Jump to content

Bilen rister veldig mye, Mercedes C180 W202 1997-modell

Recommended Posts

Posted

Her forleden begynte bilen å riste på tomgang, merket også effekttap ved aksellerasjon. Eksosen kommer ut av lyddemperen veldig støtvis og hele lyddemperen rister. Tenkte først at det var noe feiltenning på gang, ev . at den ikke tenner på noen sylindere. Sjekket tennplugger og alle var tørre og fine.

Noen som har en ide'?

Posted

Bilen har automat. Skiftet olje i automatkassa for noen mnd. siden. Det at bilen rister kan være fordi hele eksos-

anlegget rister. Turtelleren viser jevnt turtall hele tiden.

Posted

Hvordan er den i park/nøytral? Eller er det kun når den er i gir?

Jeg mistenker et motorfeste, typiske feilbeskrivelser du nevner. Hadde det vært drivverk hadde du merket det veldig godt under pådrag...

Høres bilen ut som en traktor?

Åpne motorrommet og se om motoren rister mer enn normalt?

Bor du langt unna Oslo? Jeg kan hjelpe til å ta en titt men... det er i Oslo..

Posted

Dårlige motorfester eller defekt converter vil ikke gjøre at det "putrer" i eksosen og

heller  ikke tett katalysator. Hvis eksoslyden er som på en snekke og effekten er dårlig

vil jeg tro du mangler effekt på en eller flere sylindre. Det er nok at en tennplugg er

dårlig, men det kan være alvorligere ting som en brent ventil, lekkasje på pakningen

på innsugsmanifolden, defekt innsprøytingsdyse eller toppakningen. Jeg ville begynt

feilsøket med å ta ut pluggene og se om en av dem er våt av uforbrent bensin. Dette

er i så fall et tegn på hvilken sylinder som er problemet.

Posted

Sjekket tennplugger og alle var tørre og normale. Motoren høres normal ut, hadde for en

tid siden problemer med at motoren gikk ujevnt og hørtes ut som

en traktor, men det forsvant da jeg skiftet kamakselsensor. Men ut fra eksosen høres den ut som

en snekke ja..

Posted

Kan uansett begynne å skifte plugger. Det er jo det billigste å teste først. Hadde en gang noe

av det samne på en innenbords båtmotor en gang, litt som en snekke, forsvant med nye plugger.

Posted

Er litt usikker på disse motorene, på BMW jeg hadde var det en coil som hadde gått(da ristet bilen min noe forferdelig) selv om pluggene så fine ut..

Kanskje det hjelper å ta å lese av noe feilkoder? Jeg har isåfall feilkodeleser...

Posted

Husker da jeg hadde båt med 4 sylinders bensin innenbords og når jeg startet den på land kom

eksosen ut støtvis, den har jo fri eksos. Kan det være potta det er noe galt med? Ellers er som

tidligere nevnt turtallet helt stabilt, hvis det er noen form for feiltenning har vel det en

tendens til å variere?

• 2 weeks later...