Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, har nå sjekket olje på girkasse og alt er bra der. Bilen ryker bare når den er varm. Åpnet lokket på motoren der du fyller olje og det virker som om det er sinnsykt høyt trykk der når motoren er varm. Skal det være sånn? Det kommer bare trykk fra der du fyller olje og ikke fra oljepinnen... Det merkelige er at jeg nesten ikke mister olje. Kan dette være ventilene? Som drar inn olje og slipper ut trykket inn i topplokket?

Posted

Hvis du har en aut. kasse med vakuumstyring så kan denne ryke og da vil motoren suge

automatolje inn i innsugsmanifolden. Jeg har vært borti dette problemet på Ford sine kasser,

men er usikker på om dette er et problem på Mercedes-kasser.

Posted

Jeg skjønner at det kan være damp, men det lukter ingenting som tyder på at det er kjølevæske. Den ryker ikke når den er kald bare når den er over 50-90 grader.. I svarte kan det her være? Det er noen lekasjer på manifold og andre hull i eksosanlegget men det kan vel ikke være det som er grunn?

• 3 weeks later...
Posted

Hei, har nå sjekket olje på girkasse og alt er bra der. Bilen ryker bare når den er varm. Åpnet lokket på motoren der du fyller olje og det virker som om det er sinnsykt høyt trykk der når motoren er varm. Skal det være sånn? Det kommer bare trykk fra der du fyller olje og ikke fra oljepinnen... Det merkelige er at jeg nesten ikke mister olje. Kan dette være ventilene? Som drar inn olje og slipper ut trykket inn i topplokket?

• 2 weeks later...
Posted

Det er en m102 230e. 1991. Skjedde noe merkelig her om dagen... Var borti tennkablene og ordna, da tennplugg nr 3 var løs... Strammet alle og brått forsvant røken i ca 2 timer. Tror det har lekt olje ned i tennplugghullet.... Faen er det mulig haha. Virker som om det er ordnet nå. Nå ryker det bare veldig lite av noe som tydelig er vanndamp.

Posted

så lenge det ikke minker med kjølevæske er det normalt at det kan komme en del kondensrøyk

ser jo biler som gir litt på ut av rundkjøringer og lignende hvor det nesten spruter vann ut av eksosanlegget, så skal ikke se vekk ifra at det kan ligge et par liter med vann i eksosanlegget :)

så lenge denne bilen i linken ikke bruker vann tror jeg det er ufarlig kondensrøyk ifra denne :)

Posted

Det er en m102 230e. 1991. Skjedde noe merkelig her om dagen... Var borti tennkablene og ordna, da tennplugg nr 3 var løs... Strammet alle og brått forsvant røken i ca 2 timer. Tror det har lekt olje ned i tennplugghullet.... Faen er det mulig haha. Virker som om det er ordnet nå. Nå ryker det bare veldig lite av noe som tydelig er vanndamp.

Det er nok bare luftfuktigheten som er gått ned samtidig som du fiklet med pluggene...

Ikke unormalt at det ryker av eksosen når det er kaldt (og rått)

Posted

Ja det lekker fra toppdekselet hvorfor vet jeg ikke da det var byttet for under et år siden. Så Lekker noe olje og legger seg i tennplugghullene, sikkert blanda med kondens som dere sier merker jo at det ryker mer når det er kaldt men har alltid hørt at det skal slutte når motoren er varm, men bilen er jo 25 år gammel nå så noe gærlig må det vel være haha. 😀

Slenger på et annet spørsmål her om det er greit, asd har sluttet å virke igjen, sist så byttet jeg bremselysbryteren og da fungerte det frem til nå da spenningsregulatoren i dynamoen feila, bytta den og bilen ladet igjen, men nå får jeg samme feildode igjen, altså 8, som er bremselysbryteren eller magnetventil, hva er det som ryker på de bryterne? Er det noe man kan fikse selv? Blir dyrt i lengden å kjøpe brytere til 250kr hver gang liksom. Noen som vet hvordan man resetter kodene? Kanskje det vil fungere da?

• 3 weeks later...
Posted

Hei igjen, bilen har nå begynt å ryke igjen virker ikke som det var oljen i tennpluggene.

Har nå tatt kompresjonstest:

Cyl1, nærmest radiator:180

Cyl2: 170

Cyl3:180

Cyl4:171

Er ikke dette ganske bra? Noe som tyder på ringer, ventiler eller toppakning her?

Prøvde også å koble ut lambdasonden og det blir ingen forandring, kan det være At den er gåen? At blandingen ikke blir riktig?, pga ingenting skjer når jeg tar den av...

Noen som vet?

Når jeg trykktester vanntanken med motor av holder den trykk men når motor går lager den ikke trykk, vannpumpe lekker enda da den ikke er byttet enda.