Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg skal legge opp nye bremserør på min 124 å har sjekket litt ang type rør,men det var ikke så enkelt.

Org. rør (metall) fra bos kommer ikke ferdig formet så det går egentlig ut.

Statens vegvesen vil at jeg ikke skal bruke vanlig glødde kobberrør da de ikke er så sterke å krever kortere festepunkter.

Festepunkter er egentlig ikke noe problem på en 124.

Så etter å ha snakket med SVV og noen firmaer som jobber med brems så har det kokt ned på kobber/nikkelrør.

Jeg prøvde å få kjøpt dette på løpemeter,men fikk beskjed om at jeg kun fikk kjøpt komplett. Med komplett så mente de et rør med nippler(måtte sende inn mine nippler å ødelagte rør, evt måle lengden) på rett lengde, IKKE ferdig bøyd.

Jeg spurte om dette firmaet hadde andre dimmensjoner slik at jeg kunne bruke dette til bensin og olje,men da svarte han kort og enkelt: "kun brems IKKE bensin og olje" å så prøvde han å si hade på en høflig måte før han fortet seg å legge på.

Grunnen til at jeg ikke vil bruke kobberrør: Det er kansje noe mykt, skal egentlig ha tett med fester å at det blir fort stygt.

Så da er spørsmålene:

Hva skal jeg bruke utenom vanlige kobberrør, å hvor kjøper jeg dette. Evt hvor får jeg kobbernikkel

Hvorfor kan jeg ikke bruke kobber/nikkel til bensin og olje?

Jeg kan jo sette på nippler og flense selv.

En løsning er å ringe det firmaet jeg ringte i dag å bestile noen lengder litt lengre enn det jeg skal ha så evt flense opp igjen da jeg får det slik jeg vil ha det. De bør ha nipler så jeg kan si jeg skal ja M10x1 f.eks

Posted

Mente de at du ikke kunne ta bensin på kobber rør?

Jeg brukte dette på luftingen til 126en og kan ikke forstå problemet. Hadde tenkt å gjøre dette på både bensing og ASD olje på E280en.

Posted

meca hadde kun 3/16 i cu ni

ligger masse på ebay,men tenkte å slippe det egentlig, ikke alltid en får det som står i annonsen der.

Står er greit det,men skal ha noe som ikke ruster, ever

Posted

meca hadde kun 3/16 i cu ni

ligger masse på ebay,men tenkte å slippe det egentlig, ikke alltid en får det som står i annonsen der.

Står er greit det,men skal ha noe som ikke ruster, ever

På en bruksbil er cu ni helt ok, jeg kjøper det på rull hos biltema.

Posted

hvis du ser etter så skal jeg ikke bare ha bremserør,men bensin og hydraulikkrør også.

Bestiller helst på samme sted. Bremserøret er den minste bekymring da jeg skal ha hele 1,7m med det,men av det andre skal jeg ha ca 15meter.

Posted

Jeg har deltatt i en lang debatt om bremserør i et amerikansk forum, der sverger dem jo til rustfritt. Problemet med R/S er at de etter hvert blir sprø, og kan utvikle små sprekker, dessuten er de ikke rustfrie! Jeg fikk beskjed av en gammel verksmester om å bytte rørene på Dodgen for snart 20 år siden, men jeg protesterte da de bare var møkkete R/S rør. Da tok han fram en lengde med gammelt R/S rør fra en Chevy, og begynte å presse endene på røret mot hverandre. Det skjedde ikke så mye, før røret plutselig kollapset. Han kuttet av røret der kollapsen var, og innvendig var røret helt oppspist. Det var mitt siste stålrør, uansett hva folk sier.

Idag bruker nesten alle biler kobber-nikkel rør, standard så vel som i racing. Jeg mener å huske at det var Volvo eller Saab som var de første som tok dem i bruk på alle modeller. Det tåler nesten alt de kan utsettes for under en bil, og vil med sikkerhet overleve resten av bilen. Noen fabrikker leverer nå kobber-nikkel rør som reservedel, der de før brukte R/S.

Jeg har kjøpt både bremserør og drivstoffrør av kobber-nikkel hos Biltema i mange år, kvaliteten er helt topp, og prisen er god. De er veldig lett å bøye, men invester i en rørbøyertang for å få dem pene og jevne. Bruk heller litt penger på et koningsverktøy, det billigste gjør jobben greitt nok, men du vil sannsynligvis ergre deg over kvaliteten. En liten rørkutter - eller to hvis du trenger en til større dimensjoner også, er også helt suverent å ha i verkstøykassa. Husk også å kjøpe inn rørklips, de har en tendens til å knekke når du skal bytte dem.

(og husk å tre på niplene FØR du lager kon på røret, jeg snakker av erfaring...  :x:lol: :lol:

Litt bakgrunnsstoff her: http://www.copper.org/applications/automotive/brake-tube/brake.html

og http://www.fedhillusa.com/

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Jeg har deltatt i en lang debatt om bremserør i et amerikansk forum, der sverger dem jo til rustfritt. Problemet med R/S er at de etter hvert blir sprø, og kan utvikle små sprekker, dessuten er de ikke rustfrie! Jeg fikk beskjed av en gammel verksmester om å bytte rørene på Dodgen for snart 20 år siden, men jeg protesterte da de bare var møkkete R/S rør. Da tok han fram en lengde med gammelt R/S rør fra en Chevy, og begynte å presse endene på røret mot hverandre. Det skjedde ikke så mye, før røret plutselig kollapset. Han kuttet av røret der kollapsen var, og innvendig var røret helt oppspist. Det var mitt siste stålrør, uansett hva folk sier.

Idag bruker nesten alle biler kobber-nikkel rør, standard så vel som i racing. Jeg mener å huske at det var Volvo eller Saab som var de første som tok dem i bruk på alle modeller. Det tåler nesten alt de kan utsettes for under en bil, og vil med sikkerhet overleve resten av bilen. Noen fabrikker leverer nå kobber-nikkel rør som reservedel, der de før brukte R/S.

Jeg har kjøpt både bremserør og drivstoffrør av kobber-nikkel hos Biltema i mange år, kvaliteten er helt topp, og prisen er god. De er veldig lett å bøye, men invester i en rørbøyertang for å få dem pene og jevne. Bruk heller litt penger på et koningsverktøy, det billigste gjør jobben greitt nok, men du vil sannsynligvis ergre deg over kvaliteten. En liten rørkutter - eller to hvis du trenger en til større dimensjoner også, er også helt suverent å ha i verkstøykassa. Husk også å kjøpe inn rørklips, de har en tendens til å knekke når du skal bytte dem.

(og husk å tre på niplene FØR du lager kon på røret, jeg snakker av erfaring...  :x:lol: :lol:

Litt bakgrunnsstoff her: http://www.copper.org/applications/automotive/brake-tube/brake.html

og http://www.fedhillusa.com/

Med vennlig hilsen, Olaf

Alltid morro å lese velbegrunnede svar.

Takk Olaf  :thumbleft: :thumbleft: :thumbleft: