Dagis Posted February 1, 2016 Posted February 1, 2016 Ser de har begynnt å salte veiene her også, i en sånn grad at de kjører natta lang og salter straks det er meldt muligheter for mildvær. Ja,de skal tjene penger-men jeg er ikke begeistra at det skal gå ut over bilen min. Bilen er forøvrig en 88" E_klasse med veldig lite rust, men dette kan jo fort komme til å endre seg. Bør jeg rett og slett unngå å bruke bilen vinterstid heretter? Quote
Atmobil Posted February 1, 2016 Posted February 1, 2016 Ja Salt er det værste "trafikksikkerhetstiltaket" som finnes. Det gjør at biler ruster opp, at grunnvannet blir saltholdig, at veiene blir sleipe og glatte, det eter opp asfalten og det er sikkert tusen andre fæle ting det fører med seg også. I Trondheim så saltes ALLE kommunale veier HELE vintersesongen uansett vær og temperatur. Hvis det er kaldt og tørt slik vi hadde en periode nå tidligere så kjører de på med saltlake på alle veier for å dempe svevestøv. Dette gjøres også på gang og sykkeveier. Fotgjengere fortviler for så fort det kommer litt snø så blir snøen som potetmel og er nesten umulig å gå på. En blir sliten etter en kort tur. Syklister fortviler for med salte veier så ruster alt på en sykkel opp veldig fort samt at med snø oppå så er det umulig å holde seg på to hjul (piggdekk på sykkel har jeg selv prøvd og på blankis med vann oppå så går det veldig bra) og alle bilister hater det (bortsett fra noen få surrehuer som tror på det politiker-pakke påstår). Det finnes knapt noe farligere enn ny-salta vei. Du er garantert vanskelige kjøreforhold og kommer mest sansynlig til å bulke bilen etterhvert enten ved at du selv mister kontrollen eller at en eller annen tosk med 4x4 SUV tror at pga sitt såkalte 4x4 system kan de kjøre i 150 på dårlig føre. Og oppå det hele så kommer du til å grine som en liten unge til våren når du oppdager alle brune flekker på bilen din. Det er bare en ting å gjøre når de begynner å salte, kjøp deg en bil som du med stolthet kan se ruste bort til støv. Kjøp en Toyota Quote
Dagis Posted February 1, 2016 Author Posted February 1, 2016 ...og oppå det hele så kommer du til å grine som en liten unge til våren når du oppdager alle brune flekker på bilen din. Ja. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 1, 2016 Posted February 1, 2016 Det er et godt spørsmål. Vi du ta vare på bilen til ettertiden, så er svaret JA! Kjøp deg en annen bil som du synes kan få den juligen du ikke vil påføre den andre bilen, om du har mulighet for det. Dem siste 10 årene har jeg latt sommerbilen stå rolig om vinteren. Jeg har kjøpt billigbiler til bruk om vinteren. Quote
rebell Posted February 1, 2016 Posted February 1, 2016 Helt enig "Atmobil" ! Jeg lar min SL 350 stå trygt i garasje over hele vinteren ! Salting er noe unødvendig svineri ! Mye bedre og sikrere å få kjøre på gode snødekte vinterveier ! Men den tiden er visstnok forbi! Quote
Atmobil Posted February 1, 2016 Posted February 1, 2016 Ja jeg har personlig tatt livet av to /8'r og en boble og nesten min W123 ved å kjøre på vinteren. Sist sommer kjøpte jeg en 97 Honda Civic for 7000 kroner og det er nå den som får smake mest på saltsuppa. Det er egentlig den første bilen jeg har kjøpt uten å tenke som en bilentusiast og det er fantastisk. Jeg liker å sammeligne den med en brødrister, den var billig og den funker og den dagen den ikke virker lenger eller er utslitt så kaster jeg den og kjøper en annen en. Det føles faktisk godt å bare drite i det (ikke bokstavelig talt) å kjøre på nedsalta hovedveier istede for å gjøre som jeg har gjort tidligere når jeg har prøvd å unngå de mest salta veiene og kjørt lange omturer på smale bakveier kun for å unngå salt. Lenge leve idiotien heter det vel, vi lever i et bruk og kast samfunn så da får en vel bare gjøre det da Quote
Atmobil Posted February 1, 2016 Posted February 1, 2016 Når dette er sagt, det viktigste er å vaske bilen. Har du mulighet til å vaske bilen skikkelig over det hele og la den stå å tørke etterpå så slipper du unna mye problemer. I Trondheim ble det kjørt en forsøksbil i 4 år fra Sintef (tror jeg det var) og Trondheim Antirust. En helt ny Audi A4 ble kjørt daglig og aldri vasket og den bilen ble etter hva jeg har hørt kondemnert etter 4 år pga rust. Men, her har du et tips til bil å salte vekk: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70534348 Quote
Harald Posted February 1, 2016 Posted February 1, 2016 Livet er for kort til å kjøre Toyota, Honda eller lignende kjedelige vrak om vinteren. Vi kjører to gamle Mercedeser gjennom hele vinteren og det går helt fint. /8'en går hver dag i saltsølet. Jeg må riktignok reparere noe rust om våren, men det er verdt det. 200D 1967 brukes ikke hver dag, men 2-3 ganger i uken. Denne vaskes ofte og rustbehandles om våren. Ellers er den fremdeles like fin siden jeg lakkerte den i 2004. Quote
Dagis Posted February 1, 2016 Author Posted February 1, 2016 Harald kom meg i forkjøpet her. Livet er for kort/langt til å kjøre Toyota,og vintersesongen er halve moroa..he-he. Ikke bare det å kjøre sidelengs men også presisjon,det at jeg kan ligge og manøvrere oppå bølgetoppene, når det er sporete is eller hardfrosset sørpe med potetrender imellom. Dessuten er vinteren laaaaang her oppe. Forøvrig så tenker jeg ikke så mye på å bevare bilen for ettertiden, bilen er bruksbil og om den varer min tid så rekker det. Men dukker det opp brune flekker så er mye av stasen borte. Tja..kanskje en w201 med et allerede sjenerende ytre/kosmetiske skavanker kunne være noe? Quote
Dagis Posted February 1, 2016 Author Posted February 1, 2016 ...Det føles faktisk godt å bare drite i det (ikke bokstavelig talt) å kjøre på nedsalta hovedveier istede for å gjøre som jeg har gjort tidligere når jeg har prøvd å unngå de mest salta veiene og kjørt lange omturer på smale bakveier kun for å unngå salt. Lenge leve idiotien heter det vel, vi lever i et bruk og kast samfunn så da får en vel bare gjøre det da Dette var så treffende at jeg har startet en ny tråd under medlemmenes forum: Du vet du er entusiast når: Quote
Hans Kåre Isdal Posted February 1, 2016 Posted February 1, 2016 vel. nå er det slik at eg ikkje har råd til 2 biler. Men er skam nøyen på bilen. så eg har då lanolin undrestell behandla bilen. og det sjekkes kvart år. Polerer bilen 2-3 ganger året. og vasker den nøye 1 gang i veka inkl invending vask og slikt 2 ganger mnd. (ja , familiebiler kan faktisk vera fine og blanke utan sandtak inni bilen) Olje opp låser og ledd, og den typen ting er også nokså ofte. Med god olje. Då holder det nok lenge trur eg nok om ein eg nøyen. Men rust kommer...men seint. og i tide så fikser ein det. Quote
Dagis Posted February 2, 2016 Author Posted February 2, 2016 Jeg heller mot å handle inn bil nummer to, og la 88" coup`en ha minst mulig å gjøre med saltet. Når den har overlevd så langt så er det synd å herpe den i salt like før veteranstatus.. Fant noe mer lesing ift salting av veier: http://forskning.no/bil-og-trafikk-samfunnsokonomi-samferdsel-samfunnsgeografi/2015/01/mindre-veisalting-er-bade Quote
FrodeS Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Har man en bevaringsverdig bil, så ser jeg helt klart poenget med å la den stå om vinteren. Samtidig skjønner jeg ikke de som vil seg selv så vondt at de kjører rundt i en skoeske om vinteren. Det handler jo både om komfort og sikkerhet. Greit nok hvis man parkerer en tilnærmet strøken 124, og heller kjører rundt i en litt sliten tilsvarende som kan "kjøres opp" over noen år, men når man parkerer en bra bil, for så å kjøre rundt i en gammal golf eller civic eller et eller annet sånt skrot fra tidlig 80-tall, da skjønner jeg virkelig ikke poenget. Jevnlig understellsbehandling og litt spyling i ny og ne, så bør de fleste biler takle vinteren ganske godt. Luftig lagring er viktig. Heller utendørs i kaldt, tørt vær, enn inne i en varm garasje. Quote
Rudi Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Vaske ofte er vesentlig viktigere om vinteren enn om sommeren. Om sommeren vasker du for din egen del, om vinteren for bilens del. Automatvask med underspyling(helst uten børster) er og kjekt om vinteren. Dessuten, en skikkelig vårvask der man er ekstra nøye i alle kriker og kroker er meget bra for bilens levetid. Quote
Atmobil Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Har man en bevaringsverdig bil, så ser jeg helt klart poenget med å la den stå om vinteren. Samtidig skjønner jeg ikke de som vil seg selv så vondt at de kjører rundt i en skoeske om vinteren. Det handler jo både om komfort og sikkerhet. Greit nok hvis man parkerer en tilnærmet strøken 124, og heller kjører rundt i en litt sliten tilsvarende som kan "kjøres opp" over noen år, men når man parkerer en bra bil, for så å kjøre rundt i en gammal golf eller civic eller et eller annet sånt skrot fra tidlig 80-tall, da skjønner jeg virkelig ikke poenget. Jevnlig understellsbehandling og litt spyling i ny og ne, så bør de fleste biler takle vinteren ganske godt. Luftig lagring er viktig. Heller utendørs i kaldt, tørt vær, enn inne i en varm garasje. I manges øyne er jo en W124 en gammel skrotbil fra 80-tallet også og en tidligere sjef jeg hadde sa at alle biler over 10 år burde være forbudt. Så folk tenker forskjellig. Jeg har prøvd meg på Golf fra 80-tallet og det var den værste bilen jeg har hatt. ALT gikk i stykker på den. Et eksempel er starteren som datt ut av bilen, godset rundt skruehullene hadde rett og slett knukket av. Civicen har hittil vært veldig snil, starter og går uten noen problemer. Den er faktisk ikke så alt for ille å kjøre i heller men ja jeg skulle helst ha kjørt en bil jeg faktsik liker hele året men slik jeg ser det er den eneste løsningen på det å flytte til et sted som ikke har vinter (Er sør-Spania noe å satse på?) Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Livet er for kort til å kjøre Toyota, Honda eller lignende kjedelige vrak om vinteren. Vi kjører to gamle Mercedeser gjennom hele vinteren og det går helt fint. /8'en går hver dag i saltsølet. Jeg må riktignok reparere noe rust om våren, men det er verdt det. 200D 1967 brukes ikke hver dag, men 2-3 ganger i uken. Denne vaskes ofte og rustbehandles om våren. Ellers er den fremdeles like fin siden jeg lakkerte den i 2004. Jeg har en lei tendens til å styre litt for mye med bilene, så det blir fort litt sånn at jeg ikke har hjertet til å bruke dem om vinteren. Men er samtidig enig i at livet er altfor kort til å ikke kose seg med Benz året rundt En gammel Benz med skikkelig patina, det hadde vært noe Quote
FrodeS Posted February 3, 2016 Posted February 3, 2016 I manges øyne er jo en W124 en gammel skrotbil fra 80-tallet også og en tidligere sjef jeg hadde sa at alle biler over 10 år burde være forbudt. Så folk tenker forskjellig. Jeg har prøvd meg på Golf fra 80-tallet og det var den værste bilen jeg har hatt. ALT gikk i stykker på den. Et eksempel er starteren som datt ut av bilen, godset rundt skruehullene hadde rett og slett knukket av. Civicen har hittil vært veldig snil, starter og går uten noen problemer. Den er faktisk ikke så alt for ille å kjøre i heller men ja jeg skulle helst ha kjørt en bil jeg faktsik liker hele året men slik jeg ser det er den eneste løsningen på det å flytte til et sted som ikke har vinter (Er sør-Spania noe å satse på?) Hver sin mening. Jeg mener at bruk-og-kast av biler, slik de gjør i mange land, burde vært forbudt. Det mases og gnåles om at man skal slippe ut 0,000001 fjert mindre pr. mil ved å bytte til en nyere, men produksjon og resirkulering av en hel bil tar enorme mengder energi i forhold. Rett og slett sløsing. Ser at jeg traff deg ekstra, siden du har hatt både golf og civic. Det var ikke meningen, det er bare to eksempler på biler jeg absolutt ikke ville sitti i om det skulle skje noe. Greit nok med biler som går og går uten noe problemer, men tenk om man skulle bli påkjørt mens man sitter i noe sånt? Syns jeg ser avisoverskriftene: "Stygt sammenstøt mellom bil og sykkel. Bilisten livstruende skadet, syklisten klager på en bøyd eike". Quote
Atmobil Posted February 3, 2016 Posted February 3, 2016 Jeg sier meg enig med deg. Min 230TE har bare blitt produsert 1 gang på over 30 år og har ikke reist jorda rundt flere ganger i deler slik en ny bil har. Har også hørt det at pga den økende batteriproduksjonen i verden så settes gamle bulkskip som egentlig skulle vært skrota igjen i drift og disse forurenser langt mere enn hva hele norges bilpark gjør. Uansett så er det ikke bilkjøringa som forurenser men forbrenninga av drivstoffet og hvis en kommer med et drivstoff som ikke forurenser ved forbrenning så har en løst mye av problemet. Jeg selv kjørte jo på brukt frityrolje i en periode på /8n for en del år siden. Gikk helt fint det men det var mye styr og søl med å filtrere det og få det på tanken. Hadde det ikke vært for veisaltinga så hadde jeg nok fremdeles hatt den /8n men den ble spist opp temmelig fort. På det tidspunktet så kjørte jeg ca 9 mil hver dag tur-retur til jobb og det ca 5-6 dager i uken. Alt dette på E39 og E6 og hadde ingen muligheter til å vaske bilen og enda mindre muligheter til å sette den inn i en garasje for å tørke den. Den så veldig fin ut da jeg kjøpte den sommeren 2007 men etter en vinter så begynte det å bli ille. Bruk og kast samfunnet er slik jeg ser det vårt største problem men lenge leve idiotien, de tror de skal redde verden ved å få oss til å kjøre mindre bil og da helst i nye biler. Å tenke sikkerhet er viktig det også men nå er det 15 år siden første bilen med 5 stjerner i euroncap kom (det var vel Renault Liggunna) og en får kjøpt biler med god kollisjonsikkerhet til under 50 000 kroner. Dette er ofte biler som ikke er like utstatt for rust også og finner man en solid bil så kan man gjøre et godt kjøp. Man kan jo også kjøpe nyere Mercedes (slik som denne: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=65482241) Quote
lowman Posted February 6, 2016 Posted February 6, 2016 holder med trådstarter her Har også en japansk liten bruksbil om vinteren.4hjulstrekt Suzuki BAJLANDO,,funker som snuuus..og er ikke noe ukomfortabel bil å kjøre det.Selfølgelig vil det aldri bli det samme som med en høyere kvalitets bil.Har i flere år hatt "billig" biler til å frese rundt i om vinteren ,bare for å komme meg rundt..mer enn det trenger ikke jeg iafall så lenge en har tilgang til garasjen hvor kosebilene står ,,så en kan hilse på Men det å måtte kjøre "kose"bil året rundt ,synes jeg er like "bortkasta" som noen her sier at det er Bortkasta å IKKE kjøre "kosebilen "hele året. Jeg for min del har 2 kosebiler..og begge er KUN sommerbiler,,og det trives jeg med i alle fall..det er jo ingenting som er som den følelsen når du tar bilen ut for sesongen etter å ha kjørt en "mindre bra" bil...og du får begynne å både pusse og gnikke og kjøre kose bilen.Verdens beste følelse..når det kommer til bil iafall Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 6, 2016 Posted February 6, 2016 ..det er jo ingenting som er som den følelsen når du tar bilen ut for sesongen Jeg fikk den følelsen her om dagen da det var vår. Tok ut gobilen å kjørte et par mil, deilig Quote
Dagis Posted February 6, 2016 Author Posted February 6, 2016 ..det er jo ingenting som er som den følelsen når du tar bilen ut for sesongen Jeg fikk den følelsen her om dagen da det var vår. Tok ut gobilen å kjørte et par mil, deilig Hæh?Vår? Tre måneder igjen til potensiell vår her oppe. Quote
Dagis Posted February 6, 2016 Author Posted February 6, 2016 :Hvis du kjøper Toyota Dagis-så stryker jeg deg fra kontaktlista mi..seriøst!! Tenke seg-som om jeg kommer til å sitte på med ham i en sånn...æsjih!!Nei takk." Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 6, 2016 Posted February 6, 2016 ..det er jo ingenting som er som den følelsen når du tar bilen ut for sesongen Jeg fikk den følelsen her om dagen da det var vår. Tok ut gobilen å kjørte et par mil, deilig Hæh?Vår? Tre måneder igjen til potensiell vår her oppe. Bor igrunn ideelt sånn sett, det var vår her på Østlandet onsdag sist uke. Var skikkelig digg Quote
Atmobil Posted February 6, 2016 Posted February 6, 2016 Ja hvis en flytter lenger sørover så slipper en både vinter og veisalt men østlandet er vel den værste delen av norge når det gjelder veisalt. Har sett restene av bilder som har kjørt der i mange år, sørgelig syn for å si det mildt. Det har vel ikke så mye å si for fine fruer på holmekollåsen om deres splitter nye SUV til 2,5 mill er opprusta før den har blitt 10 år gammel for de har den vel bare i ca 2,5 år før de selger den videre Quote
Recommended Posts