Dagis Posted January 14, 2016 Posted January 14, 2016 Jeg har handlet en katalysator til bilen min fra en nettbutikk, og dette ser ut til å gå heller dårlig,noe jeg selv må bære ansvaret for. Jeg vil allikevel gi en kort skisse av problemstillingen slik den står nå, slik at andre medlemmer her kan være OBS før de eventuelt handler der. I korte trekk så er altså denne "direktetilpassede" katalysatoren for kort til å brukes, den mangler åpning for lambda-og leverandør nekter å ta den i retur på grunnlag av at mekaniker har utbedret en ujevnhet i "flensen" -som riktignok hadde oppstått under transport grunnet dårlig emballering fra deres side. De nekter altså å ta i retur en del som ikke passer til bilen, på tross av "..fornøyd eller pengene tilbake innen 15 dager." Delekost og verkstedtimer utgjør nå cirka 10.000,- som på grunn av min egen uforsiktighet ift forbrukerlov med stor sannsynlighet går rett i dass. Min uforsiktighet består i: - å ikke returnere delen umiddelbart,når jeg så skaden på emballasjen,for delen så ok ut. -jeg måtte ta av og kaste emballasjen for å få delen inn i bilen. -Og delen ble forsøkt montèrt før mekaniker oppdaget at den ikke passet til bilen. Fra min egen bransje/kultur er jeg vant til at man finner en akseptabel løsning, som begge parter kan leve med-når slike problemer inntreffer-men ikke alle tenker slik. Akseptabel løsning ville for meg være at de tar katalysatoren i retur og tilbakfører betaling, mens jeg selv dekker verkstedutgifter. Etter å ha kontaktet leverandør har de nå brukt noen dager tenketid, for så å avvise retur-og tilbyr istedet 100,- i rabatt på mitt neste kjøp hos dem. Jeg vil derfor oppfordre andre medlemmer her som tenker å handle med Mister-Auto.no, om å være nøye med å tenke egen sikkerhet ift forbrukerlov. Om de i det hele tatt må følge norsk forbrukerlov er jeg usikker på, ift definisjoner av avdeling i norge/tilhør i utland etc. Nok om dette. Vær forsiktig-spar dere for slikt som jeg nå har floket meg inn i. Quote
modzona Posted January 14, 2016 Posted January 14, 2016 Mister-auto er et utenlandsk selskap registret som er registret i Norge i brønnsundregisteret så må da forholde seg til norsk lov. Er helt klart at du er solgt en del som ikke er korrekt for det den var avertert som så jeg ville ikke gitt meg med det første. Koster deg ikke noe annet enn tid å dra det så langt som du kan. Tror dette er noe som kommer til å skje med en del framover som disse utenlandske selskapene retter seg mer og mer mot privatpersoner. Quote
KennethJ Posted January 14, 2016 Posted January 14, 2016 Mister-auto er et utenlandsk selskap registret som er registret i Norge i brønnsundregisteret så må da forholde seg til norsk lov. Kravet er faktisk bare at de markedsfører seg mot det norske markedet. Men, trådstarter: Du burde definitivt dokumentert transportskaden umiddelbart slik at det kunne blitt rettet. Når det ikke er gjort vil jeg tro du fortsatt har en god sak, denne ville jeg sendt til forbrukerrådet. Quote
RuneT Posted January 14, 2016 Posted January 14, 2016 Kan bekrefte at dette er en møkkabutikk. Jeg kjøpte en starter til BMW X3 som ikke passer selv om listene dere sier den gjør det. Jeg har gitt beskjed, men du får fremdeles oppgitt samme starter når du søker. Jeg ga f.. i å returnere fordi returkostnadene er sykt høye. Kostnaden må betales av meg selv om de har gjort feil. Sånne kamper gidder jeg ikke ta. Jeg ligger heller unna for framtida. Quote
Dagis Posted January 14, 2016 Author Posted January 14, 2016 Mister-auto er et utenlandsk selskap registret som er registret i Norge i brønnsundregisteret så må da forholde seg til norsk lov. Er helt klart at du er solgt en del som ikke er korrekt for det den var avertert som så jeg ville ikke gitt meg med det første. Koster deg ikke noe annet enn tid å dra det så langt som du kan... Jeg prøver nå å komme til en løsning med dem direkte, men tenker å dra det så langt jeg kan ja. Quote
Dagis Posted January 14, 2016 Author Posted January 14, 2016 Mister-auto er et utenlandsk selskap registret som er registret i Norge i brønnsundregisteret så må da forholde seg til norsk lov. Kravet er faktisk bare at de markedsfører seg mot det norske markedet. Men, trådstarter: Du burde definitivt dokumentert transportskaden umiddelbart slik at det kunne blitt rettet. Når det ikke er gjort vil jeg tro du fortsatt har en god sak, denne ville jeg sendt til forbrukerrådet. Jeg tok mobil-bilde av skadet emballasje men kom til å slette det ved en feil. Tenker å prøve forbrukerrådet om ikke ting løser seg før det. Quote
Dagis Posted January 14, 2016 Author Posted January 14, 2016 Kan bekrefte at dette er en møkkabutikk. Jeg kjøpte en starter til BMW X3 som ikke passer selv om listene dere sier den gjør det. Jeg har gitt beskjed, men du får fremdeles oppgitt samme starter når du søker. Jeg ga f.. i å returnere fordi returkostnadene er sykt høye. Kostnaden må betales av meg selv om de har gjort feil. Sånne kamper gidder jeg ikke ta. Jeg ligger heller unna for framtida. Skulle ønske jeg visste dette tidligere. Hvor mye penger soper de inn på årsbasis fra godtroende kunder? Sånne sjapper/mennesker provoserer meg og jeg tar alltid opp kampen, til allmennpreventiv virkning. Quote
modzona Posted January 14, 2016 Posted January 14, 2016 https://no.trustpilot.com/review/mister-auto.no Mye rart å lese der. Quote
Dagis Posted January 14, 2016 Author Posted January 14, 2016 https://no.trustpilot.com/review/mister-auto.no Mye rart å lese der. Uff.Ikke bra. Quote
KennethJ Posted January 15, 2016 Posted January 15, 2016 http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=68357.msg405508#msg405508 Quote
Jørgen F.J Posted January 15, 2016 Posted January 15, 2016 Jeg har ikke hatt problemer med de, og handlet billige deler fra dem. Vet de er umulige når det gjelder retur. gjelder nytt urørt også. Bakre lyddemper måtte også modifiseres litt 8) Quote
Dagis Posted January 15, 2016 Author Posted January 15, 2016 Jeg har ikke hatt problemer med de, og handlet billige deler fra dem. Vet de er umulige når det gjelder retur. gjelder nytt urørt også. Bakre lyddemper måtte også modifiseres litt 8) Med andre ord en shjitbutikk som vinner frem i forhold til konkurentene ved ikke å følge spillereglene. Quote
Dagis Posted January 15, 2016 Author Posted January 15, 2016 Jeg foreslo en løsning for mister-auto men fikk i dag blankt avslag. Da er det på tide å teste en av de tingene som er veldig fint her i Norge, nemlig den sterke forbrukerloven. Jeg formulerer en henvendelse til Forbrukerrådet nå i helgen, og oppdaterer her i tråden etterhvert. Quote
Marevan Posted January 16, 2016 Posted January 16, 2016 Jeg foreslo en løsning for mister-auto men fikk i dag blankt avslag. Da er det på tide å teste en av de tingene som er veldig fint her i Norge, nemlig den sterke forbrukerloven. Jeg formulerer en henvendelse til Forbrukerrådet nå i helgen, og oppdaterer her i tråden etterhvert. *popcorn og vimpel med Dagis på* Quote
Dagis Posted January 18, 2016 Author Posted January 18, 2016 Klage på Mister-Auto.no er nå oversendt Forbrukerrådet. Quote
Mercedesmannen Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Jeg kjøpte 2 xenon-frontlykter fra Mister Auto. Den ene lykten hadde en feil i plastglasset. Jeg tok bilder av dette og sendte til Mister Auto. Jeg avtalte retur og fikk returnert det jeg hadde betalt for lykten pluss returfraktkostnadene. Jeg fikk også refundert momsen fra Tollvesenet. Jeg bestillte en ny lykt og akkurat da var det et fraktfritt tilbud. Med andre ord; ingen problemer. Mister Auto skriver følgende på nettsiden: Hvis kunden angrer på kjøpet, kan varen(e) returneres eller bestillingen kanselleres. Dette må skje innen 15 dager fra varen(e) er mottatt (datoen på den signerte følgeseddelen fra speditøren beviser leveringsdato). For at Mister-Auto.no skal akseptere returnert(e) vare®, må kunden gjennomføre følgende prosess : 1. Kontakte Mister Auto per e-post gjennom sin personlige side eller per telefon for utstedelse av returseddel. 2. Legge produktet uskadet i originalemballasjen. 3. Pakke originalemballasjen i en beskyttende pakke for sending. 4. Kontakte speditøren Mister Auto for å avtale opphenting av pakken. 5. Både pakken og returseddelen leveres til speditøren. Det er først etter at den returnerte varen er mottatt at kunden vil bli refundert på samme måte som betalingensmetoden. Viktig: For at returen skal aksepteres, er det meget viktig: • At selve delen er i perfekt tilstand (ubrukt og uten tegn på å ha vært montert) • At delen returneres til oss i den originale emballasjen (intakt, uten merker eller teip) • At hele leveringen er plassert i en kasse for tilbakesending sammen med «returseddelen». (Sørg for at eventuelle tunge eller skjøre deler pakkes på en forsvarlig måte for å unngå forskyvninger) Quote
Mercedesmannen Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Da man handler fra nettbutikker, er det ofte ikke tilstrekkelig å forholde seg til bilmerke, type og årsmodell. Fabrikantene har ulike delenummer på tilsynelatende like biler. Nettbutikkene kan ikke skille på alle varianter. Man bør derfor finne rett delenummer og sette det inn i søkemotoren på nettsiden eller sjekke om delenummeret kommer frem under informasjon om delen. Hvis delenummeret ikke fremkommer, ville jeg ikke kjøpt delen. Alle MB-entusiaster bør spandere 3-400 kr. pr år for å få tilgang til EPC. Den finnes her: http://service-parts.mercedes-benz.com/dcagportal/DCAGPortal/portal.action For andre bilmerker: https://www.partslink24.com Denne koster 20 euro pr. mnd. i et år eller man kan kjøpe for kortere tid. Quote
Dagis Posted January 18, 2016 Author Posted January 18, 2016 Da man handler fra nettbutikker, er det ofte ikke tilstrekkelig å forholde seg til bilmerke, type og årsmodell. Fabrikantene har ulike delenummer på tilsynelatende like biler. Nettbutikkene kan ikke skille på alle varianter. Man bør derfor finne rett delenummer og sette det inn i søkemotoren på nettsiden eller sjekke om delenummeret kommer frem under informasjon om delen. Hvis delenummeret ikke fremkommer, ville jeg ikke kjøpt delen. Alle MB-entusiaster bør spandere 3-400 kr. pr år for å få tilgang til EPC. Den finnes her: http://service-parts.mercedes-benz.com/dcagportal/DCAGPortal/portal.action For andre bilmerker: https://www.partslink24.com Denne koster 20 euro pr. mnd. i et år eller man kan kjøpe for kortere tid. Takker så mye-dette var nyttig info. Kanskje kunne du starte et eget emne på temaet og få det som sticky, til opplysning for de av oss MBE-folk som ikke vet om slike muligheter? Mange som finner det vanskelig å svelge deleprisene til MB, og shopper på nett,til glede og frustrasjon alt ettersom. Quote
KennethJ Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Det er allerede en egen tråd om EPC: http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=59444.0 Quote
Dagis Posted January 21, 2016 Author Posted January 21, 2016 Jeg foreslo en løsning for mister-auto men fikk i dag blankt avslag. Da er det på tide å teste en av de tingene som er veldig fint her i Norge, nemlig den sterke forbrukerloven. Jeg formulerer en henvendelse til Forbrukerrådet nå i helgen, og oppdaterer her i tråden etterhvert. *popcorn og vimpel med Dagis på* Så er vi igang: "Klager krever å få returnert katalysatoren,tilbakebetalt kjøpesum og dekning av verkstedutgifter". Til Marevan: Quote
Dagis Posted February 9, 2016 Author Posted February 9, 2016 Mister-Auto ignorerer henvendelse fra Forbrukerrådet. Quote
Skrotenisse Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 Mister-Auto ignorerer henvendelse fra Forbrukerrådet. Spennende dette! Quote
Dagis Posted February 17, 2016 Author Posted February 17, 2016 Forbrukerrådet får ikke respons fra Mister-Auto,og avslutter saken. Dermed tar jeg saken videre til Forbrukertvistutvalget, som anslår behandlingstid på fire måneder. Det vil altså drøye litt før neste oppdatering. Quote
Recommended Posts