frefag04 Posted January 25, 2016 Posted January 25, 2016 190e 2.3 8v, 1989 model, automat, km: 220 000. Har begynt å bli ganske blank på ka som kan feile bilen. Den går fint på tomgang og ruser seg fint opp til rundt 2000 omdreininger, så lenge en ikke har ner enn 1/2 gassen inne. når den når 2000 kjenner enn litt hakking og risting fra motoren før en kan ruse den sakte opp til 5-6000. Men om en trykker gassen mer enn halvveis inn kjennes det ut som motoren nøler og stopper på 3000 omdreininger, motoren hakker å rister og virker så den ikke får nukk bensin. Når en slipper opp gassen vil turtallet hoppe opp litt før det faller ned igjen. Når en kjører bilen må en være veldig forsiktig på gassen for at motoren ikke skal "bremse" av seg selv og nekter å gi på. Har nylig byttet bensinfilter, og plugger, katalysatoren er tatt bort da jeg trodde denne kunne væe tett med det første. Bensinen på tanken er ny og er tilsatt injector cleaner for å teste dette. Har testet rund i motorrommet med startspray for å lokalisere mulige vakuum lekkasjer, fant ingenting. Etter det eg har skjønt skal ICV-ventilen være ok. Skal skifte fordeler og rotor når dette kommer. Quote
Dagis Posted January 25, 2016 Posted January 25, 2016 Har du prøvd å nappe ut ECU?Hva skjer da? Eventuelt sjekka OVP-relè? Quote
frefag04 Posted January 25, 2016 Author Posted January 25, 2016 ovp rele skal være bra. Sikringene er hele men veit ikkje korleis eg kan teste at det faktisk fungerer? om en plugger ut ecu vil vell alt dø, eller? Quote
Dagis Posted January 25, 2016 Posted January 25, 2016 ECU er bak batteriet,stor scart-lignende kontakt. Kan fint nappes ut og inn mens motor går. Motor skal fortsatt gå,på mekanisk innsprøytning. Nytt OVP (uoriginalt) får du ferdig tilsendt under 300,- på Ebay. En enkel liten sak som kan stelle istand mye problemer når den ikke lengre virker. Quote
frefag04 Posted January 25, 2016 Author Posted January 25, 2016 Når eg nappet ut ecu datt den litt ned på turtall, for så å gå opp igjen å legge seg på 1000 når eg plugget den inn igjen, og la seg på normal tomgang etter at eg ga litt gass. Spørst om eg bare får slenge inn en bestilling på det for å kunne utelukke det helt. Quote
Olaf Posted January 26, 2016 Posted January 26, 2016 Jeg antar du har omtrent samme type bensinpumperelé som w123, w124 og w126, og da kan det være dårlige kontakter i relẽet som skaper problemer. En av de ekstrafunksjonene som er innbygget i reléet er at det kutter bensintilførselen ved et visst turtall for ikke å skade motoren, vanligvis runt 6200-6400 o/min, det står på reléet. De reléene er notorisk plaget av at loddepunkene på kretskortet utvikler sprekker og gir dermed dårlig kontakt. Du kan lett teste det ved å ta ut reléet og erstatte det med en tjuvkobling slik at bensinpumpa går, så starter du bilen normalt og ser om du kan få opp turtallet. Hvis du Googler fuel pump relay 190e og går til visning av bilder, så ser du hvor det sitter, og hvordan det ser ut inni. Her er bilde av tjuvkoblingen som bare starter bensinpumpa, du kan bruke en ledning med pressede røde runde kabelsko, eller bananstikker som du skrur på. Hvis moteren ruser normal uten relé, så åpner du relẽet forsiktig med et par lommeknivblader, og lodder om igjen alle punktene på kretskortet, så er problemet løst. Hvis det ikke hjelper å ta bort reléet, så får du sikkert bedre hjelp av noen annen enn meg! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
frefag04 Posted January 26, 2016 Author Posted January 26, 2016 Takk for tipset, teste med ledning men problemet var uheldigvis der fortsatt.. Quote
Recommended Posts