Jonas94 Posted January 28, 2016 Posted January 28, 2016 Slet litt i vinter når det var 10-15minus at den ikke ville gire fra 1. til 2. får på 3000 o/min, og av og til mere turtall. Kjente at clutchen i girkassa løste seg ut, og ett helve***s smell, også giret den til 2. og videre oppover gikk kjempefint. Mulig clutchen mellom 1. og 2. er gåen? Nå de senere dagene, når jeg setter den i R, eller D om morgenen, å gir litt gass, så ruser den bare, og plutselig så slår den inn. Akkurat som om det er treghet i systemet? Hørt mange snakket om flushing av girkasse, men synes ikke 5-6tusen er verdt og koste på den.. den girer jo.. bare litt treigt.. Hvis man bytter olje og filter, er det bra nok, eller bør man flushe? Bilen er en S210 E230 1997mod med 5trins automatkasse.(ikke Tip-tronic) Quote
Skrotenisse Posted January 28, 2016 Posted January 28, 2016 Du kan jo prøve å bytte olje og filter først, husk å tømme converteren og. Quote
Jonas94 Posted January 28, 2016 Author Posted January 28, 2016 Converteren får oljen fra girkassen når den skal fylles? Eller er den egen, med både avtapping og påfylling? Quote
Skrotenisse Posted January 28, 2016 Posted January 28, 2016 Converteren får oljen fra girkassen når den skal fylles? Eller er den egen, med både avtapping og påfylling? Er usikker på din, men finnes flere varianter. Converteren får noe olje fra girkasse ja. Quote
Jonas94 Posted January 28, 2016 Author Posted January 28, 2016 Fant en kjempefin DIY tråd her:) Vurderer sterkt å ta ett skift, men vil gjerne vite om converter må fylles selv eller ikke.. Quote
Skrotenisse Posted January 28, 2016 Posted January 28, 2016 Fant en kjempefin DIY tråd her:) Vurderer sterkt å ta ett skift, men vil gjerne vite om converter må fylles selv eller ikke.. Converter har egen olje, men den kan ta olje fra girkassa. Quote
Jonas94 Posted January 28, 2016 Author Posted January 28, 2016 Pakning, bunnpanne http://no.mbspecialist.com/mercedes_webcatalog/210237_1997-1999/27/27-050/1402710080M/ Filter, automat http://no.mbspecialist.com/mercedes_webcatalog/210237_1997-1999/27/27-050/1402770095O/ Kobberskive http://no.mbspecialist.com/mercedes_webcatalog/210237_1997-1999/27/27-050/1402710060O/ Trenger vel ikke stort mere? Kan man bruke vanlig ATF olje? eller er mercedes veldig var på at det må være "only mercedes fluid" ? Quote
Marevan Posted January 28, 2016 Posted January 28, 2016 http://stjerneservice.no/ps/index.php?sstreng=Atf6&sok=S%F8k Quote
KennethJ Posted January 28, 2016 Posted January 28, 2016 Her kan det også være så enkelt som at det er for lite olje på kassa. Quote
Skrotenisse Posted January 28, 2016 Posted January 28, 2016 Her kan det også være så enkelt som at det er for lite olje på kassa. Du sier noe der, for oljen utvider seg når den er varm. Da får man opp "trykket" og den vil funke.. Quote
KennethJ Posted January 28, 2016 Posted January 28, 2016 Jepp, og et typisk symptom på for lite olje er nettopp at giringa ikke er silkemyk, og at den sliter med å legge inn enkelte gir.. Generelt for automatkasser altså, jeg kjenner ikke MB sine veldig godt. Quote
Christoffer Posted January 29, 2016 Posted January 29, 2016 Som Rudi sier, eller så er det kanskje noe på girvelgeren også som styrer dette? På min gamle s124 så forsvant denne funksjonen etter at girkassen vare ute for rep hos Bergs. Quote
E_S Posted January 29, 2016 Posted January 29, 2016 Har vært borti akkurat det samme når filteret er tett og oljen gammel og dårlig. Tapp converter også så du får byttet så mye olje som mulig. Den fyller seg igjen når motoren startes etter at olje er fylt på girkassen igjen. Quote
Jonas94 Posted January 29, 2016 Author Posted January 29, 2016 Her kan det også være så enkelt som at det er for lite olje på kassa. Takk, skal sjekke imorgen, har peilepinne liggende bak i bilen tror jeg Har vært borti akkurat det samme når filteret er tett og oljen gammel og dårlig. Tapp converter også så du får byttet så mye olje som mulig. Den fyller seg igjen når motoren startes etter at olje er fylt på girkassen igjen. Høres ut som billigst og enklest og prøve ett olje/filter bytte:) Har ei girkasse liggende, men er til en diesel og annen feste til mellomakselen:/ Quote
Jørgen F.J Posted January 30, 2016 Posted January 30, 2016 Min 300Te 124 automat girer også noe tregere når det er kaldt, men kommer seg ved kjøring da det begynner og bli lonk i systemet. Oljeskift kan gjøre mye godt =) Quote
Jonas94 Posted January 30, 2016 Author Posted January 30, 2016 Min 300Te 124 automat girer også noe tregere når det er kaldt, men kommer seg ved kjøring da det begynner og bli lonk i systemet. Oljeskift kan gjøre mye godt =) Sånn har alle automatkasssene mine vært, at når de er kaldere, så er de treigere, men nå er det på ett helt annet nivå:/ Var ut å kjørd nettopp, og skulle starte å satt den i reverse, ventet 5-6sec før det skjedde noe. Vanligvis begynner den å gå bakover så fort jeg sett den i reverse Quote
Jørgen F.J Posted January 30, 2016 Posted January 30, 2016 kunne fort ta 2-4 sekunder fra D-R på min.. også kjørte den ganske langt ut girene før den klarte og skifte. Quote
Jonas94 Posted January 30, 2016 Author Posted January 30, 2016 Kjørte en lang tur idag, helt fint, dro hjem laget middag, også skulle jeg på verksted å peil girkassen. Kjørte en stund før jeg dro til verksted så oljen var varm og fikk kjørt gjennom alle girene. Da opplevde jeg noe nytt, kickdown ville ikke funke, og den låste seg i 3. eller 4. giret. Sluret helt vanvittig ut av kryss. Fant plass, stoppet/startet bilen, da var den grei igjen, helt til den kom opp i 3./4. gir. gjorde dette ett par ganger på vei til verksted. Dro opp til jobb og da lå nivået på midten av "25C¨" merket, fylte en liter og da kom den i nerkant av "80C" Den giret helt vanvittig mye mjukere og låste seg ikke på girene på hjemveien heller:) Så konklusjonen er, lite olje på girkassen. Skal ta en stor service nå ved neste lønning, motor/girkasse olje/filter, plugger, luftfilter og div annet. Takk for hjelpen alle:) Quote
lowman Posted January 31, 2016 Posted January 31, 2016 koble til diagnose apparat for å være sikker på at du får lest av rett temperatur på olja i automat girkassa. Dette er ikke bare noe CIRKA greier noen ingeniører har funnet på bare for morro. Vær sikker på at nivået er riktig.Det er like galt med for mye..som med for lite olje. Quote
Jonas94 Posted January 31, 2016 Author Posted January 31, 2016 Løste seg i . giret igjen når jeg var ute å kjørte istad. Kan virke som det er en elektrisk feil. Så fort jeg stopper slår av/på bilen, så er den grei ei lita stund igjen. Går det an og ta diagnose på disse girkassene? Quote
Jonas94 Posted February 1, 2016 Author Posted February 1, 2016 Søkte litt i går og fant dette: [What Is Limp Home? Well, that means, your car has lost a wheel so it is driving on three wheels to home. Seriously, when the Electronic Transmission Control module (ETC) detects intermittent or active problems, it prohibits gear shifting, in order to avoid serious transmission damage. There are two different types of Limp Home modes, depending how serious the problems are. The names of these two different Limp Home modes may sound counter-intuitive but that is what Mercedes used. Mechanical-hydraulic emergency running mode (This is the light duty Limp Home) In this Limp Home mode, the transmission locks onto the 3rd gear or the last known “good†gear. This particular Limp Home mode can be reset by turning the ignition off and then on. This mode could set generic OBD II code and also intermittent code in the ETC. Electric emergency running mode (This is the bad boy ) In this Limp Home mode, the gear engaged at that time is retained and the assigned fault code is stored. After a shutdown, wait for more than 10 seconds, and restart, the transmission is locked in the 2nd gear and reverse gear only. When the shifter is moved from “P†to “R†or “N†to “Dâ€, there is a huge clunk. The transmission will be in this mode until the codes are cleared from the ETC by Mercedes HHT (Hand Held Tester) or SDS (Star Diagnostic System) or some third party special scanners or even the reversely engineered ones. Generic OBD II scanners cannot clear these codes from the ETC (although they can clear the corresponding generic OBD II codes). When the transmission is in this “electric†Limp Home mode, it feels like it is completely shot. Many times (actually I will go out the limb and say most of the time) you do not need a rebuilt transmission or a new ETC. What to do if the transmission is in limp home mode? The most useful thing to do is to have the ETC trouble codes read. This requires a Mercedes HHT (Hand Held Tester) or SDS (Star Diagnostic System) or some third party special scanners or even the reversely engineered ones. These codes are pretty accurate at pointing to the fault that caused the limp mode. For example, it may have codes for speed sensors or the shift module. If no Mercedes scanners are available, at least try to read the codes using a generic OBD II scanner. The generic OBD II codes are not as precise as the proprietary Mercedes codes but they might shed enough light to have a good enough diagnosis. For example, if a code P0715 is read, then it is fairly certain that it is caused by the speed sensors. After fixing the underlying cause of the (electric) Limp Home, the transmission would still not shift. The ETC has to be reset (codes cleared) before it will act normal again. Kassen min har iallefal "Mechanical-hydraulic emergency running mode" og delvis "Electric emergency running mode" med tanke på at den lager en stor "klunk" lyd mellom noen gir. Skal prøve med oljeskift når filteret kommer, men gjerne få høre om andre har hatt samme problem og hva som ble gjort:) ? Quote
tommern57 Posted February 6, 2016 Posted February 6, 2016 Du kommer nok langt med et skift av olje og filter. På motor bak bunnpanna er det et svart plastdeksel som du vipper ut. En stor flattrekker bør klare å skru motor rundt til du ser tappepluggen. (rund med umbrakohode ettersom du har bil fra før høsten 99) Tapp om mulig med varm olje. (mer drit ut da) Når du har tappa kassa, skifta filter og fått på bunnpanna igjen, fyller du kanskje fire liter. Start motor litt for å pumpe fram olje i converter, etterfyll, start, etterfyll, osv til du er fornøyd med nivå. Det er vel en tetning på pluggen på passasjersiden du bør vurdere å skifte også når du har av bunnpanna. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.