Timberjack Posted January 14, 2016 Posted January 14, 2016 Hei. Noen som kan bidra med litt kvalifisert synsing her Nevøen min har en 1993 S124 E300 Turbodiesel 4-Matic som oppfører seg merkelig om dagen. Når bilen er kald så fungerer den helt som den skal, men når den blir varm så har den helt klart problemer med dieselsystemet. Den går kun en kort tid på tomgang, stopper med en gang den blir satt i D, tar seg sent opp i turtall når en prøver å ruse motoren, får helt klart ikke diesel på alle sylinderne. I høst så ble dieseltanken byttet pga.lekkasje, vi satte inn en jeg hadde liggende som ble byttet ut pga.en bulk. Denne har riktignok ligget ute i et par år, men både tanklokk, tankmåler og lufteslange har vært påmontert, så det skal ikke ha kommet vann inn i tanken. Tanken ble i tillegg skyllet med diesel og tømt etter beste evne. Bilen har vel blitt brukt en tre-fire tanker etterpå vil jeg tro. Når kulden kom startet problemene, og følgende er blitt prøvd for å fikse problemet: - Bytta dieselfilter - Renset/blåst gjennom forfilter - Bytta slange mellom filter og dieselpumpe - Sjekket at diesel faktisk renner ut av tanken - Demontert tilførselslange bak ved tank og blåst med trykkluft gjennom hele rør delen frem til forfilter - Blåst gjennom returslangen helt tilbake til tank - Prøvd å mate motoren fra en femliterskanne med diesel fra motorrommet - Åpnet retur mens motoren går, og det kommer store mengder med diesel der, så har liten tro på fødepumpe - Åpnet tilførselslange på dieselpumpe mens den hangler og går, og der også kommer det masse diesel Har tidligere hatt noe i nærheten på en gammel Zetor traktor, når problemene oppsto så kunne vi kjøle ned dieselpumpa med snø eller vann, og så fungerte det en stund igjen. Har ikke prøvd det her ennå pga mangel på oppvarmet sted å stå, og kaldt vann i 10-15 minus er ikke så fristende. Er det noen her som har byttet dieselpumpe pga.lignende symptomer og at det har blitt bra? Jeg har liten lyst på å bytte dieselpumpe bare for å prøve. Jeg har sett i div tråder om å bytte o-ringer på dieselsystemet, men det er stort sett på 20- og 24 ventilersmotorene, skjelden på 12 V. Vidar Quote
ProblemDanneren Posted February 1, 2016 Posted February 1, 2016 Hadde en 320 en gang i tiden. Den hadde samme problem som deg. Gikk ok på kald motor, men elendig så snart motoren begyndte å bli varm. Temperaturføleren var defekt. Vet ikke om det akkurat er det som er problemet her med tanke på historikken. Mekaniske feil kan være falsk luft og dårlig kompresjin som utarter seg tydeligst når motoren er varm. Samme er kjøling. Gjelder det også når du kun bakker? Ikke bruger automatkassa. Quote
Recommended Posts