mannensomikkekunneskru Posted January 28, 2016 Posted January 28, 2016 Hei, har nå sjekket olje på girkasse og alt er bra der. Bilen ryker bare når den er varm. Åpnet lokket på motoren der du fyller olje og det virker som om det er sinnsykt høyt trykk der når motoren er varm. Skal det være sånn? Det kommer bare trykk fra der du fyller olje og ikke fra oljepinnen... Det merkelige er at jeg nesten ikke mister olje. Kan dette være ventilene? Som drar inn olje og slipper ut trykket inn i topplokket? Quote
Gujoni Posted January 29, 2016 Posted January 29, 2016 Hvis du har en aut. kasse med vakuumstyring så kan denne ryke og da vil motoren suge automatolje inn i innsugsmanifolden. Jeg har vært borti dette problemet på Ford sine kasser, men er usikker på om dette er et problem på Mercedes-kasser. Quote
Eirik Tømmerås Posted January 29, 2016 Posted January 29, 2016 Grå/hvit røk som forsvinner fort tyder på damp, altså vann som kommer inn i motoren en plass... Quote
mannensomikkekunneskru Posted February 1, 2016 Author Posted February 1, 2016 Jeg skjønner at det kan være damp, men det lukter ingenting som tyder på at det er kjølevæske. Den ryker ikke når den er kald bare når den er over 50-90 grader.. I svarte kan det her være? Det er noen lekasjer på manifold og andre hull i eksosanlegget men det kan vel ikke være det som er grunn? Quote
Eirik Tømmerås Posted February 1, 2016 Posted February 1, 2016 Er ikke bare normal damp/kondens i eksosen da? Quote
mannensomikkekunneskru Posted February 1, 2016 Author Posted February 1, 2016 Det ser veldig ut som damp men prøvd kondensfjerner også, det kan umulig være vanlig å ryke så mye? Den har jo gått 290000 nå men... Kan de være katalysatoren som er gåen? Har null peiling på akuratt de tinga her. Quote
mannensomikkekunneskru Posted February 16, 2016 Author Posted February 16, 2016 Hei, har nå sjekket olje på girkasse og alt er bra der. Bilen ryker bare når den er varm. Åpnet lokket på motoren der du fyller olje og det virker som om det er sinnsykt høyt trykk der når motoren er varm. Skal det være sånn? Det kommer bare trykk fra der du fyller olje og ikke fra oljepinnen... Det merkelige er at jeg nesten ikke mister olje. Kan dette være ventilene? Som drar inn olje og slipper ut trykket inn i topplokket? Quote
Blostrupmoen Posted February 18, 2016 Posted February 18, 2016 Hva slags bil og motor er det snakk om? Quote
mannensomikkekunneskru Posted March 1, 2016 Author Posted March 1, 2016 Det er en m102 230e. 1991. Skjedde noe merkelig her om dagen... Var borti tennkablene og ordna, da tennplugg nr 3 var løs... Strammet alle og brått forsvant røken i ca 2 timer. Tror det har lekt olje ned i tennplugghullet.... Faen er det mulig haha. Virker som om det er ordnet nå. Nå ryker det bare veldig lite av noe som tydelig er vanndamp. Quote
Jørgen F.J Posted March 1, 2016 Posted March 1, 2016 Lekt olje ned i tennplugg hullet? Lekker toppdeksel pakkningen da eller ? Quote
alelys Posted March 1, 2016 Posted March 1, 2016 så lenge det ikke minker med kjølevæske er det normalt at det kan komme en del kondensrøyk ser jo biler som gir litt på ut av rundkjøringer og lignende hvor det nesten spruter vann ut av eksosanlegget, så skal ikke se vekk ifra at det kan ligge et par liter med vann i eksosanlegget så lenge denne bilen i linken ikke bruker vann tror jeg det er ufarlig kondensrøyk ifra denne Quote
Jafo Posted March 2, 2016 Posted March 2, 2016 Det ser veldig ut som damp men prøvd kondensfjerner også ... BTW, kondensfjerner fjerner ikke vann i tanken, den bare gjør at vann i tanken blander seg med bensinen og fordeles "jevnt" over hele tankinnholdet fremfor å komme som en "klump". https://no.wikipedia.org/wiki/Isopropanol Quote
Eirik Tømmerås Posted March 2, 2016 Posted March 2, 2016 Det er en m102 230e. 1991. Skjedde noe merkelig her om dagen... Var borti tennkablene og ordna, da tennplugg nr 3 var løs... Strammet alle og brått forsvant røken i ca 2 timer. Tror det har lekt olje ned i tennplugghullet.... Faen er det mulig haha. Virker som om det er ordnet nå. Nå ryker det bare veldig lite av noe som tydelig er vanndamp. Det er nok bare luftfuktigheten som er gått ned samtidig som du fiklet med pluggene... Ikke unormalt at det ryker av eksosen når det er kaldt (og rått) Quote
mannensomikkekunneskru Posted March 3, 2016 Author Posted March 3, 2016 Ja det lekker fra toppdekselet hvorfor vet jeg ikke da det var byttet for under et år siden. Så Lekker noe olje og legger seg i tennplugghullene, sikkert blanda med kondens som dere sier merker jo at det ryker mer når det er kaldt men har alltid hørt at det skal slutte når motoren er varm, men bilen er jo 25 år gammel nå så noe gærlig må det vel være haha. 😀 Slenger på et annet spørsmål her om det er greit, asd har sluttet å virke igjen, sist så byttet jeg bremselysbryteren og da fungerte det frem til nå da spenningsregulatoren i dynamoen feila, bytta den og bilen ladet igjen, men nå får jeg samme feildode igjen, altså 8, som er bremselysbryteren eller magnetventil, hva er det som ryker på de bryterne? Er det noe man kan fikse selv? Blir dyrt i lengden å kjøpe brytere til 250kr hver gang liksom. Noen som vet hvordan man resetter kodene? Kanskje det vil fungere da? Quote
mannensomikkekunneskru Posted March 18, 2016 Author Posted March 18, 2016 Hei igjen, bilen har nå begynt å ryke igjen virker ikke som det var oljen i tennpluggene. Har nå tatt kompresjonstest: Cyl1, nærmest radiator:180 Cyl2: 170 Cyl3:180 Cyl4:171 Er ikke dette ganske bra? Noe som tyder på ringer, ventiler eller toppakning her? Prøvde også å koble ut lambdasonden og det blir ingen forandring, kan det være At den er gåen? At blandingen ikke blir riktig?, pga ingenting skjer når jeg tar den av... Noen som vet? Når jeg trykktester vanntanken med motor av holder den trykk men når motor går lager den ikke trykk, vannpumpe lekker enda da den ikke er byttet enda. Quote
alelys Posted March 18, 2016 Posted March 18, 2016 kan du laste opp en video av røyken? kompresjonstesten viser at de er grei lik Quote
alelys Posted March 22, 2016 Posted March 22, 2016 Vel, her er merca mi, tatt ut ifra dvale igår Ikke noe unormalt her ivertfall Quote
Jonas94 Posted March 22, 2016 Posted March 22, 2016 Følger med:) Sliter med samme på 230E'm min. M111 sådann. Quote
Recommended Posts