enurs Posted January 16, 2016 Posted January 16, 2016 Kjøpte nytt batteri som i følge data er originalt. Jeg får det på plass og bilen starter. Problem 1 Jeg får ikke satt batteri fast. Batteri befinner seg i motorrom og her finnes det en skrue som holder en jernplate. Denne skal vist feste batteri ved at du strammer til og plate løfter seg som gjør at batteri fester seg. Dette får jeg bare ikke til, noen tips? Problem 2, litt mer alvorlig? Det er en slange som går inn i batteri som satt i før bytte. På batteri er det ett lite rundt hull men på nye batteri er dette hull på motsatt side altså ved + polen og slangen når ikke dit. Den var satt på minus siden. Gamle batteri hadde to hull, en på hver side mens nye har kun på den ene. Hva gjør man med slangen? Er slangen viktig? Skal jo være riktig batteri så merkelig at slangehull ikke finnes på siden slangen er. Quote
bige Posted January 16, 2016 Posted January 16, 2016 Problem 2 .,...ny slange får du der du kjøpte batt eller kan kjøpes fex biltema . Er til utlufting av knall gass som dannes ved lading av batt . Helt sikker på att det ikke er en liten propp som du kan ta ut og sette på andre siden ,pleier og være det . Quote
enurs Posted January 16, 2016 Author Posted January 16, 2016 Var en rød propp på gammel batteri men på nye har jeg ikke sett noe. Er dette jeg har satt i : http://sonnak.com/batteri/sk950-sonnak-start-stop-agm/ Er det farlig å kjøre uten slange? Tenker om jeg kjører 15-20 min til bilverksted Quote
modzona Posted January 16, 2016 Posted January 16, 2016 AGM batterier lager ikke knallgass slik som vanlige veskefylte batteri gjør. AGM batterier er helt tette ala GEL batterier så de kan monteres i alle posisjoner du kan tenke deg. Så ville ikke tenkt noe mer på den lufte slangen. Prøv å ta ut batteriet å monter holderen. Lettere å få oversikt over hva du gjør galt da. Bruk gjerne en tom-stokk for å se om det er noe forskjell på det gamle og det nye batteriet, samt ny batteriet og holderen. Quote
Recommended Posts