Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nå er jeg på tynn is, men var det ikke 195/70-15 eller noe sånt på disse standard? 205/65-15 er vel da en god erstatning, for i 195/70-15 er utvalget av personbildekk heller dårlig, da ingen moderne biler bruker slike pizzakniver.. :)

Posted

Jeg har 205/65R15 sommerdekk og piggdekk på 2 stk 230TE, og 195/65R15 på piggfrie vinterdekkk. Det er ikke tvil om at 195mm er bedre bredde for en S123, de gir bedre styrerespons, og man merker f.eks. sporing mye bedre med 205 dekk. Hvis du har en Kombi med 15" hjul original, så er det vel store muligheter for at bilen har vært varebilregistrert, og ble tatt inn med fjæring for høyere lasteevne og 185R15 dekk, d.v.s. max 1300 kg på bakakselen som gir deg mulighet for å laste inn 600 kg murstein bak i bilen. Da må du ha dekk som er merket 93H (i praksis 94H) eller bedre. 93 = 650 kg pr. dekk, 94 = 670 kg pr. dekk, H = 210 km/t. Det største problemet blir da å finne dekk som møter kravene til både lasteevne og hastighetsindeks, hvis du hadde hatt en sedan eller coupe er det mye enklere, de har lasteindeks på 89/90/91, som også er er vanlig på nyere modeller.

Det kan hende det eneste du finner er forsterkede dekk, d.v.s. 6-lags dekk for en SUV istedenfor 4-lags personbildekk. De er merket XL, er litt stivere, men ikke plagsomt mye verre. Jeg kjører med Hakka 7 pigdekk i 205/65R15 XL, og merker ingen forskjell. Du kan heller ikke vike fra kravet om at en alternativ dekkdimensjon skal være innenfor +/-5% av rulleomkretsen på originaldimensjonen, og da har du ikke mye å velge mellom, det er vanskelig - og dyrt - å få tak i 195/70R15 94H, så du ender nok opp med 205/65R15 94H. Husk at smale vinterdekk griper bedre enn brede vinterdekk.

 

Rulleomkrets for dekk 185/80R15

-5%= 1961 mm min

Omkr.= 2065 mm

+5%= 2168 mm max

205/65R15 = 1973 mm

195/70R15 = 1998 mm

205/70R15 = 2040 mm

215/70R15 = 2083 mm

195/80R15 = 2114 mm

 

Her er litt mere om reglene, og endel tabeller.

http://www.dekkimportorene.no/lovbestemmelser.html

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Jeg har 205/70-15 på min 85 230TE og nå etter at jeg satte på standard fjærer og tynnere mellomlegg (to nupper istede for fire) så tar den borti skjermen fram ved rattutslag og fjæring. Til sommeren skal jeg se om jeg finner noe mindre som passer.

Orginalt ble den levert med 185/80-15, jeg har orginale reservehjulet i min enda.

Posted

Jeg har samme problem!

 

http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=72321

og

http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=71771

 

Jeg har fått framfjærene og gummiputene, men har ikke byttet enda. Det blir gjort en av de nærmeste dagene.

(du skulle høre lyden av piggdekk på skjermkanten... :( )

 

Atmobil, hvis du har forsterkede bakfjærer til overs, så si fra! Jeg har et sett nye bakfjærer for vanlig st.vogn i bytte, hvis det er interessant. Og unnskyld at jeg stjal tråden din et øyeblikk, davelarue!

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Personbiler har 175R14 utenom 280/280E som har 195/70R14. Stasjonsvogner og coupe har 195/70R14. 300D lang, 250 lang og stasjonsvogner med forhøyet nyttelast har 185R15. Stasjonsvognene som ble varebiler i Norge har 185R15, utenom 300 TD turbodiesel.

Posted

 

 

Atmobil, hvis du har forsterkede bakfjærer til overs, så si fra! Jeg har et sett nye bakfjærer for vanlig st.vogn i bytte, hvis det er interessant. Og unnskyld at jeg stjal tråden din et øyeblikk, davelarue!

 

Med vennlig hilsen, Olaf

 

Jeg har desverre ikke det, skulle gjerne hatt et sett selv i tilfelle jeg må bytte. Jeg har også et sett nye standard bakfjærer liggende i ei eske.

 

 

Orginalt ble den levert med 185/80-15, jeg har orginale reservehjulet i min enda.

 

Trodde det var 175/80-15 (175/15) som ble levert originalt?

 

Mener bestemt det var 185 som står i min ja. Mener det står det i vognkortet også. Min 230TE ble levert som varebil av Motor Trade i Trondheim.

Posted

Er dem levert originalt med så mye som 80 i høyde? Det hørtes fryktelig mye ut på 15"  :D

 

De het bare 185R15, til å begynne med var de faktisk 185/82x15 - det er mulig det hang igjen fra diagonaldekk, men senere var det på alle dimensjoner 80% av bredden nå det ikke står spesifisert noe annet. Idag er det stort sett tilhengerhjul som har slike dimensjoner, f.eks. 145SR10 = 145/80R10 hastighetsindeks S

 

Fin overgangstabell med rulleomkretser her: (jes, det er en trykkleif) http://www.bilnorge.no/upload/persombildekk.pdf

 

Charlie, se et stykke ned i linken her, der står det om forskjellene: http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=71771

Det er forøvrig lett å se forskjellen inne i bilen, dekselet over 15" reservehjul har rund topp, mens 14" har flat topp.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...