bas Posted January 28, 2016 Posted January 28, 2016 Litt rar tittel kanskje, men har en 2013 c-klasse (204 stv) hvor det er helt elendig bremsevirkning hvis det er fuktig i været og bilen har stått noen timer (f.eks over natta, eller parkert mens jeg er på jobb). Det må flere oppbremsinger til før bremsene begynner å gripe som vanlig, har faktisk ved flere anledninger holdt på å kjøre i veggen når jeg skal ut av parkeringshuset etter endt arbeidsdag, det er akkurat som om bremsene er helt "glaserte". Et merkelig fenomen, og jeg lurer på om noen har opplevd tilsvarende, eller veit hva det kan være? Akkurat som om det danner seg et belegg på bremsene som må slipes bort ved høy luftfuktighet. Quote
Skrotenisse Posted January 28, 2016 Posted January 28, 2016 Uoriginale klosser kanskje? Hvordan ser selve bremsene dine ut? Quote
bas Posted January 28, 2016 Author Posted January 28, 2016 Tror neppe det er noe uorginalt, bilen har stått registrert på Bertel O. Steen frem til jeg kjøpte den og har selvsagt fulgt alle servicer i deres system. Bremsene ser også egentlig helt fine ut. Quote
Skrotenisse Posted January 28, 2016 Posted January 28, 2016 Tror neppe det er noe uorginalt, bilen har stått registrert på Bertel O. Steen frem til jeg kjøpte den og har selvsagt fulgt alle servicer i deres system. Bremsene ser også egentlig helt fine ut. Hvordan er bremsevæskenivået ditt? Det kan være flere ting... Hvis du har en liten lekk et sted så må du pumpe en del før du får "virkning" så kan den forsvinne relativt fort igjen... Quote
knuba Posted January 29, 2016 Posted January 29, 2016 Kan dette være så enkelt som at ved fuktig vær så danner det seg fuktighet/film på skiver og klosser som må slites vekk før de tar optimalt? Symptomene ligner jo litt på dårlig bremsevirkning noen ganger etter bilvask i maskin. Quote
Eirik Tømmerås Posted January 29, 2016 Posted January 29, 2016 Ligger ikke klossene inntil skivene(for nettop å tørke av skivene) på en 2013 modell? Det gjør de på min 2004 modell E. Quote
FrodeS Posted January 29, 2016 Posted January 29, 2016 Ligger ikke klossene inntil skivene(for nettop å tørke av skivene) på en 2013 modell? Det gjør de på min 2004 modell E. Det er vel ikke sånt på biler uten SBC? Quote
Marevan Posted January 29, 2016 Posted January 29, 2016 Ligger ikke klossene inntil skivene(for nettop å tørke av skivene) på en 2013 modell? Det gjør de på min 2004 modell E. Det er vel ikke sånt på biler uten SBC? Jo, tror det er en slik funksjon på abr også. Quote
Helge Josefsen Posted January 29, 2016 Posted January 29, 2016 Samme problemet har jeg på min w212.... Det er nesten ikke brems før du får bremsa litt... Quote
magn(e)um Posted January 30, 2016 Posted January 30, 2016 Dette har jeg vært med på flere ganger. Jeg TROR det har med salt å gjøre, gjerne kombinert med bremseskiver med små rust groper som holder på fuktighet. Hadde dette problemet på Caravellen for to vintre siden, ble borte når jeg byttet skiver. kommer gradvis tilbake nå.... Quote
Gujoni Posted February 1, 2016 Posted February 1, 2016 Jeg vet ikke hvordan det er på Mercedes uten SBC, men på de som har SBC legger klossene seg svakt mot skiven med jevne mellomrom for å tørke den. Det registreres at vinduspusserne brukes og da aktiveres systemet. Klossen ligger ikke med trykk mot skivene hele tiden. Audi har visstnok et liknende system. Jeg støtter også teorieen om at det er et belegg av fukt/overflaterust/salt som gir nedsatt friksjon mellom skive og kloss. Quote
Skrotenisse Posted February 1, 2016 Posted February 1, 2016 Kan jo prøve å vaske bremsene jævlig godt.. Så ta en del prøvebremsing. Quote
Wicky Posted February 1, 2016 Posted February 1, 2016 Bytt bremsevæske...hadde samme problemet på bmw jeg hadde... Quote
lowman Posted February 1, 2016 Posted February 1, 2016 bytter man bremseveske..og det blir bedre..så er det hovedsaklig at det har vert LUFT i systemet. Det er ikke noen aen grunn ....viss det ikke da har vert VANN som bremseveske :)altså..ikke skifta på 20 år:) Quote
Gujoni Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Hvis det er luft i systemet så vil det ikke bli bedre etter et par bremsinger...... Quote
lowman Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Hvis det er luft i systemet så vil det ikke bli bedre etter et par bremsinger...... Det var det jeg ville fram til...at bremseveskeskift vil ikke gjøre noe forandring Men er det luft..så blir det jo "sterkere" bremser viss man pumper noen ganger.. Og jeg skrev "hovedsakelig"...ikke som en fasit : Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.