frankflexx Posted January 13, 2016 Posted January 13, 2016 Hei Har problemer med en radiatorvifte som går selv om motoren er kald. Hver morgen når jeg starter bilen, starter også radiatorviften. Motoren oppnår normal driftstemperatur, men viften går fremdeles. Noen ganger starten ikke viften men da er det gjerne litt lunk i motoren, dersom bilen har vært brukt nylig. Har sett litt rundt på nettet, og det kan se ut som det er flere temperaturfølere å få tak i. Er det noen som har hatt et lignende problem, eller kanskje vet hvor problemet ligger? Bilen er forøvrig en 99modell E240, med regnr NE85165 Quote
Skrotenisse Posted January 13, 2016 Posted January 13, 2016 Er noen følere ja, kan kanskje started med å lete etter på/i/ved radiator? Quote
lowman Posted January 13, 2016 Posted January 13, 2016 uten å si noe bastant..så er det vel en viftestyreenhet som sitter på selve vifta..som kan ha sine problemer Sjekk kontakter for IRR...i første omgang. Quote
frankflexx Posted January 15, 2016 Author Posted January 15, 2016 Demonterte akkurat selve viften, kontakter og koblinger så grei ut der. Mistenker at det er en føler som lager problemet. Noen som vet hvilken føler som gir signal om at viften skal starte? Startet motoren tidligere i dag etter jeg hadde kjørt en tur, da gikk ikke viften. Når jeg koblet av kontakten på føler for kjølevannstemperatur så startet viften. Er det en sikkerhet mot overoppheting dersom føler er defekt eller skulle den ikke ha startet da? Quote
Skrotenisse Posted January 15, 2016 Posted January 15, 2016 Føleren kan være som et lite "rele" som påvirkes av varmetemp, hvis føler er defekt vil den alltid være "på". Hvis du ohmer føleren, og det er sluttet krets, ja da er den ødelagt. Quote
FredrikE300D Posted January 15, 2016 Posted January 15, 2016 Sluttet krets vil det være på disse uansett. På min føler så er det hvertfall en PTC/NTC motstand. Når det går en viss strøm i kretsen som følge av at motstanden i føleren endres, så starter vifta. Enkel målesløyfe. Quote
Recommended Posts