Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo. Trenger akutt bistand. Min E 500 har blitt nylakkert.

Er nå ferdig montert. Vindusheiser virker ikke. Når dørene foran åpnes ryker sikringene.

Sikringer merket G-H.Utslag på rele A .40 amp lengst inn til høyre.

Om man holder inn bryter for taklys holder sikring,men ryker når tenning settes på ?

Sentrallås virker heller ikke, alt annet er ok.

Noen som har hatt problemet før, event hatt koblingsskjema?

Event er det samme skjema på andre 124 ?

Haster litt, da bilen står på lånt plass  :lol:

Posted

Siden sikringer går når dører åpnes tenker jeg umiddelbart på kortslutning, altså at en ledning som er strømførende får kontakt med jord.

Det går vel en klase med ledninger mellom dør og dørramme et sted..

Alternativt kan det selvsagt skyldes noe med dørbryter.

PS: Jeg kjenner ikke til 124-bilene noe særlig, dette er bare gjetning ut fra hvordan jeg vet at strøm funker.

Posted

Siden sikringer går når dører åpnes tenker jeg umiddelbart på kortslutning, altså at en ledning som er strømførende får kontakt med jord.

Det går vel en klase med ledninger mellom dør og dørramme et sted..

Alternativt kan det selvsagt skyldes noe med dørbryter.

PS: Jeg kjenner ikke til 124-bilene noe særlig, dette er bare gjetning ut fra hvordan jeg vet at strøm funker.

Støtter denne, det høres ut som om det er et problem med kortslutning. Enkleste er vel å koble fra en og en dør først og se om alle funksjonene åp de andre dørene funker.. .Så kan du vel begynne å feilsøke når du har lokalisert hvor det er "kortslutning".

Posted

Vi har åpenbart en kortslutning som finner sted når komfortrelét går inn i en viss tilstand, i dette tilfellet at dører åpnes, eller at man setter på tenning. Normalt skal vindusheisene kunne kjøre med døra åpen(dørbryter trigger komfortrelé, forøvrig en veldig behagelig funksjon). Med døra lukket vil de samme funksjonene kun inntreffe med feks. tenning på første stilling.

Posted

Hei,

Jeg synes dette høres mest ut som dårlig kontakt i sikringsboksen, lett å glemme i lengden.  Det korroderer mellom klemmene og sikringen over tid og det kan forårsake mange rare symptomer.  Hvis du i tillegg har sikringer med lettmetalstrips som er mest i bruk i dag, oppstår det enda mer spenningskorrosjon mellom sikringen og kobberklemmene i sikringsboksen.  Sikring #9 og #C er for de funksjonene som feiler i dette tilfellet, så du kan jo snurre litt på de og se om det hjelper.

Dersom dette ikke hjelper burde det gå og spore seg tilbake via det som ble demontert av elektrisk før lakkeringen. Komfortreléet under baksetet feiler sjelden sånn uten videre, med mindre noe annet er gjort feil som igjen påvirker dette.

-a-