Bjørn Nøvik Eide Posted January 24, 2016 Posted January 24, 2016 Hallo. Trenger akutt bistand. Min E 500 har blitt nylakkert. Er nå ferdig montert. Vindusheiser virker ikke. Når dørene foran åpnes ryker sikringene. Sikringer merket G-H.Utslag på rele A .40 amp lengst inn til høyre. Om man holder inn bryter for taklys holder sikring,men ryker når tenning settes på ? Sentrallås virker heller ikke, alt annet er ok. Noen som har hatt problemet før, event hatt koblingsskjema? Event er det samme skjema på andre 124 ? Haster litt, da bilen står på lånt plass Quote
Tor Anton Posted January 24, 2016 Posted January 24, 2016 Vet det var noe med en diode på dette med vinduene. Kan du ha montert noe feil? Quote
Bjørn Nøvik Eide Posted January 24, 2016 Author Posted January 24, 2016 Vet du hvor den sitter? Har vært av med alle dørtrekk,tror alt er montert riktig,men vet jo aldri. Quote
Bjørn Nøvik Eide Posted January 24, 2016 Author Posted January 24, 2016 Vet du hvor den sitter ? Quote
KennethJ Posted January 24, 2016 Posted January 24, 2016 Siden sikringer går når dører åpnes tenker jeg umiddelbart på kortslutning, altså at en ledning som er strømførende får kontakt med jord. Det går vel en klase med ledninger mellom dør og dørramme et sted.. Alternativt kan det selvsagt skyldes noe med dørbryter. PS: Jeg kjenner ikke til 124-bilene noe særlig, dette er bare gjetning ut fra hvordan jeg vet at strøm funker. Quote
Skrotenisse Posted January 24, 2016 Posted January 24, 2016 Siden sikringer går når dører åpnes tenker jeg umiddelbart på kortslutning, altså at en ledning som er strømførende får kontakt med jord. Det går vel en klase med ledninger mellom dør og dørramme et sted.. Alternativt kan det selvsagt skyldes noe med dørbryter. PS: Jeg kjenner ikke til 124-bilene noe særlig, dette er bare gjetning ut fra hvordan jeg vet at strøm funker. Støtter denne, det høres ut som om det er et problem med kortslutning. Enkleste er vel å koble fra en og en dør først og se om alle funksjonene åp de andre dørene funker.. .Så kan du vel begynne å feilsøke når du har lokalisert hvor det er "kortslutning". Quote
Bjørn Nøvik Eide Posted January 24, 2016 Author Posted January 24, 2016 Ak Alt dette er gjort uten hell Quote
E_S Posted January 24, 2016 Posted January 24, 2016 Jeg har skjema over dørbrytere og komfortfunksjoner på jobben et sted, kan se etter i morgen. Quote
FredrikE300D Posted January 25, 2016 Posted January 25, 2016 Vi har åpenbart en kortslutning som finner sted når komfortrelét går inn i en viss tilstand, i dette tilfellet at dører åpnes, eller at man setter på tenning. Normalt skal vindusheisene kunne kjøre med døra åpen(dørbryter trigger komfortrelé, forøvrig en veldig behagelig funksjon). Med døra lukket vil de samme funksjonene kun inntreffe med feks. tenning på første stilling. Quote
Sven Håkon Posted January 25, 2016 Posted January 25, 2016 Hva skjer dersom taklampen er skrudd av (eller koblet fra) når dørene åpnes? Spiller det noen rolle hvilken dør som åpnes, eller er resultatet likt? Quote
Bjørn Nøvik Eide Posted January 25, 2016 Author Posted January 25, 2016 E.S. Om du finner det gidder du å maile det til meg på : bjorn.eide@aleris.no Ville vært flott Quote
Bjørn Nøvik Eide Posted January 25, 2016 Author Posted January 25, 2016 Har funnet ut at det sitter en styreenhet(rele) under baksete med nr 124 820 32 26. Hellanr 5DS 006 476-00. virker som dette styrer både sentrallås og ruter. Noen som har ? Quote
500AMM Posted January 27, 2016 Posted January 27, 2016 Hei, Jeg synes dette høres mest ut som dårlig kontakt i sikringsboksen, lett å glemme i lengden. Det korroderer mellom klemmene og sikringen over tid og det kan forårsake mange rare symptomer. Hvis du i tillegg har sikringer med lettmetalstrips som er mest i bruk i dag, oppstår det enda mer spenningskorrosjon mellom sikringen og kobberklemmene i sikringsboksen. Sikring #9 og #C er for de funksjonene som feiler i dette tilfellet, så du kan jo snurre litt på de og se om det hjelper. Dersom dette ikke hjelper burde det gå og spore seg tilbake via det som ble demontert av elektrisk før lakkeringen. Komfortreléet under baksetet feiler sjelden sånn uten videre, med mindre noe annet er gjort feil som igjen påvirker dette. -a- Quote
Bjørn Nøvik Eide Posted January 29, 2016 Author Posted January 29, 2016 Alt dette er ghjort Arnt, men kommer frem til at det er komfortrele, funnet ett hos en kompis, han må bare demontere så får vi prøve det da Tak for pm Quote
500AMM Posted January 29, 2016 Posted January 29, 2016 OK, får tro det er løsningen. Merkelige ting skjer noen ganger. -a- Quote
Recommended Posts