Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har den siste måneden lett etter en brukt Mercedes i prisklasse opp til 150.000. I den forbindelse har jeg vært og sett på noen biler, og gjør meg nå noen tanker.

Jeg har en 99/00 w202 bensin. Den har passert 300.000 km med god margin. Jeg har en perm med alt som er gjort med denne bilen gjennom tidene. Utover normal service har denne kun trengt noen nye forstillingsdeler (på ca 240.000 km). Dette er den kvaliteten jeg forbinder med Mercedes, og forventet å få videre.

Nå har jeg sett på noen w211 og w203, og påkostningene på disse (spesielt w211) kan jo ta nattesøvnen fra hvem som helst. Jeg var og så på en 2005 w211 som hadde gått 180.000. Eiren var en godt voksen mann og bilen hadde fått service etter boken. Utover servicer var denne bilen påkostet over kr 180.000! Det var SBC, Airmatic opptil flere ganger, alt i bremser og forstilling (forstilling stod nå for tur for andre gang…), elektriske problemer+++

Jeg trodde dette var ekstremt, men flere av de andre var nesten like ille. Det skremmer for å si det mildt. Jeg har hatt flere Mercedeser, for komfort og kjørefølelse, men også for kvalitet og lave driftskostnader. Hvis det jeg har sett i det siste er slik jeg "må regne med" på en nyere Mercedes må jeg enten finne en totalrestaurert w210 i Tyskland, eller enda verre - kjøpe en Lexus eller en Subaru...

Posted

Lexus og Subaru er nok ikke dårlige valg :D

Ang 211 så bør du nok kunne skru selv og samtidig ha tilang på Star diagnose for å ikke få deg sjokkregninger, spesiellt hvis bilen er så gammel at den har SBC, Star er og en nødvendighet ved airmatic...

Posted

211 er en kos bil. Nå er converter/lockup fysisk slitt, controlboksen i høyre bakdør gåen, varmeapparatet bruker tid på å få opp temperaturen og sitteputen på førerstolen er sprukket i "skinnet". Allikevel fungerer bilen, bruker lite diesel og er reint kos å ha på tur. Den skal få ny kasse og noen elektriske deler, og da er den god som ny. Jeg synes ikke det er så fælt med tanke på at den har rullet opp mot 400k km.

Jeg regner med å skru inn alt selv, og den er grei å ha med å gjøre sånn sett. Det ser ut som totalt påkost i år blir litt under verditap på bil med garanti, og da er det greit.

Posted

Har lest litt på Volvo forumene og rart hvor mye Volvo sliter med motor havari og automatkasse havari.

Japanske biler er nok ganske sikre.

VAG har og dårlig rykte.

BMW er det heller ikke alle modellene som er noe verdt. Nyeste 5 serie har også slitt med sine egne sære ting som ble fikset etter 2012.

Posted

Fikk forøvrig inntrykk av at både w211 og w203 ble vesentlig mer pålitelige etter facelift (kanskje spesielt w203). Stemmer det med deres erfaringer?

Posted

Jeg hadde en fabrikkny S-203  (C220 CDI) med automat produsert i 2003 men var iflg boka en 2004 modell (produsert i juli 2003)

den hadde jeg i nesten 5 år og kjørte vel 180.000 km og hadde ingen spesielle problemer med denne.

Posted

Fikk forøvrig inntrykk av at både w211 og w203 ble vesentlig mer pålitelige etter facelift (kanskje spesielt w203). Stemmer det med deres erfaringer?

Ja har hørt det der ang 211, men en sjekk viser at f.eks forstillingsdelene har samme delenr. preface som facelift. Og det hele koker vel ned til at det er nedre bærekuler som er problemet, ikke hele forstillingen som man får inntrykk av...
Posted

Jeg har kjørt 70k med samme deler i understellet. Aner ikke når det er byttet sist. Kjøpte bilen på 330k. Tror det har mye med hvor hardhendt man er også. Fikk forøvrig tommel opp på kontroll i desember. Ikke grunn til å bytte noen understellsdeler.

Red: 09-S211

Posted

vel. eg trur det går på vedlikehold.

og kjørestil. Men alle merker har mandags biler.

Men eg veit ikkje alt. men det er i alle fall min erfaring med mange bilmerker.

nokon kjørt og nokon eigd.

Og ja ang. undertell deler slitasje. desse bilane er så behaglige at ein kan glømme at ein

skal roe ned på dårlig vei...alla større slitasje.

Posted

På 211´n så byttet jeg nedre bærekule v.f sist sommer og så da at mansjettene på øvre b.kule og på casterstaget var sprukket så regner med å bytte de i løpet av året, men skal nå prøve meg på eu-kontrollen i Mai først for det er ikke slakk der :D

Men man blir ikke ruinert av å bytte ledd i forstillingen på 211 om man kan gjøre dette selv...

Guest alexanderst
Posted

Jeg har også skiftet veldig mye i forstillingen på min W211 fra ca. 250 000 km-280 000 km. Stabstaglinker, stabkuler, nedre bærekuler, casterstag, øvre bærekuler. Fjærer har jeg også skiftet. Motormessig trengte en dyse eftersyn, og fikk skiftet kobberringen og bolten samt rengjort den. Litt småtteri elektrisk har det vært. ALLE disse feilene var nok da jeg kjøpte bilen, så jeg burde sett litt bedre etter. Ellers er det bare små koseupgrades det har gått i. Alt i alt er dette en herlig bil å kjøre. Det som gjenstår nå er å få skikk på automatkassen når den er kald. Lugger litt mellom 2. og 3. gear. Jeg fikk ikke prøvekjørt bilen kald da jeg kjøpte den da jeg møtte eier på veien. Må også se litt på fotbrekken da den henger seg opp. Heldigvis fikk jeg den til en OK pris.

Så om du skal kjøpe W211, sjekk nøye opp og test bilen skikkelig. Jeg vil faktisk anbefale å kjøpe én, men et godt eksemplar der ting er tatt etterhvert og ikke i skippertak slik jeg måtte gjøre.

Posted

Hvilke andre bilmerker regnes det som "svakhet" når man bytter understellsdeler på 250-300k km? Jeg regner det som normal slitasje egentlig. De fleste 124er har vel byttet bærekule og div på 250-300k km?

Guest alexanderst
Posted

Hvilke andre bilmerker regnes det som "svakhet" når man bytter understellsdeler på 250-300k km? Jeg regner det som normal slitasje egentlig. De fleste 124er har vel byttet bærekule og div på 250-300k km?

Enig der. En ford mondeo fra samme tid sliter nok mer. Men se det positive i slike reparasjoner; det er en fryd å kjøre en W211 med 280 000km som er bedre på komfort enn en ny Toyota Avensis.

Edit: km-stand fra 28 000 til 280 000 km

Posted

Hyggelig å høre noen stå opp for w211 - det er virkelig nydelige biler å kjøre.

Er det noen her som har hatt både 210 og 211 og kan sammenligne kvalitet og driftskostnader på disse?

Jeg vet ar 210 var kjent fr å ruste, men jeg har inntrykk av at de var mer solide mekaniske (etter facelift vel og merke). Stemmer det med erfaringene deres?

Er forøvrig helt enig i at det er helt normalt å bytte mye i forstilling etter 250.000 km, men jeg har sett på biler som har måttet bytte etter halvparten av det (uten å ha blitt kjørt hardt eller med store hjul).

Fikk også inntrykk av at Airmatic var meget bra så lenge det varte, men at det ikke var så lenge alltid og at det kostet en formue å reparere. Jeg snakket med en kundebehandler i BOS, og han sa at om jeg skulle kjøpe en 211 og få en fornuftig økonomi i det burde jeg velge en faceliftutgave uten airmatic. Jeg burde også holde meg unna senking og store hjul.

Posted

211 er fine å noen er heldigere enn andre.

vet om en som har gått ca 450 000km å har byttet dynamo å snart en converter, å en med 750 000km som aldri har hatt rare feilene.

Mor har en 97/98 210 som har vært hennes siden 99. Har byttet bensinpumpe, subframeforinger,foringer foran, 2 fjører, 4dempere, hjullager,endeledd og bærekuler. Den fikk alle dørene på garanti.

Jeg har en 2000 E280 å den er å veldig bra, så finner du en bil som er ok nå å du passer den litt så vil den nok holde lenge.

De er enkle å skru på å delene er rimelige.

Posted

Klok kundebehandler :) ser på det store Internett at luftdempere fås til ganske lav pris nå. Skrur man selv, så har man nok en bedre bil enn en 210 som er dømt til å ruste vekk. I alle fall om man skal kjøre hele året.