Hamna Posted January 23, 2016 Posted January 23, 2016 Hallo, folk og fé. Fersk MB-entusiast her, på utkikk etter mitt første eksemplar. I første rekke vil jeg ha en Sprinter. Jeg vil be dere som kjører/eier eller har kjørt/eid Sprinter om råd. Jeg har sett på og prøvekjørt en 2001 Sprinter 311 CDI. 109 hk, 5 seter, tilhengerfeste, 6-trinns automatgir (Sprintshift?) og (utkoplingsbar) firehjulsdrift med sperre. Km.standen er ca. 242.000. Forbruket er oppgitt til 0,9-1,0 l/mil; noe jeg synes er i høyeste laget. Det er Ebersprächer til motoren og kupeen samt Defa motorvarmer med uttak for kupevarmer. Bilen ser ikke bra ut utvendig - den har blå lakk, men lakken er dekt med grå folie som har begynt å løsne. Fine steder å samle salt? Jeg ser for meg at det kan koste en hel masse (ca. kr 100.000,-?) å få tatt av folien og omlakkert bilen. Den svake motoren og mangelen på skyvedør venstre side (og armlene på høyre side av førersetet) er klare ankepunkter. Et par av sikkerhetsbeltene ruller inn ganske langsomt. Ei av bakdørene er full av rust på innsida - den så ikke ut til å være utett, men jeg regner at jeg kommer til å skifte den (eller begge bakdørene) hvis jeg overtar bilen. Den har ryggekamera, men den har ikke vindusviskere og -spylere på bakrutene. Kupevifta virker bare på de to høyeste av de fire trinnene. Skyvedøra lar seg ikke åpne innenfra. Sentrallåsen virker ikke pålitelig. Bilen har antakelig vært rullestolbil på et tidligere tidspunkt. Håndbrekket er elektrisk (og sakte) betjent med en liten hendel. Det er en ekstra elektrisk servo på rattet som gjør det lett å snu på rattet selv om motoren ikke er i gang. Bilen er nettopp PKK-godkjent. Selgeren vil ha ca. 86.000 kroner for den, inkl. omregistrerings- og årsavgift. Med to sett hjul samt kufanger og fire lasteholdere til taket (avmontert), men uten varseltrekant. Høres det ut som et godt tilbud? Er det noe spesielt jeg bør være oppmerksom på, som vanlige feil med denne modellen, med tidligere rullestolbiler eller med laminerte biler? Hvor mye bør man regne med at det koster å reparere de nevnte feilene? Jeg vurderer også å skaffe meg en Kia Soul Electric - har noen av dere erfaring med den modellen? Jeg håper på masse snarlig, seriøs og nyttig respons. Den som har en Sprinter (eller Soul) til salgs kan også gjerne melde fra om det. Quote
MercedesW124 Posted January 23, 2016 Posted January 23, 2016 Heller gå for en 216/316/416cdi, før 2006 (avhengig av ønsket totalvekt og nyttelast) Da har du 2.7l 5 sylindret motor med 156hk. Quote
Hamna Posted January 23, 2016 Author Posted January 23, 2016 Takk for tipset, MercedesW124. Men man kan ikke velge og vrake blant tusenvis av gode alternativer. Nå er det bare 219 stk. Sprinter på Finn.no. Mange er registrert som minibuss eller lett lastebil. Jeg kan ikke huske å noensinne ha sett en annonse for en 216. Av disse 219 er det 18 som befinner seg i Trøndelag. Hvorav 3 med automatgir. Hvorav 1 (den jeg beskrev) med firehjulsdrift. Tilbudet er altså ikke så veldig bredt... Så jeg er mer interessert i hvilke erfaringer folk har med ting som er nye for meg. Sprintshift-girkassa, motoren på 109 hk, sprukket folie på lakken, tidl. rullestolbiler, utkoplingsbar firehjulsdrift, Ebersprächer (hvis det er slik det staves), ryggekamera... Fordelene med f.eks. 416 eller 518, som jeg ikke engang kan prøvekjøre lovlig hvis de ikke er "nedregistrert", er lite relevante. Quote
MercedesW124 Posted January 23, 2016 Posted January 23, 2016 Hørt mye rart om sprintshift girkassa, ville nok gått for en "vanlig" automatkasse. De har girvelger som i denna http://www.finn.no/67778438 De som er c1 registrert kan du registrere under 3500kg for 1000 kr hvis de er over 10 år gamle. Quote
Hamna Posted January 23, 2016 Author Posted January 23, 2016 Så den er bedre? Bedre enn 7G-tronic også? Nå er jeg riktignok ikke sikker på at bilen jeg så på har "Sprintshift", selgeren sa ikke noe om det; men det er typen med A til venstre og N og R til høyre. Det er nok riktig. Det samme gjelder vel minibusser? Men jeg liker ikke tanken på å kjøpe en bil uten å ha prøvekjørt den. Quote
Hamna Posted January 23, 2016 Author Posted January 23, 2016 Det var sannelig dårlig med respons her... Det er nesten så man skulle tro folk hadde viktigere ting å gjøre enn å hjelpe meg! Quote
Marevan Posted January 23, 2016 Posted January 23, 2016 Jeg har ikke sett mange tråder om sprinter her, og jeg har sett de fleste innlegg siste 2 år. Det kommer sikkert flere tips om du er litt tålmodig. Quote
Hamna Posted January 23, 2016 Author Posted January 23, 2016 Nei, Maveran - det er nok mange som tar til takke med småbiler. He he... Vel, det er grenser for hvor tålmodig det er lurt å være. Hvis jeg finner ut at jeg absolutt skal ha den bilen vil det være kjedelig om det viser seg at den allerede er solgt. Jeg burde ha fått ut fingeren tidligere. Jeg så annonsen for den bilen første gang i juli, så trodde jeg at den var solgt - men det kom sannelig en ny annonse for den i desember. Likevel venta jeg til for et par dager siden før jeg søkte opp dette forumet for første gang. Ganske dumt. Jeg prøvekjørte en Sprinter for første gang allerede i mars i fjor. Men hvor stor er egentlig risikoen? Hvis jeg får kjøpt den for kr 85.000,- totalt, og motoren ryker etter et par måneder, antar jeg at jeg kan selge den som reparasjonsobjekt/delebil for noe rundt halvparten. Quote
Marevan Posted January 23, 2016 Posted January 23, 2016 Eller finne en brukt motor som orker noen km til å hive inn. Sålenge ramma ikke er skjeiv eller opprustet, så kan jo resten repareres:) Quote
Hamna Posted January 23, 2016 Author Posted January 23, 2016 Ja, Marevan - en tilsvarende bil koster nok rundt en million ny, så det bør være en god del verdi igjen i den. Quote
Blostrupmoen Posted January 24, 2016 Posted January 24, 2016 Jeg har hatt flere sprintere, men kun en med sprintshift. En med manuell og 3 med vanlig automat. Sprintshift er egentlig en manuell kasse med elektronisk clutch, blir på en måte som VW sin DSG med de bruker dobbelclutch. Sprintshift har ikke converter som ei vanlig automatkasse. Sprintshift trenger litt tilvending for å få en behagelig kjørestil, da man må slippe gassen når bilen girer for å unngå rykk og napp. Jeg kjørte rett over 400 000km med den bilen og byttet clutch og svinghjul 3 ganger!! Dette var vanlig bruk, ikke veldig mye kjøring med tung last. Dette var en 2005 modell 416 cdi. Hatt to andre 2005 mod med vanlig automat. Kjørte i underkant av 300 000 km med begge. Aldri noe problemer annet en vanlig service og slitedeler. Dette var en 316 cdi og en 416. Samme motor. Hatt en 2004 model 416 med manuell. Kjørte ca 450 000 med den. Byttet clutch på 350 mener jeg å huske. Begynner å bli noen år siden. Den siste jeg hadde var en 2008 318 cdi. Den sprinteren var grom, 3 liter v6 og 184 hester. Går utrolig bra og en kjempefin gange. En fryd å høre Mercedes sine diesel'seksere på tomgang, men det er nå i mine ører. Denne gikk 640 000 km før jeg solgte den. Når jeg kjøpte den hadde den gått 320. DPF ryker på disse, ellers hadde aldri jeg noe spesielt utenom det man forventer med en slik km.stand. Jeg vil anbefale å gå for gamle typen om man vil ha minst utlegg, men kommer an på hva du skal bruke bilen til. Jeg brukte mine i jobb og kjørecomfort på nye typen kan ikke sammenlignes med de gamle. De mindre motorene har jeg ikke erfaring med. Sprintere er supre arbeidsbiler. Driftsikre og går langt. Men råder deg til å styre unna sprintshift Quote
Hamna Posted January 24, 2016 Author Posted January 24, 2016 Takk for informasjonen. "Jeg kjørte rett over 400 000km med den bilen og byttet clutch og svinghjul 3 ganger!!" Jeg synes ikke at det virker så ofte. 400.000 km tilsvarer 18 1/3 år. Ut fra at jeg kjørte 43.610 km. med den bilen jeg har nå de to første årene. Slipper man unna med å bytte clutch og svinghjul litt sjeldnere 1 gang hvert 6. år låter det som et overkommelig problem. "men kommer an på hva du skal bruke bilen til." Tja, til det den er ment å brukes til. Både det ene og det andre. Varetransport og som campingbil; fra tid til annen persontransport. For ikke å glemme statussymbol... "Jeg brukte mine i jobb og kjørecomfort på nye typen" Hva er "gamle typen" vs. "nye typen"? Det har vært mange forskjellige typer... Quote
MercedesW124 Posted January 24, 2016 Posted January 24, 2016 Er nok forskjellen før og etter 2006 han tenkte på. Se bilder under; 1995-2000 2000-2006 2006-2013 2013- Quote
Hamna Posted January 25, 2016 Author Posted January 25, 2016 Er nok forskjellen før og etter 2006 han tenkte på. Ja, det låter sannsynlig. Men man kan ha kjørt flere ulike modeller enn de man har eid selv. Quote
Blostrupmoen Posted January 26, 2016 Posted January 26, 2016 Var gamle og nye modellen som kom i 2006 jeg tenkte på, ja. Forøvrig så heter karosseriene W905 og W906 Quote
Skrotenisse Posted January 27, 2016 Posted January 27, 2016 Om du skal kjøpe i Oslo området så stiller jeg meg til rådighet til å ta med diagnose og koble opp Greit å lese av alle parametre på forhånd... Quote
Hamna Posted January 27, 2016 Author Posted January 27, 2016 "Om du skal kjøpe i Oslo området så stiller jeg meg til rådighet til å ta med diagnose og koble opp " Takk for tilbudet. Jeg tviler på at jeg kommer til å dra "langt pokker i vold" for å kjøpe Sprinter. Men det skal ikke utelukkes. Quote
tommern57 Posted February 7, 2016 Posted February 7, 2016 Det største problemet med Sprint-shift er at de fleste som jobber på MB verksteder tror den er drevet av magi, og eneste måten å reparere på er å skifte hele kassa. Vi sleit med detta her, og ble etterhvert lei av å prate med "såkallte spesialister". Det vi fant ut ved selvstudium var følgende. Detta er snakk om en vanlig manuell 6trinns kasse som er konvertert til automatisk styring. Dette blir gjort med en liten oljetank, en elektrisk drevet oljepumpe, en akkumulator og en sentral med solenoider. I tillegg er det selvfølgelig en elektronisk styreenhet på spetakkelet. På den bilen vi måtte kjøpe ny kasse og styring til, fant vi ut at styretrykket var for lavt når problemer oppsto. Hydraulikkpumpa starter normalt og pumper opp trykket i akkumulatoren til den er full, og da drives mekanismen av akkumulatoren inntill trykket faller under et visst nivå og da starter pumpen igjen, osv.... På forespørsel til Bos, finnes det ingen deler å få til denne pumpen. Vi tok av pumpa, åpna elmotoren (selv om det ikke går), fant et par børster i hylla som var for store, filte de til passende størrelse, monterte sammen, og voila, bilen har gått rundt 100' km uten et feilslag etter dette. Eller vil jeg si at prisnivået for tilsvarende rullestolbiler med tohjulstrekk er 7-15.000, så den firehjulstrekken var dyr! Quote
Hamna Posted February 21, 2016 Author Posted February 21, 2016 "Det største problemet med Sprint-shift er at de fleste som jobber på MB verksteder" osv. Takk, det var interessant. "Eller vil jeg si at prisnivået for tilsvarende" osv. Hvor finner man så billige biler? Tydeligvis ikke på Finn.no. Fant en 2003-modell, 5-seters, bakhjulsdrift, 156 hk, gått 157.000 km, til kr 180.000,-. Uten fartsholder og Defa! Så langt unna som i Løten... kan ikke dra til og fra på én dag. Det totale antallet personbiler med automatgir og firehjulsdrift er for øyeblikket null. Da har man lite å sammenlikne med! Annet enn "nyprisen"... og hvis jeg husker riktig var listeprisen på den minste og enkleste modellen av Sprinter varebil (129 hk) med firehjulsdrift rundt 735.000 spenn i fjor. Rundt 18.000 ekstra for automatgir (7G-tronic). Quote
tommern57 Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 De går ofte på Oslo Bilauksjon. Har blitt handla et par stykk her. Den ene var vel gått snaue 150'km, var i fin grei stand og blei kjøpt for under 10 lapper. Trur de fleste trygdebiler blir solgt der, så det er nok folk som har handla der som selger på finn. Quote
Hamna Posted February 22, 2016 Author Posted February 22, 2016 De går ofte på Oslo Bilauksjon. Å; det ville gå med uforsvarlig mye tid og penger om man skulle dra dit gang på gang for å se på auksjonsobjekter. Man kan nok gjøre et kupp om man har flaks. Men man ville havne i en knipe om man kjørte dit med en bil og skulle dra derfra med to. Man kan vel ikke kjøre avsted med en bil med en annen bil bundet fast på taket... "Trur de fleste trygdebiler blir solgt der" Hvorvidt det er tidligere "trygdebiler" spiller nok ikke noen rolle. Quote
Hamna Posted February 22, 2016 Author Posted February 22, 2016 Jeg fant en fin 2007 313 CDI, 129 hk, 6 gir (manuell), bakhjulsdrift, Webasto, krok, fartholder, 147.000 km, tilsynelatende bruktimportert fra Tyskland. Ifølge bildene er den en "dobbeltkabiner" med 4 dører + skap; med 2 sitteplasser foran og 4 bak. Jeg regner med at det ikke er betalt "engangsavgift" for den ennå. Oppgitt vekt 2.760 kg og forbruk 1,5 l/mil! Kan det stemme? Pris kr 229.000,- som personbil med 6 seter og 299.000,- som varebil med 3 seter. 6 mnd. garanti; opptil 24 mnd. kan kjøpes. Kan det være et godt kjøp? Quote
Wicky Posted February 23, 2016 Posted February 23, 2016 Er det bare meg....eller er du veldig negativ til all info som kommer i denne tråden? Du avfeier alle andre tips og råd med dine egne meninger...hvorfor spør du egentlig om råd da? Hva er forresten laminat? Er ikke det en greie man setter på ett gulv? Quote
Hamna Posted February 23, 2016 Author Posted February 23, 2016 Er det bare meg....eller er du veldig negativ til all info som kommer i denne tråden? Huff da! Om det er bare deg vet jeg ikke, men det later til at du har misforstått. "Du avfeier alle andre tips og råd med dine egne meninger..." Jeg synes at begrepet "avfeier" blir for sterkt. Jeg vil heller si at jeg tar dem til etterretning - og legger fram mitt syn på saka hvis jeg føler for det. "Hva er forresten laminat?" Hvis jeg har skrevet dét i denne tråden mente jeg "folie". Quote
tommern57 Posted February 23, 2016 Posted February 23, 2016 Hvorvidt det er tidligere "trygdebiler" spiller nok ikke noen rolle. Jo det gjør det. Du sier bilen er en rullestolbil, og da er den 99% sikkert eid av NAV. Og de selger bilene oftest på auksjon. Begge de to som ble handla her var trygdebiler med rullestolheis. Det er derfor jeg kallte det trygdebiler. Ofte er det også ombygd gulv i endel av rullestolbila. Det ser man med kjapt med øya om gulvet framme er flatt (i flukt med gulvet bak) Orginalt er det et lite step opp fra varerommet til gulvet framme. (bare noen få cm). Dette kan være veldig tricky og bygge tilbake dersom du møter en som er litt ivrig på BT. Forøvrig så trur jeg omsetninga på Oslo Bilauksjon skjer på nettet i disse dager, og ikke ved fremmøte. Quote
Recommended Posts