Jump to content

Fersk MB-entusiast - nå trenger jeg bare en bil!

Recommended Posts

Posted

Hei, håper det er greit at jeg skriver denne posten her! Jeg har lenge ønsket meg en MB-veteran, og synes W123 virker som det mest aktuelle valget. Når det er sagt, liker jeg godt både eldre og yngre modeller enn dette også. Tanken min er uansett å ha denne bilen som bil nummer to, som bruksveteran, men neppe daglig bruk.

Som det kanskje skinner gjennom allerede har jeg ikke videre peiling på MB. Jeg har fulgt med på Finn, og det er jo heldigvis en god del å velge i, men jeg lurer litt på hva jeg egentlig ser etter, hvis det går an å forstå. Jeg er fra før veldig glad i Alfa Romeo, men ser at det kanskje ikke er helt samme logikk som går igjen når man shopper denne typen MB...

Skal jeg ha automat eller manuell? I dag kjører jeg (dessverre) også en Volvo tubodiesel med automat, og denne oppleves mildt sagt som treg i avtrekkeren. Er de gamle MB-automatene like? Er manuell i MB helt feil?

Så er det jo dette med motor. Alle motorene til MB fra denne tiden virker det som om har et generelt veldig bra rykte, men jeg har jo ikke oversikt. Jeg innbiller meg at jeg ønsker meg en bensinmotor med innsprøyting, i hvert fall mtp. drivstofforbruk. Er også åpen for diesel, og har forstått at en av motorene fra denne epoken er helt legendariske mtp. driftssikkerhet?

Jeg kommer etter alt å dømme til å forsøke å skaffe meg en slik bil ila. et par måneder maks. Jeg er selvfølgelig åpen for forslag også, hvis det er greit å være det på dette forumet da.

Posted

Hei og velkommen som en forhåpentligvis ny MB entusiast  :thumbright:

Velger du å gå for en w123, anbefaler jeg deg en 230E eller TE (stv) på bensinutgavene. Den motoren er perfekt til 123. Du finner flest med automat, men av og til manuel. Det er ikke så mye å velge i i 123 lengre, men du kan være heldig å finne deg en bra bruksveteran. Hva er budsjettet ditt?

Posted

Du kan jo få kjøpe min 85 300TDT. Jeg er i sluttfasen av å restaurere den så den er ikke helt klar for veien enda men blir det snart. Ligger annonsert på Finn.

Jeg personlig foretrekker biler med manuelle girkasser og har en 85 230TE med firetrinns manuell kasse som bruksbil men en 300 Turbo Diesel med automat er ingen dårlig bil det heller.

Posted

To nye W123-entusiaster, det er jo strålende!  :D

Jeg er helt enig med Syver, en 230 er en veldig fin motorstørrelse, 136 hester er nok til at den føles helt på høyden i moderne trafikk, det er vel omtrent som i gamle Volvoer. Jeg har én med automat, og én 4-gir manuell som er iferd med å bli bygget om til automat, så dere skjønner vel hva jeg vil anbefale! Av sjøltennere er en 300 Turbodiesel med 125 hester å anbefale, de kom vel stort sett som stv., s.k. Kombi.

Bruk forumet hvis dere trenger råd, som dere fort finner ut, så er det et veldig aktivt forum med mange dyktige medlemmer.

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Oi! Her var det skjedd litt av hvert! Takk for positive tilbakemeldinger!

Hva kan man si helt generelt om drivstofforbruk? Innsprøytingsmotorer er vel noe bedre? Diesel vs. bensin?

Dere som har konkrete biler for salg, kan dere linke til dem? Det er såpass mange biler på Finn at jeg ikke er helt sikker på hvilken som er hvem sin.

Når det kommer til budsjettet mitt, kommer det litt an på. Jeg vil si 50 000 pluss/minus. Og det det kommer an på er jo hvor mye som må fikses og sånn. I denne omgang vil jeg aller helst ha en tut og kjør bil, heller enn å måtte fikse mye rart - så jeg er villig til å legge litt ekstra i handelen for å sikre et godt eksemplar.

Jeg heller nok fortsatt mest i retning av å ønske meg manuell - jeg liker å bestemme. Kanskje jeg skal begynne med det, og så evt. kjøpe en til!

Over til noe litt mer konkret - her er noen biler jeg har funnet på Finn. Hva tenker folket om disse?

En S-klasse som jeg ikke finner på Wikipedia når jeg søker på "mercedes 280se". Regner med at dette er forgassermotor? Hvis denne er strøken ser den jo bra ut synes jeg, og prisen er vel ikke helt feil heller?

Denne E-klassen er litt så som så ved første øyekast, jeg ville i hvert fall sjekket bilen grundig før evt. kjøp. Men prisen er riktig, og er feilene kun de det annonseres om er det innafor for min del...

Hva bør jeg se etter på disse bilene helt generelt? De har jo et uforskammet godt rykte, så utover at de har historikk og er bra rustmessig er det kanskje ikke så mye? Har de kjente feil i det hele tatt?

Jeg ser forresten utfra søket mitt at det å utelukke automat ikke akkurat er det lureste...

Posted

Jeg liker ikke "bråket" fra de gamle dieselene (faktisk fram til cdi) så jeg hadde gått for bensin, da er det stort sett bare å bytte fordeler, rotor og plugger. Men mange synes dieselene er musikk. 123 med 230e m102 motor er ikke helt ulik de som gikk helt til 93. Du får finne en du liker utseende på innenfor din prisklasse å ta det fra der. Litt lettere for "oldtimer" gutta å hjelpe deg da.

Posted

Oi! Her var det skjedd litt av hvert! Takk for positive tilbakemeldinger!

Hva kan man si helt generelt om drivstofforbruk? Innsprøytingsmotorer er vel noe bedre? Diesel vs. bensin?

Dere som har konkrete biler for salg, kan dere linke til dem? Det er såpass mange biler på Finn at jeg ikke er helt sikker på hvilken som er hvem sin.

Når det kommer til budsjettet mitt, kommer det litt an på. Jeg vil si 50 000 pluss/minus. Og det det kommer an på er jo hvor mye som må fikses og sånn. I denne omgang vil jeg aller helst ha en tut og kjør bil, heller enn å måtte fikse mye rart - så jeg er villig til å legge litt ekstra i handelen for å sikre et godt eksemplar.

Jeg heller nok fortsatt mest i retning av å ønske meg manuell - jeg liker å bestemme. Kanskje jeg skal begynne med det, og så evt. kjøpe en til!

Over til noe litt mer konkret - her er noen biler jeg har funnet på Finn. Hva tenker folket om disse?

En S-klasse som jeg ikke finner på Wikipedia når jeg søker på "mercedes 280se". Regner med at dette er forgassermotor? Hvis denne er strøken ser den jo bra ut synes jeg, og prisen er vel ikke helt feil heller?

Denne E-klassen er litt så som så ved første øyekast, jeg ville i hvert fall sjekket bilen grundig før evt. kjøp. Men prisen er riktig, og er feilene kun de det annonseres om er det innafor for min del...

Hva bør jeg se etter på disse bilene helt generelt? De har jo et uforskammet godt rykte, så utover at de har historikk og er bra rustmessig er det kanskje ikke så mye? Har de kjente feil i det hele tatt?

Jeg ser forresten utfra søket mitt at det å utelukke automat ikke akkurat er det lureste...

Den ser veldig fin ut den w123n, men ikke la deg lure selv om den er fin i lakken. Den har sine km, og det pleier som regel å gå ut over steder uansett hvor fint man kjører. Og den er lakkert, så det kan være lurt å sjekke den nøye uansett. Hjulbrønnene pleier å være utsatt, det pleier også samtlige gjekkfester. Under dørken, kanalene, framskjermer, innvendig gulv . Ta ut mattene å sjekk under. Sjekk også baksiden av kanalene på innsiden av bakdørene. Der kan det være hull bak teppet. Går du for 123, så sats på 230E, det er mitt råd på bensinutgavene. Ellers er dette knalle god biler, som man fort blir glad i. Det er kvalitet tvers igjennom, og har du byttet ut slitedeler, er det leeeeenge til nestegang. Og kvaliteten på disse bilene, er bilens beste komfort. Pssst! Husk å lakk kanalene koksgrå, dem skal aldri ha bilens farge originalt.

Jeg kunne sittet her i 14 dager og tre timer til å snakket positivt om 123 serien, men det har jeg ikke tid til

Posted

Hei Alapolo.

Her er en link til en oversikt over alle klassiske Mercedeser, d.v.s. eldre enn 30 år:

http://wiki.mercedes-benz-classic.com/index.php/Kategorie:W123, se også Kategorie:W116, Kategorie:W126

http://wiki.mercedes-benz-classic.com/index.php/Hauptseite

Jeg er helt enig med Syver, en bra W123 230E er et godt valg. Først og fremst fordi det er vakre og veldig behagelige, solide og gode biler som ruller laaangt, og dessuten er alle årgangene nå veteraner. Da har du årsavgift på 435,- og billig forsikring.

Forsøk å finne en bil av siste utgave, den 3. serien som kom i oktober 1982, d.v.s. som 1983 modell her til lands, da var de fleste 'barnesykdommene' borte. W123 ble levert ut 1985, selv om det var produsert noen få i 1986 også. Finner du en bil uten metallic lakk, er det også rimeligere å utbedre lakkskader, f.eks. er hvite biler noen av de peneste W123, og ettersom det ikke er noe elektronikk annet enn tenningsanlegget, er de veldig enkle å jobbe med! Du vil bli veldig imponert over de fleste små, smarte løsningene som de tyske ingeniørene kom fram til, det var et omfattende forskningsarbeide over flere år før W123 kom på markedet. Generelt tror jeg nok det blir billigere å ha en W123 enn en større W116 eller W126, det ble også produsert så mange W123 (2,6 mill.) at det fortsatt er mye deler tilgjengelig. Jeg har w123 som bruksbiler sjøl.

Det er også en egen tråd i forumet hvor vi ofte kommenterer biler som kommer på markedet.

Samletråder for biler i markedet

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

S-klassen er fin. Det kan nok være litt vanskelig å finne ut av hvorfor den fusker litt når den er varm, men slett ikke umulig.

Generelt ser det ut som du får litt mer bil for pengene ved å kjøpe S-klasse isteden for E.

280SE fra 1977 er en 185hk motor med k-jet innsprøytning. 280S er med forgasser.

Jeg er ihvertfall ikke i tvil i det hele tatt om hva jeg ville valgt av en 230E og 280SE. Sonderklasse er hakket over på alle måter  :D

Posted

Jeg hadde selv, nå opptil nylig en W126 380 SEC m/automat (tyskimportert) og var storfornøyd 1985 modell med V8

Det er vel litt smak og behag, men ble glad i denne bilen :)

Posted

W126 er nydelig å se på og å kjøre. 280SE har ikke forgasser(som nevnt i tidligere innlegg), og m110 er en meget trivelig motor.

Mercedes er laget for automatgir. Det tar 2uker å venne seg til det, og så vil man aldri tilbake :)

Posted

Før automat tenkte jeg jaja, billigere med manuell da slipper jeg det andre styret. Men du verden, automaten er fantastisk! :D Skjønner ikke hvorfor folk "klager" over dårlig drag, da er mye gjort ved et oljebytte i kassa... ;)

• 3 weeks later...
Posted

Hei igjen, jeg har vært litt treg i avtrekkeren pga. mye å gjøre på andre fronter, men skal forsøke å sette inn nådestøtet nå.

To andre biler som jeg lurer på menighetens mening om:

E-klasse fra 1986, 200D

og

S-klasse fra 1980, 380SE

Jeg er klar over at den første ikke er en W123, men jeg synes den generasjonen der (W124?) også er ganske tøffe. Av det jeg har lest på internetten forstår jeg at dette dreier seg om en 2-liter diesel som ikke noe fartsmonster akkurat, men at det er en god motor (som vanlig). Dersom noen vet noe spesifikt om driftssikkerheten på denne er det super info. Dersom jeg skulle velge denne blir det til å ha som bil nummer to til å cruise rundt i, mens jeg sannsynligvis fortsatt vil være på utkikk etter en annen kul bil.

S-klassen har en variant av MB sine V8-motorer fra denne tiden så vidt jeg forstår. Dette er også en solid motor utfra alt jeg har lest om den, og denne frister kanskje mest av de to bilene. Regner med at V8ern er en god del friskere, men sikkert tilsvarende tørstere også. Er det store forskjeller på de forskjellige størrelsene av samme V8ere? Utfra bildene synes jeg det virker som om lakken kanskje ikke er helt som den skal?

Uansett, hvis jeg får noen svar på dette ila. ikke alt for lenge skal jeg ta med det i beregningen før jeg ringer selgerne, og hvis ikke hører jeg bare med dem. Synes jo prisen på S-klassen er god, forutsatt god mekanikk og rusttilstand, på tross (eller på grunn) av EU til høsten.