GeBe Bergen Posted January 15, 2016 Posted January 15, 2016 Har etter hvert realisert en mangeårig drøm om å kjøpe SL (2002 SL 500 R230). Står vinterlagret, men etter å ha vært under bilen og gjort en repprasjon, ser jeg at det er lekkasje fra høyre støtdemper fremme. Vet foreløpig ikke hvor den kommer fra, men ønsker tips om hvordan problemet skal angripes? Har reparert litt på flere 190`er og W124, men har begrenset kunnskap ellers. Ser fra "benzworld" at å demontere er forholdsvis kurant.....? Noen lykkelige (eller ulykkelige) eiere av R230 som har vært borti det samme problemet og kan gi noen gode tips ? Hilsen Geir B. Quote
lowman Posted January 16, 2016 Posted January 16, 2016 hei gratulerer med ny bil Det er ikke unormalt at du kan finne lekkasje fra disse type støtdempere..på SL.Har skifta endel av disse. Det er ikke noe aent triks enn å skifte dem..og dem koster jo RELATIVT mye,mener det er rundt 25k pr hjørne hos BOS. Kan også anbefale å kjøpe selve hydraulikk slangen/ koblinga som står på selve demperen også om du skulle finne på å skifte demperen. Det er en viss fare for at den hurtigkoblinga på slange inn på demper, er fast irra..og du risikerer og ikke få den av i det hele tatt. lykke til Quote
GeBe Bergen Posted January 17, 2016 Author Posted January 17, 2016 Takke for svar Siden du har skiftet noe an disse - er det alltid lekkasje fra demper, eller kan slange/ koplinger være problemet? Er det noe stor fare å kjøre med en slik lekkasje så lenge den ikke er for stor, eller vil demperen før eller siden "kollapse"? Det viktigeste er vel at pumpen ikke går tom, men det er vel kanskje varsling om oljenivået på tilførselstanken? Ser at det er flere tilbydere av restaurerte dempere. Tror nok det går mot å prøve en slik. Mercedes har jo vist at deres produkt ikke er helt til å stole på....... (min SL har bare rullet drøyt 50`, men begynner jo å nærme seg 16 år) Vet noen om man ved demontering gjør lurt i å åpne nippelen ført for å slippe ut oljen? Er dette systemet mer eller mindre som bremsesystemet på biler? Hilsen Geir B. Quote
lowman Posted January 17, 2016 Posted January 17, 2016 Det er lekkasje fra selve demperen som er probleme ja. men som sagt så er det muligens problematisk å få av den slangekoblinga..da det er en slags "skyve/klikk" kobling. Kan for å være ærlig iikke huske helt hvordan selve skifte jobben er..om den innebærer at du trenger diagnose utstyr for å "kalibrere" høyde på bilen etterpå.....og selve lufteprosedyren er ogå litt mer enn bare å ta av og montere på og fylle på. Du skal lufte dette når bilen står med alle hjulene opp fra bakken....det står på peile pinnen" unladen" og "laden"...det betyr ubelastet og belastet...og det vil si OPP fra bakken. for å si det sånn..så har jeg ingen erfaring med renoverte dempere..men ser ikke noen grunn for at di skal være noe BEDRE enn Mercedes sine nye..men er nok en viss prisforskjell. men personlig så hadde jeg nok gått for orginale nye dempere om jeg hadde penger til det. Det er vel ikke strengt tatt "farlig" å kjøre med..men etterhvert så blir jo lekkasjen større..og til slutt så har du jo ikke "støtdempere" igjen....så ikke helt greit sånn sett Quote
GeBe Bergen Posted January 18, 2016 Author Posted January 18, 2016 Tusen takk for innspill og tilbakemeldinger Sikter meg nok i utgangspunktet inn på en renovert demper, men skal først høre på pris hos BOS. Hvis det er mer enn 3x hos dem, er det fristende å prøve alternativet. Må ta høyde for at det også kan dukke opp flere utgifter etter hvert som bilen ruller........ Skal gi en oppdatering etter hvert som det går mot vår/ sommer og det "høstes" egne erfaringer også. Mvh Geir B. Quote
ClasT Posted January 19, 2016 Posted January 19, 2016 Du kan også kontakte Thor Johansen hos QMI Norge. Be om tetnings-stoff som utvider simring og gummi på støtdemper. Ta også å teflonbehandle ABC system. Vi gjorde dette på en 04' SL 55 for 5 år siden, som hadde lekkasje på begge fremre støtdempere. Fortsatt tett Quote
GeBe Bergen Posted January 19, 2016 Author Posted January 19, 2016 Takker for godt tips!! Jeg skal virkelig prøve metoden du beskriver. Er genialt hvis det kan fungere - ikke minst med tanke på kostnadsforskjell mot å bytte hele demperen. Litt fersk i forhold til SL`er, så litt usikker på hva du mener med å teflonbehandle ABC. Menes da fordeler/ kompressor i motorrom? Alltid kjekt med "budsjettløsninger" hvis de fungerer, så takker nok en gang !! Hilsen Geir B. Quote
ClasT Posted January 20, 2016 Posted January 20, 2016 De har også en en slik behandling for hydrualikk system... Ja billig løsninger fungerer noen ganger..verdt å prøve Quote
Recommended Posts