Jump to content

Grunning over brunox - reparere rust C-klassen

Recommended Posts

Posted

Hvaslags grunning bør jeg legge over brunox? Noe jeg kan kjøpe på biltema?

Jeg har nå pusset ned litt overflaterust på bildøren, behandlet med korrosol og smør på Brunox. 

20160117_213451.thumb.jpg.ddf66ade7c61894fc5bccee0891de00b.jpg

Posted

Se der ja, det ser jo veldig bra ut. Vet ikke hva Biltema har, men prøv to komponent epoxy grunning. Eventuelt så kan også ovatrololje være et alternativ. Det er veldig mye produkter man kan velge i. Spørsmålet er hvor lenge det vil holde

Posted

Du burde ha vasket bort det overflødige før det tørket.

Jeg snakket faktisk med en forhandler i går ang. brunox.

Det var vist litt tricky med den da de var kresne på riktig temperatur for å holde seg over tid.

Du bør bruke 2k epoxy grunning da det skal være tett, å de jeg har brukt sitter godt selv på brunox.

Ellers har jeg sandblåst eller pusset fram blank plate å så hatt på 2k epoxy.

Posted

Takk. Hvaslags 2k epoxy bør jeg bruke og hvor får jeg kjøpt det?

Jeg har ingen garasje. Kan jeg lakkere i minusgrader?

Posted

puss ned brunox'n  for å få vek de verste ujevnhetene.

legg på et nytt og pent lag brunox

puss pinnlite ned igjen for å lage bedre heft.

blande og spraye på 2k grunning

http://www.odegard-lakk.no/nb-NO/produkter/grunning/epoxygrunning/ca-2k-epoxy-primer-h11160-gul-08-liter.aspx

pusse ned, evt legge på et nytt lag og puse ned igjen.

Fortsatt ujevnheter så kan du ha på et tynt lag 1k grunning for å ta bort litt riper osv før du lakkerer

http://www.odegard-lakk.no/nb-NO/produkter/grunning/primer/primer-presto-gra-p428917-500ml-rallyspray.aspx

Posted

Takk.

Hva hvis jeg:

puss ned brunox'n  for å få vek de verste ujevnhetene.

legg på et nytt og pent lag brunox

puss pinnlite ned igjen for å lage bedre heft.

Og så lakkerer direkte oppå?

Vil det bli stygt, eller ruste fort igjen?

Hva er grunnen til å legge på grunning?

Kan man lakkere I minusgrader?

Posted

Må ha + for å herde/tørke

1k grunning er for å ta bort riper og lettere c ujevheten, slik at du kan pusse å justere litt mer.

Vanlig grunning tetter ikke!  Så de som pusser ned bilene sine, har på grunnong og bruker bilen før de lakker den drit c ut...

2k grunningen tetter mer og vil vare mer motstandsdyktig for ny rust.

Husk! Om du kjøper vanlik sprayboks lakk og ikke legger på et forseglende lag (f.eks.) klarlakk så vil vann kunne komme igjennom lakk lage og til slutt inn på ståle igjen

Min erfaring = ingen fasit

Posted

jeg ble forklart at den var sikrest mellom 15 og 20 grader å at den var veldig kresen på det du har oppå.

jeg mener at 2k produkter er bedre å mere stabile en 1k produkter, andelen tynner er nok en stor faktor.

Posted

1. Må ha + for å herde/tørke

2. 1k grunning er for å ta bort riper og lettere c ujevheten, slik at du kan pusse å justere litt mer.

Vanlig grunning tetter ikke!  Så de som pusser ned bilene sine, har på grunnong og bruker bilen før de lakker den drit c ut...

3. 2k grunningen tetter mer og vil vare mer motstandsdyktig for ny rust.

4. Husk! Om du kjøper vanlik sprayboks lakk og ikke legger på et forseglende lag (f.eks.) klarlakk så vil vann kunne komme igjennom lakk lage og til slutt inn på ståle igjen

Min erfaring = ingen fasit

1. Dette kommer helt an på lakken. Lakk tilpasset lavere temperaturer vil herde uansett, men det vil jo ta tid.

2. 1k grunning gjør akkurat det samme som 2k grunning, men er enklere, og enklere vil og i mange tilfeller si dårligere. Det er veldig lettvint å bruke en 1k grunning som du skriver her,men er da egentlig en forutsetning at det er en fyllergrunning eller en high build primer. Men du kan fint gjøre det med en 2k grunning også(fyller/high build). 2K grunningen vil heller ikke krype/krympe på lik linje med en 1k grunning.

3. En vanlig grunning vil ikke tette stort bedre uansett om den er 1 eller 2k. 2K epoxy er tett eller iallefall så tett man kan få det, men det er ikke standard heftgrunninger.

4. Om man legger 1k klarlakk over er man like langt. Den er langt fra tett, og i tillegg gulner den fort, og tåler ikke avfettinger som prick-bort og lignende.

Til spørsmålet tidligere hvorfor man skal bruke grunning så er det for å forandre overflatestrukturen og gi bedre heft til  base/toppstrøk. Mange ganger er den også en grunnfarge som er med på å underbygge dekkevne, eller fargegjengivelse i fargestrøket.

Personlig mener jeg brunox er bortkastet, men det må man gjøre egne erfaringer med.

Mitt beste råd er sandblåsing eller bruk av Bilthamber Deox Gel. Aller helst begge deler. Det finnes ingen varig og god løsning til rustfjerning som er kjapp og enkel er min erfaring.

LYKKE TIL :)

Posted

Jeg pusset litt med fint våtslipepapir og la et nytt lag med brunox. Varmet opp stålet med hårføner før jeg penslet på brunoxen. La bilen stå i sola så det ikke skulle bli for mange minusgrader. ☺ Lurer litt på å bare lakke rett over brunoxen nå... er det ok?

Posted

etter det forhandleren her sa så vil det der aldri bli bra så lenge du har hatt på brunox i et altfor kalt miljø.

nå ser ikke den døra der bra ut så antagelig så spiller det ingen rolle hva du gjør,men jeg har tatt noen små flekker på min bil nå å det jeg ikke fikk sandblåst/pusset 100% så hadde jeg på 2-3 lag med brunox. Neste er å pusse LITT med den pusseklut å pensle med 2k epoxygrunning. Da skal det bli så tett som det er mulig å få det.

Pusse brunoxen med våt-papir virker på meg som å gjøre det litt verre igjen.

Jeg synes at 2k produkter uten tvil er bedre enn 1k.

Å sammen med brunox så har jeg sett at den kan reagere en det på slikt. Ifølge importøren så er den kresen på hva du har oppå den, å da vil jeg tro 1k produkter er å gamble. Jeg brukte en gang standox sin 1k syregrunning oppå brunox å da fikk jeg lov til å gjøre opp igjen jobben  :P Men nå er den litt sterk av seg å da.

Posted

Ingen vits å benytte noe som skal være mot rust type grunning over brunoxen. Den der er beregnet for bruk på bart metall, men benytt helst den grunningen som leveres av samme fabrikat som lakken du skal benytte over. Så om du har tenkt å bruke biltema-lakk så bør du nok allikevel bruke den der da jeg ikke kan se noe annen grunning som passer bedre i biltemas sortiment.

Posted

Jeg skal bruke 2-layer basislakk fra Mercedes Benz.

Er grunningen fra biltema vanntett?

Skal også bruke klarlakk fra Mercedes.

20160108_113334.thumb.jpg.5f2ab09b4485f9459b372d22939cbfb7.jpg

20160108_113358.thumb.jpg.8456153fa2dbb7c97f0bb7244fa75cb0.jpg

Posted

Rep-lakken til Mercedes er vel laget av Motip. Grunningen til Biltema er absolutt ikke vanntett, og det er heller ikke rep-lakken fra mercedes. Du kan dog tette den med bruk av voks/lakkforsegling, men det har meget begrenset levetid.

Jeg ville ha fått tak i annen grunning enn den biltema har, men dette må du velge selv. Ødegård lakk selger vel 2komponent epoxy på sprayboks evnt. Det er den eneste type grunning som er vanntett.