Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei

 

Har problemer med en radiatorvifte som går selv om motoren er kald.

Hver morgen når jeg starter bilen, starter også radiatorviften. Motoren oppnår normal driftstemperatur, men viften går fremdeles. Noen ganger starten ikke viften men da er det gjerne litt lunk i motoren, dersom bilen har vært brukt nylig.

 

Har sett litt rundt på nettet, og det kan se ut som det er flere temperaturfølere å få tak i.

 

Er det noen som har hatt et lignende problem, eller kanskje vet hvor problemet ligger?

 

Bilen er forøvrig en 99modell E240, med regnr NE85165

Posted

uten å si noe bastant..så er det vel en viftestyreenhet som sitter på selve vifta..som kan ha sine problemer

Sjekk kontakter for IRR...i første omgang.

Posted

Demonterte akkurat selve viften, kontakter og koblinger så grei ut der. Mistenker at det er en føler som lager problemet.

Noen som vet hvilken føler som gir signal om at viften skal starte?

Startet motoren tidligere i dag etter jeg hadde kjørt en tur, da gikk ikke viften. Når jeg koblet av kontakten på føler for kjølevannstemperatur så startet viften. Er det en sikkerhet mot overoppheting dersom føler er defekt eller skulle den ikke ha startet da?

 

 

 

 

Posted

Sluttet krets vil det være på disse uansett. På min føler så er det hvertfall en PTC/NTC motstand. Når det går en viss strøm i kretsen som følge av at motstanden i føleren endres, så starter vifta. Enkel målesløyfe.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...