Jump to content

Recommended Posts

Posted

Problemer med ABS. Bil: 300E 1986. Manuelt gir, ABS. Bilen har de siste 10 år stort sett bare stått. Den har blitt tatt frem og tuktet på bane 1-2 ganger i året. Nå er den veteran, og det står bare på ABS for å få den godkjent.

Status:

Sensor bak manglet. Den er erstattet, og koblet til. Lampa lyste for det. Den gjorde et lite blink rett etter oppstart, men kom på igjen med en gang.

-Koblet fra hjernen: Lampa lyser konstant etter oppstart uten det vesle blinket. Bosch-nummer på hjernen: 0 265 101 018

-Byttet hjerne til en jeg hadde liggende. Bosch-nummer: 0 265 101 020  . Denne er antakelig fra en 1994/1995-modell. KAN være fra en 1992, men ikke tidligere enn det. Lampa slukker nå etter oppstart, og forblir av. Når bilen kjører, kommer den over ved like over gangfart. ABS fungerer med tilsynelatende normal funksjon ved lav fart.

-Med alle hjula i lufta, giret i 3. og motoren på, snurrer bakhjulene fritt, og ingen feilmelding. Snurrer venstre forhjul manuelt, ingen feilmelding. Snurrer høyre forhjul, og ABS-lampa kommer på. Med bilen på bukken og motoren i gang, kommer lampa kun ved snurring av høyre forhjul, så jeg antar feilen ligger der.

-Byttet sensor høyre forhjul. Fortsatt samme feil.

-Skrapt ren taggene på navet. Fortsatt samme feil.

-Tatt ut navet og stålbørstet. Fortsatt samme feil.

Det virker for meg som om bilen skjønner at høyre forhjul begynner å snurre, men at den ikke er fornøyd med signalet den får. Taggene på navet ser greie ut, men ikke noe mer enn det heller. Det har rustet litt på 30 år. Sensoren jeg har byttet til skal være grei.

Jeg vurderer å dra og se etter enda en sensor og et annet nav i morgen, for å teste det. Kan ikke helt skjønne hva annet det kan være.

Posted

Har du mulighet for å forlenge ledningene slik at høyre kobles på venstre inngang og motsatt?

Det tror jeg blir vanskelig.

Det jeg kom på litt for sent (har gått inn, gidder ikke gå ut igjen nå), var at jeg kunne forsøkt å bytte om navene på høyre og venstre side, og se om problemet følger etter.

Posted

har du målt ohm på sensorne?

Mener jeg nettopp leste de skal være mellom 800-1200, værtfall fremme.

Hadde litt samme problem på min coupe tidligere, at abs'en funket i lav fart en stund til lampa kom på.

funket igjen etter start å stopp av bil.

Men bilen ble parkert ett halvt år, og har funket siden.. (ikke at det var noe hjelp i den forklaringen :D )

Posted

Feilmeldingen blir borte når den stoppes og startes, men kommer tilbake med en gang høyre forhjul dreies, eller bilen triller noe særlig over gangfart.

Har ikke prøvd å ohme dem, men skulle den ikke gitt feilmelding med en gang om det var feil ohm?

Posted

Prøver i morgen.

Jeg har i grunn ikke prøvd med noen av sensorene koblet fra. Sensoren jeg har testet på høyre side kommer fra en hugger, og var i hvert fall i stand da den ble plukket av bil.

Hvis det var feil ohm, ville da styringsenheten oppfattet noe som helst? Den merker jo tydeligvis at hjulet snurres rundt, siden det kommer feilmelding.

Posted

Har du mulighet for å forlenge ledningene slik at høyre kobles på venstre inngang og motsatt?

Det tror jeg blir vanskelig.

Det jeg kom på litt for sent (har gått inn, gidder ikke gå ut igjen nå), var at jeg kunne forsøkt å bytte om navene på høyre og venstre side, og se om problemet følger etter.

Har du ikke noen ledningsstumper du kan bruke ved styringsboksen? Evnt å ta ut pinnene fra pluggen og sette dem motsatt?

Posted

Har du ikke noen ledningsstumper du kan bruke ved styringsboksen? Evnt å ta ut pinnene fra pluggen og sette dem motsatt?

Mjo, det bør være mulig å få til. Litt knot å styre med, for det er en diger, feit kabelbunt å jobbe med.

Jeg håper å få jobbet litt mer med den i dag. Ser for meg å ta TDT'n opp på bukken og kjøre samme feilsøking der, rett og slett for å få "fasit" på hvordan det skal oppføre seg, om det kommer feilmelding hvis bare ett hjul snurrer osv.

I ytterste fall kan jeg låne både sensorer og nav fra den, men det sitter litt langt inne.

@TA: Ikke noe feilmeldinger på dette systemet så vidt jeg vet. Det er enten lampe som lyser eller ikke.

Posted

er vel blinkkode som forteller hvilken sensor, og ymse annet på de der?

Er det det?

Har prøvd å lese litt på det, og tror bare det er de med stor diagnosekontakt som har mulighet for blinkkode på ABS. Mer feilsøking utover kvelden i dag. Tenkte å først ta TDT'n min på bukken for å sjekke hvordan en bil med fungerende ABS oppfører seg, deretter bytte nav på høyre og venstre side for å se om feilen følger etter.

Posted

Bakre sensor : 650 ohm.

Begge høyresensorer : 950 ohm

Ekstra venstresensor : 950 ohm

Sensor på venstre forhjul : brudd.

Byttet venstre --> funker