merc123 Posted January 20, 2016 Posted January 20, 2016 Heisann, er en som skal selge en ASD diff fra en '92 230e Automat. Lurte derfor på om disse faktisk kom med ASD diff? Og om det vil passe bolt-on på min 91' 230 uten ASD og manuell kasse? Takk for svar Quote
Eirik Tømmerås Posted January 20, 2016 Posted January 20, 2016 Ja de ble levert med ASD! Diffen passer vel rett over, men den vil ikke fungere helt som den skal da du og må legge opp rør og montere hydraulikkpumpe på motoren. Quote
merc123 Posted January 20, 2016 Author Posted January 20, 2016 Ja de ble levert med ASD! Diffen passer vel rett over, men den vil ikke fungere helt som den skal da du og må legge opp rør og montere hydraulikkpumpe på motoren. Hei og takk for svar Er dette noe jeg må gjøre uansett hvis jeg skal konvertere til ASD, eller er det bare på enkelte differ? Beklager er helt grønn når det kommer til diff Quote
Eirik Tømmerås Posted January 20, 2016 Posted January 20, 2016 Ja, ASD krever hydraulisk trykk for å funke som den skal, uten trykk sperrer den bare med noen %, det må trykk til for å sperre tilnærmet 100% Quote
FredrikE300D Posted January 20, 2016 Posted January 20, 2016 Er man ute etter å sladde, så har jeg funnet ut at man likegreit kan kjøre uten oljetrykk Skal man drifte flere mil på snøen, så foretrekker jeg dog å pumpe opp min ettermonterte diff, men det har vel kun skjedd én gang de siste to åra Quote
Eirik Tømmerås Posted January 20, 2016 Posted January 20, 2016 Behøver vel ikke ASD for å lage en sladd eller 10? Quote
modzona Posted January 20, 2016 Posted January 20, 2016 Husk pass på at du får samme utveksling som du har på din diff i dag. Hvis ikke blir telleverket samt km/t feil. Utvekslingen står en del av diffhuset nede til høyre som ikke blir dekt av selve bakplaten på huset. Kan vær du må til en stålbørste for å klare å lese av. Du vil også trenge stikk-akslingene fra ASD diffen. ASD differ har ca 30% med sperre hele tiden uansett høydraulisk trykk men med årene hvor platene inni diffen blir slitt så vil denne % bli mindre. Enkelte bygger dem også om til at man kan bruke en fetpresse for å pumpe fett inn for å skape trykk på lamellene. Å ettermontere komplett ASD krets på en bil så er det mye deler som må monteres samt ledningsnett å hjerne for å styre kretsen. Så kan være lurt å hente alt fra en dele bil eller lignende. Quote
merc123 Posted January 20, 2016 Author Posted January 20, 2016 Husk pass på at du får samme utveksling som du har på din diff i dag. Hvis ikke blir telleverket samt km/t feil. Utvekslingen står en del av diffhuset nede til høyre som ikke blir dekt av selve bakplaten på huset. Kan vær du må til en stålbørste for å klare å lese av. Du vil også trenge stikk-akslingene fra ASD diffen. ASD differ har ca 30% med sperre hele tiden uansett høydraulisk trykk men med årene hvor platene inni diffen blir slitt så vil denne % bli mindre. Enkelte bygger dem også om til at man kan bruke en fetpresse for å pumpe fett inn for å skape trykk på lamellene. Å ettermontere komplett ASD krets på en bil så er det mye deler som må monteres samt ledningsnett å hjerne for å styre kretsen. Så kan være lurt å hente alt fra en dele bil eller lignende. Hørtes fort ut som det ble mye arbeid gitt.. Behøver vel ikke ASD for å lage en sladd eller 10? Neida, men min spinner bare på ett hjul så er ganske irriterende, syns jeg da Har hørt om folk som har "shimset" for å få den til å sperre mer, er det mulig på min org. diff? Quote
modzona Posted January 20, 2016 Posted January 20, 2016 Enkeleste er bygge dem om til å bruke fettpresse. Man skrur ut selve hydraulikk røret inn på diffen og erstatter det med en smørenippel. Mener på det er samme dim inn på diffen som det er på bremserørene som er m10. Men kan være lurt å sjekke dette evt ta en sjangs. Koster ikke mange kronene på ebay. Da kan du bruke denne smørenippelen. http://www.ebay.com/itm/5-pcs-M10-Male-Thread-Straight-M10-Brass-Hydraulic-Grease-Nipple-Fitting-Hi-Q-/262091431376?hash=item3d05ddddd0:g:tCUAAOSw14xWHLXx&vxp=mtr Quote
Tor Anton Posted January 20, 2016 Posted January 20, 2016 enkleste måten å modifisere er å ta av lokket, av med låseringen, legge på en tynn skive å montere igjen. Dette blir da noe alle "block-off" kitene å vil holde lengere enn fett i "skinkene". Quote
merc123 Posted January 20, 2016 Author Posted January 20, 2016 enkleste måten å modifisere er å ta av lokket, av med låseringen, legge på en tynn skive å montere igjen. Dette blir da noe alle "block-off" kitene å vil holde lengere enn fett i "skinkene". Blir det noe av samme som sveiset diff og gir 100% sperring? Og går det på org. 230 diff? Enkeleste er bygge dem om til å bruke fettpresse. Man skrur ut selve hydraulikk røret inn på diffen og erstatter det med en smørenippel. Mener på det er samme dim inn på diffen som det er på bremserørene som er m10. Men kan være lurt å sjekke dette evt ta en sjangs. Koster ikke mange kronene på ebay. Da kan du bruke denne smørenippelen. http://www.ebay.com/itm/5-pcs-M10-Male-Thread-Straight-M10-Brass-Hydraulic-Grease-Nipple-Fitting-Hi-Q-/262091431376?hash=item3d05ddddd0:g:tCUAAOSw14xWHLXx&vxp=mtr Er dette kun mulig på ASD? Quote
modzona Posted January 20, 2016 Posted January 20, 2016 Enkeleste er bygge dem om til å bruke fettpresse. Man skrur ut selve hydraulikk røret inn på diffen og erstatter det med en smørenippel. Mener på det er samme dim inn på diffen som det er på bremserørene som er m10. Men kan være lurt å sjekke dette evt ta en sjangs. Koster ikke mange kronene på ebay. Da kan du bruke denne smørenippelen. http://www.ebay.com/itm/5-pcs-M10-Male-Thread-Straight-M10-Brass-Hydraulic-Grease-Nipple-Fitting-Hi-Q-/262091431376?hash=item3d05ddddd0:g:tCUAAOSw14xWHLXx&vxp=mtr Er dette kun mulig på ASD? Japp. Har forresten en E220 diff liggende. Som jeg kan sveise for deg hvis det er av intresse som en leke-diff. Quote
merc123 Posted January 20, 2016 Author Posted January 20, 2016 Tror nesten det blir for heftig på noe som skal ligne en bruksbil etterhvert Men takk for tilbudet da Quote
FredrikE300D Posted January 20, 2016 Posted January 20, 2016 Har bygd om en jekk for å sette oljetrykk på min.. Et skikkelig styr å legge opp, ville heller gjort som Tor Anton nevner om jeg skulle gjort noe idag..! Diffen min begynner å bli meeeeget sliten om dagen, spinner på to så fort det slipper, etterfulgt av en lyd som minner om rauting fra en ku i det man spinner på et hjul Dette skjer bare innimellom, men ikke helt heldig. Viser seg å funke som juling i revers, men har en tendens til å spinne på et og rope mø når man holder god fart sidelengs fremover. Quote
merc123 Posted January 20, 2016 Author Posted January 20, 2016 Hahah flott forklaring over her! Er enda nysgjerrig på om det utgir 100% sperring hvis man gjør sånn som Tor Anton nevner Quote
Tor Anton Posted January 20, 2016 Posted January 20, 2016 Poenget med ASD er at du ikke skal ha noe "sperre" da du kjører til vanlig, krappe svinger++++ for å kunne gi "sperre" da du trenger det så må du ha oljetrykk til å spenne opp lamellene. Ved å sette press på lamellene (oljetrykk,fett, skive på låseringen eller på andre siden av lageret, fjører fra kleemann o,l) så blir det press på lamellene alla LSD. Disse lamellene blir slitt så det er fult mulig du får tak i en gammel så sperrer den lite(om noe) uansett hvor mye du spenner den opp. Ser de som er besserwissere på mb skriver at ASD slår seg av over 30km/t, å det er mye mulig,men det sperrer for det. Jeg har hatt fart langt over norsk fartsgrense å fremdeles hatt sperre Men å lete etter en ASD diff til 230E er relativt håpløst. Mye lettere å finne fra 220 og 300. Men på en bil med turbo så bør en ikke ha for lav utveksling. Nå hadde jeg skikkelig moment i min så der måtte jeg ha 3.46 for at turboen skulle rekke å lade noe. Utveksling under det tømte girene så fort at trykk-nåla bare hoppet opp og ned. Har du en skikkelig kraftig motor å satser på litt fart så ligger det en sliten ASD-diff fra 300TD på finn til 800,- Den har 2.65utv. 220 sin pleier å ligge på 3.07 som de aller fleste andre, du har å noen på 3.27. Jeg har en 190E 2.3-8v med ASD å den har 3.46. ASD-diffene på 230-300 er like i bredden,men det er forskjellig baklokk på 201 og 124(bare å bytte over) å det er to typer boltsirkel på stikkakslingene. Alt dette går det selvfølgelig å bytte om på. Er jo å lett å fjerne de utvendige ASD delene (som en ikke har bruk for uten oljetrykk). Quote
merc123 Posted January 20, 2016 Author Posted January 20, 2016 Takk for mer utdypende svar, Tor anton! Eneste jeg ønsker er en diff som jeg kan spinne på 2-hjul med, og er litt mere "drifte-vennlig" hvis man skal si det sånn. Min spinner kun på 1-hjul så føles veldig tamt Quote
Tor Anton Posted January 20, 2016 Posted January 20, 2016 med drift på ett hjul så tror du bilen går bra å da, disse spinner jo over alt selv med 2.0 med trekk på bare ett. Skal du drifte så kan du kjøpe en ATB eller Quife diff,men jeg skjønner jo at dette ikke skal koste noe så da er å sveise en måte å få sladde på. Skal du drifte så bør du overhale en diff, hvis ikke blir det ikke noe spes kontrollert da den kommer til å glippe. Du må åpne diffen å bytte lamellene, evt legge inn et shims. Ellers er det stoooor sjans for at du havararer, f.eks pinjongen. Da blir det fort at diffen på mb er noe ræl,men fakta er at du har begynt å herje med en sliten diff. En slik diff med slitte lameller spiser drev. Du må å ha en skikkelig olje. Har du kasse med ATF-olje så må du å bytte ut denne med en annen olje hvis du skal herje. Quote
Eirik Tømmerås Posted January 20, 2016 Posted January 20, 2016 Tror nesten det blir for heftig på noe som skal ligne en bruksbil etterhvert Men takk for tilbudet da Sveiset diff vil du ikke bruke til vanlig kjøring, et søskenbarn av meg fikk gjort dette på en Ford Fairmont 351cid og bilen ble så nervøs på styringen at den var helt jævlig å kjøre... Quote
André B Posted January 20, 2016 Posted January 20, 2016 Har en asd diff m stikk akslinger fra en 300 te 3,27 pm om interesse:) kun gått 180 t Quote
FredrikE300D Posted January 20, 2016 Posted January 20, 2016 Ser de som er besserwissere på mb skriver at ASD slår seg av over 30km/t, å det er mye mulig,men det sperrer for det. Jeg har hatt fart langt over norsk fartsgrense å fremdeles hatt sperre La oss være enige om at trykket forsvinner fra ringsylindrene ved en gitt hastighet(rundt 30 km/h et sted sies det). Hvorvidt den måler akkurat denne hastigheten på framaksel eller bakaksel vet jeg ikke. Sålenge det er avvik indikeres dette i varseltrekanten. Det er en rekke foriglinger som bestemmer om ventilen er åpen eller ikke, en av dem er bla bryteren på bremsepedal, hastighet osv. At det er sperre der selv uten oljetrykk(dvs. alle tilfeller over utkoblingshastigheten) er det ingen tvil om hos meg hvertfall. Til leking i snøen, så vil jeg si at en grei ASD diff uten oljetrykk holder fint, men hadde jeg hatt min ute idag, så hadde jeg lagt inn noen skiver slik du nevnte tidligere. Quote
Recommended Posts