Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har snakket med folk som bor lengre nord i Norge, å dem sier alle sammen at det er bare en myte at dem salter mindre der. Dem salter en del her nede, så jeg lar bilen stå inne hele vinteren.  Når slike vårdager kommer, og det er tørre veier, så er det ikke så farlig å ta seg en tur  :D

Posted

Jeg har snakket med folk som bor lengre nord i Norge, å dem sier alle sammen at det er bare en myte at dem salter mindre der.

Tja,min familie som bor på helgeland reagerte kraftig på saltinga her på kongsvinger/eidskog når de var her i januar. De presiserte at der de bodde ble det kun iblandet litt salt i grusen ved visse temperaturer. Og for ordens skyld jobber en av de med veivedlikehold, brøyting og strøing så regner med han vet hva som blir brukt der.

Posted

Ja det skal godt gjøres å salte mere enn Trondheim kommune. De kjører på salt på ALLE kommunale veier inkludert gang og sykkelveier og parkeringsplasser fra ca september til mai samt at de kjører på med saltlake på tørre veier da de mener det fører til mindre svevestøv. Dette gjør at alle veier i Trondheim er våte i ca 8 måneder hvert år. Jeg bor heldigvis sør for Trondheim og selv om jeg bor rett ved E6 så kan vi ha tørre fine veier om det ikke har kommet nedbør på noen dager. Vinteren for 2 år siden var veldig fin, vi hadde ikke nedbør fra midten av Desember til midten av Mars og det var sommerdekkføre på veiene. Så faktisk motorsykler i morgenrushet inn mot Trondheim i Februar da det også var mildt (dagtempen var vel ca 15 grader pluss sol). Den vinteren var ganske fri for salt men det var kun den vinteren det.

Posted

Jeg har snakket med folk som bor lengre nord i Norge, å dem sier alle sammen at det er bare en myte at dem salter mindre der.

Tja,min familie som bor på helgeland reagerte kraftig på saltinga her på kongsvinger/eidskog når de var her i januar. De presiserte at der de bodde ble det kun iblandet litt salt i grusen ved visse temperaturer. Og for ordens skyld jobber en av de med veivedlikehold, brøyting og strøing så regner med han vet hva som blir brukt der.

Jeg bor også på eidskogen. Eneste som blir salta her er vel rv2 mot Kongsvinger, synes ikke det er så ille. Jeg har hatt to stk s210 hvor begge gikk noen år i Trondheim før de kom hit. De var fullstendig opprustet. Har en bekjent i Trondheim som sier saltinga der er helt jævlig. Men Helgeland er vel en god del lenger nord igjen....

Posted

Jeg har snakket med folk som bor lengre nord i Norge, å dem sier alle sammen at det er bare en myte at dem salter mindre der. Dem salter en del her nede, så jeg lar bilen stå inne hele vinteren.  Når slike vårdager kommer, og det er tørre veier, så er det ikke så farlig å ta seg en tur  :D

Nåh, det er nok få steder det saltes så ivrig som i fylket hvor du bor...

Posted

Har også hørt det at pga den økende batteriproduksjonen i verden så settes gamle bulkskip som egentlig skulle vært skrota igjen i drift...

For at skipsparken skal ha stor nok kapasitet?

Posted

Nei.Her ute i distriktet i Troms har ikke salting vært et tema før..ja egentlig før de siste to vintrene.

Irriterende.

Posted

Nåh, det er nok få steder det saltes så ivrig som i fylket hvor du bor...

Helt klart, men så bor det også flest her nede. Poenget er at det saltes overalt, og salt er ikke bra for bilen. Derfor er det bra å ta vare på gode eksemplarer, og heller bruke opp litt mindre pene biler, som gjerne har rullet jorden rundt  :D Jeg har skikkelig lyst på en w123, gammel taxi for eks, som gjerne har rullet millionen å bruke som bruksbil gjennom vinteren. Da får man som Harald sier, koset seg skikkelig med Mercedes-Benz også disse mnd. Det er tross alt noen mnd det også

Posted

Har også hørt det at pga den økende batteriproduksjonen i verden så settes gamle bulkskip som egentlig skulle vært skrota igjen i drift...

For at skipsparken skal ha stor nok kapasitet?

En kjenning av meg som skal jobbe som skipsmegler kunne fortelle meg det at disse skipene egentlig har vært i opplagt i flere år men at det var billigere å sette de i drift igjen enn å bygge nye. Dette til tross for stadig skjærpede utslippskrav. Denne skipsmeglingen er visst ikke så ulik børsmegling og slikt, det handler om tilbud og etterspørsel. Etterspørselen etter en hvis type skip øker drastisk og de hiver ut alt de kan for å dekke markedet. Nye skip tar jo tross alt en stund fra bestilling til tegnebord til flaskeknusing :)

Posted

Ja,det var vel med slik spekulering at norges store sønn Fredriksen slo seg opp og frem som skipsreder.

Nå har de ikke saltet her siden jeg startet tråden,og vi har fint vinterføre til bakhjulskyverene våre her,

og jeg ser lysere på tilværelsen som eier av veteran som helårsbil.

Om de kan styre seg med saltinga fremover så blir det fortsatt vinterkjøring på C124,

som er fin til det.

Har man 500E så skal den parkeres før vinteren setter inn-den er grei-

men for oss med eksempelvis w123 og w124 kan dette være vanskeligere,

da bruksverdi/eierverdi som oftest er større enn reel verdi.

Dette vil imidlertid endre seg når vi har holdt på å vinterkjøre de i salt noen år til,

og de faller bort èn etter èn,pga rust eller kollisjoner etc.

Og så kommer kanskje dagen da det å kjøre pene eksemplarer 123-124 vinterstid

vil ses i et annet lys.

Humrer enda med tanke på Syver og våren.

Det er NÅ det starter her oppe-med snydunger som hoper seg opp rundtomkring,

fremover mot påske hvor man lar seg lure av at gresstustene titter frem,

og gleder seg til å sette bort skuffla og isskrapa.

Gleder seg til å kunne stå ute og styre med bilen i tørt vær og plussgrader,

mens man drikker litt kaffe og prater med folk som rusler forbi på veien.

For så å stå opp neste morgen til horisontalt snykov og en meter til med hvitt på marken.