MB 190E 2.3 Posted January 17, 2016 Posted January 17, 2016 Hei! Har en W201/190E Sportline som har Eibach fjærer og gule koni dempere som har blitt slitt, og må skiftes, tenker da ev. på Coilovers Har kjørt med gule konidempere og Eibach-fjærer som er 40mm lavere en standard oppheng eller 20 mm lavere en standard til Sportline-utgaven i ca 10 år. Har vært veldig fornøyd med dette opphenget, men det har nå blitt slitent og må byttes ut, og tenker da på å bytte til Coilovers som f.eks. YELLOW DPS COILOVER 82-93 MB 190 W201 ADJUSTABLE SUSPENSION SYSTEM COILOVERS SET. http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=9SIA5921W02040 Noen som kanskje har erfaring med dette, som kan komme med råd? Quote
modzona Posted January 17, 2016 Posted January 17, 2016 Vær ops på at dem ikke er TUV godkjent å dermed ikke lov på vei. Dette er egentlig ikke coilovers men et sett med både justerbar fjær og demper. Du har også dette justerbare demper/fjær settet som Dkubus selger. Er laget av japanske Gecko Racing. http://dkubus.com/?product=w201-dkubus-spec-32-level-dampers-and-adjustable-spring-set Quote
MB 190E 2.3 Posted January 17, 2016 Author Posted January 17, 2016 Ok. Det finnes kanskje andre Coilovers merker/leverandører som har TUV-godkjenning, får søke litt på nett.. Bilstein B8 dempere kontra gule koni blir vel hipp som happ vil jeg tro. Eibach pro-kit er progressive fjærer som er 40mm lavere en standard fjærer til 190E, Noe som H&R også er, det også blir vel hipp som happ vil jeg tro? Her er et sett med Eibach/Bilstein, men Bilstein demperne kalles Bilstein B12. http://www.ebay.com/itm/Eibach-Fahrwerk-B12-MB-190-W201-53-143kW-A-/140583149175?hash=item20bb689e77:g:nN8AAOSwR0JUNHBA&vxp=mtr Bilstein B12 er kanskje ikke så bra som Bilstein B8, ser at B8 er dyrere en B12 i hvertfall i følge denne annonsen. 4x Bilstein B8 gekürzte Sport Stoßdämpfer Mercedes Benz 190 W201 inkl 16V + Evo http://www.ebay.com/itm/4x-Bilstein-B8-gekurzte-Sport-Stosdampfer-Mercedes-Benz-190-W201-inkl-16V-Evo-/311089311343?hash=item486e5e2e6f:g:S3wAAOSwc3ZUo0BK Quote
Kenneth Sivertsen Posted January 17, 2016 Posted January 17, 2016 Jeg hadde yellow speed club performance el hva det heter på 190n før jeg kvitta meg med den. Det er et påkostet sett av det dps settet. Jeg hadde separate dempere og fjærer, med justering av stivhet og rebound på alle demperne, samt høyde på fjærene såklart. Dette var forferdelig stivt på det stiveste og ekkelt å bruke etter vei, men når jeg myka opp demperne maks så gikk det greit. Fortsatt litt for stiv til daglig bruk etter mi mening . Jeg hadde også H&R fjærer og Bilstein sprint dempere på den i flere år å var veldig fornøyd med det, dette var på tiden jeg brukte bilen til daglig. Quote
MB 190E 2.3 Posted January 17, 2016 Author Posted January 17, 2016 Hei! Flott at du svarer, kanskje vi etter hvert kommer fram til det ultimate for W201/!90E for gatekjøring. Quote
Tor Anton Posted January 17, 2016 Posted January 17, 2016 som det nevnes så er ikke w201 levert med MCpherson så de er ikke konstruert for coilovers (det er da fjøra sitter på demperen, w201 har separat demper og fjør foran og bak) Jeg har hatt w201 siden ca 98 å hatt senk hele tiden. Det beste alternativet er bilstein sprint(B8), å de aller fleste mener det er bedre enn gule koni. Jeg har diskutert dette noen ganger med Stadler Motorsport og div forhandlere av sett. Jeg har selv brukt Jamex, V-maxx og H&R. H&R er det jeg likte best på bane, eller var de andre helt topp til allround. V-maxx tok over etter jamex,men de satser mest på coilovers, så mulig de ikke leverer lengere. Så jeg hadde gått for H&R. H&R cupkit leveres med både bilstein og koni vist, men er et bra alt, om ikke kansje det beste utenom motorsport deler. De øverste settet ser faktisk kurant ut, men ikke alltid det som ser best ut. Vet stadler mente at B8 var det beste alt for en gatebil å track day, å var bedre enn ground controkk, yellow speed osv,men de tyskerene er jo skeptiske til alt nytt å da. Quote
MB 190E 2.3 Posted January 17, 2016 Author Posted January 17, 2016 Ok. Da ble det avklart Da går jeg for Bilstein sprint (B8) og H&R sett. Muligens er Eibach et like bra valg som H&R? Kanskje du har en link til et sett eller leverandør som du kan anbefale. Ps! Vil helst ikke ha bilen senket veldig mye i forhold til standard sportline. Quote
Tor Anton Posted January 17, 2016 Posted January 17, 2016 å bestemme høyden på forhånd er ikke lett. Der er de med justerbare skåler fine,men aldri hatt noe problemer. Jeg har justert med gummiputene. Min med 40mm v-maxx fjører er ikke ulik høyden på sportline. Jeg skal kjøpe ett sett til min s124 å jeg kommer til å handle hos brakes.no De har H&R cupkit(fjør og demper), å jeg sjekket pris til min 190 en gang å det ble under 5000,- med rabatter. Men i ettertid så er ikke nkr verdt stort da. koolart selger v-maxx mener jeg å huske. Quote
MB 190E 2.3 Posted January 17, 2016 Author Posted January 17, 2016 Ok. Skulle nesten ønske at du har kjøpt det settet som du mener er best for vanlig/gatekjøring. og jeg har overført penger. selvsagt med en liten kompensasjon. -Vet at det finnes flere tykkelser på gummiputene som er i sammenheng til fjærene, og da ønsker jeg de som er tykkest, så bilen ikke blir for lav. Hvis du har fikset dette, så har det vært helt topp Quote
Tor Anton Posted January 17, 2016 Posted January 17, 2016 du kan ringe brakes å de hjelper deg. Mulig ett cupkit blir stivt,men alle er forskjellig så umulig å anbefale noe. Jeg har aldri syns at en bil har vært for stiv. Evoen min var veeeeldig stiv på vei (ja, jeg måtte selvfølgelig prøve den på veien),men jeg hadde ikke problem med det. Jeg har bilstein B8 og 40mm v-maxx på min med kompressor motor. Den er litt for høy utseendemessig, men veldig praktisk i bruk. Jeg skal etterhvert ha et lavere sett,men får da et problem de de hjulene jeg har (har lavere innpress pga. store bremser). På std 190 så er det ok plass. Men hvorfor bytte??? Jeg har 15år gamle fjører fra jamex på en bil å de er gulle gode. Quote
MB 190E 2.3 Posted January 17, 2016 Author Posted January 17, 2016 Hadde nylig bilen på grav og fjærene bak var sånn at de nesten berørte hverandre, som er en klar indikasjon på at de er slitne. Husk jeg har kjørt med dette settet i mange år. Har jeg i tillegg passasjerer foran og bak, blir det problematisk. Liker også bilen forholdsvis stiv. Husker godt for mange år siden når jeg byttet til Eibach/koni hvor fornøyd jeg ble. Skal ringe brakes. Takk for gode råd. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.