Jump to content

Recommended Posts

Posted

Litt rar tittel kanskje, men har en 2013 c-klasse (204 stv) hvor det er helt elendig bremsevirkning hvis det er fuktig i været og bilen har stått noen timer (f.eks over natta, eller parkert mens jeg er på jobb). Det må flere oppbremsinger til før bremsene begynner å gripe som vanlig, har faktisk ved flere anledninger holdt på å kjøre i veggen når jeg skal ut av parkeringshuset etter endt arbeidsdag, det er akkurat som om bremsene er helt "glaserte". Et merkelig fenomen, og jeg lurer på om noen har opplevd tilsvarende, eller veit hva det kan være? Akkurat som om det danner seg et belegg på bremsene som må slipes bort ved høy luftfuktighet.

Posted

Tror neppe det er noe uorginalt, bilen har stått registrert på Bertel O. Steen frem til jeg kjøpte den og har selvsagt fulgt alle servicer i deres system. Bremsene ser også egentlig helt fine ut.

Posted

Tror neppe det er noe uorginalt, bilen har stått registrert på Bertel O. Steen frem til jeg kjøpte den og har selvsagt fulgt alle servicer i deres system. Bremsene ser også egentlig helt fine ut.

Hvordan er bremsevæskenivået ditt?

Det kan være flere ting...

Hvis du har en liten lekk et sted så må du pumpe en del før du får "virkning" så kan den forsvinne relativt fort igjen...

Posted

Kan dette være så enkelt som at ved fuktig vær så danner det seg fuktighet/film på skiver og klosser som må slites vekk før de tar optimalt? Symptomene ligner jo litt på dårlig bremsevirkning noen ganger etter bilvask i maskin.

Posted

Ligger ikke klossene inntil skivene(for nettop å tørke av skivene) på en 2013 modell?

Det gjør de på min 2004 modell E.

Det er vel ikke sånt på biler uten SBC?

Posted

Ligger ikke klossene inntil skivene(for nettop å tørke av skivene) på en 2013 modell?

Det gjør de på min 2004 modell E.

Det er vel ikke sånt på biler uten SBC?

Jo, tror det er en slik funksjon på abr også.

Posted

Dette har jeg vært med på flere ganger. Jeg TROR det har med salt å gjøre, gjerne kombinert med bremseskiver med små rust groper som holder på fuktighet.

Hadde dette problemet på Caravellen for to vintre siden, ble borte når jeg byttet skiver. kommer gradvis tilbake nå....

Posted

Jeg vet ikke hvordan det er på Mercedes uten SBC, men på de som har SBC legger klossene seg

svakt mot skiven med jevne mellomrom for å tørke den. Det registreres at vinduspusserne brukes

og da aktiveres systemet. Klossen ligger ikke med trykk mot skivene hele tiden.

Audi har visstnok et liknende system.

Jeg støtter også teorieen om at det er et belegg av fukt/overflaterust/salt som gir nedsatt

friksjon mellom skive og kloss.

Posted

bytter man bremseveske..og det blir bedre..så er det hovedsaklig at det har vert LUFT i systemet.

Det er ikke noen aen grunn ....viss det ikke da har vert VANN som bremseveske :)altså..ikke skifta på 20 år:)

Posted

Hvis det er luft i systemet så vil det ikke bli bedre etter et par bremsinger......

Det var det jeg ville fram til...at bremseveskeskift vil ikke gjøre noe forandring

Men er det luft..så blir det jo "sterkere" bremser viss man pumper noen ganger..

Og jeg skrev "hovedsakelig"...ikke som en fasit :;)