feilsøke problemet på!! Håper virkelig jeg får start på den så fort som mulig! Synd om den må vrakes Quote
Eirik Tømmerås Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Børstene på dynamoen er letteste sak i verden å sjekke. Hvis du ser bak på dynamoen så ser du en dings som er festet med to skruer(stjerne originalt), skrur du ut disse så drar du ut dingsen som kalles spenningsregulator og da kommer børstebroa også ut siden den sitter sammen med regulatoren. Du kjøper ny regulator med børster, jeg betalte litt over 200,- for uoriginal da jeg byttet på 190´n i sommer. Men det var jo veldig merkelig at ikke starter klikket da du prøvde med startkabler... Quote
Tor Anton Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 er det strøm på batteriet??? sjekk med et måleinstrument eller se om lysene lyser . har du strøm å starteren ikke virker så er starteren eller tenningslåsen ofte problemet. Bruker du startkabler (som er i orden) så skal den starte. Klikker det i starteren så er det antagelig starteren. Da kan du dunke på innslaget (du kommer så vidt til), da pleier den å starte. Det betyr ikke at den er i orden så du bør bytte den eller åpne den å rengjøre å smøre. Det pleier å hjelpe å den kan funke i flere år etterpå. Quote
Recommended Posts