areinhar Posted January 11, 2016 Posted January 11, 2016 Her forleden begynte bilen å riste på tomgang, merket også effekttap ved aksellerasjon. Eksosen kommer ut av lyddemperen veldig støtvis og hele lyddemperen rister. Tenkte først at det var noe feiltenning på gang, ev . at den ikke tenner på noen sylindere. Sjekket tennplugger og alle var tørre og fine. Noen som har en ide'? Quote
Christian Sørensen Posted January 11, 2016 Posted January 11, 2016 Automatgir eller manuell? Jeg tenker at dersom det automatigr, så kan det hende det er konverteren din. Men det kan også være katalysatoren din som er tett. Er det manuell så setter jeg en finger på tett katalysator. Quote
areinhar Posted January 11, 2016 Author Posted January 11, 2016 Bilen har automat. Skiftet olje i automatkassa for noen mnd. siden. Det at bilen rister kan være fordi hele eksos- anlegget rister. Turtelleren viser jevnt turtall hele tiden. Quote
Skrotenisse Posted January 11, 2016 Posted January 11, 2016 Har du sjekket alle motorfeste? Blir vibrasjonene verre ved pådrag? Quote
areinhar Posted January 11, 2016 Author Posted January 11, 2016 Vibrasjonene blir mindre ved pådrag virker det som. Quote
Skrotenisse Posted January 12, 2016 Posted January 12, 2016 Hvordan er den i park/nøytral? Eller er det kun når den er i gir? Jeg mistenker et motorfeste, typiske feilbeskrivelser du nevner. Hadde det vært drivverk hadde du merket det veldig godt under pådrag... Høres bilen ut som en traktor? Åpne motorrommet og se om motoren rister mer enn normalt? Bor du langt unna Oslo? Jeg kan hjelpe til å ta en titt men... det er i Oslo.. Quote
Gujoni Posted January 12, 2016 Posted January 12, 2016 Dårlige motorfester eller defekt converter vil ikke gjøre at det "putrer" i eksosen og heller ikke tett katalysator. Hvis eksoslyden er som på en snekke og effekten er dårlig vil jeg tro du mangler effekt på en eller flere sylindre. Det er nok at en tennplugg er dårlig, men det kan være alvorligere ting som en brent ventil, lekkasje på pakningen på innsugsmanifolden, defekt innsprøytingsdyse eller toppakningen. Jeg ville begynt feilsøket med å ta ut pluggene og se om en av dem er våt av uforbrent bensin. Dette er i så fall et tegn på hvilken sylinder som er problemet. Quote
Skrotenisse Posted January 12, 2016 Posted January 12, 2016 Javisst! At jeg ikke tenkte på det, jo en plugg som er defekt er jo nok til å få samme symptomer.. Er også noe lettere å feilsøke! Quote
areinhar Posted January 12, 2016 Author Posted January 12, 2016 Sjekket tennplugger og alle var tørre og normale. Motoren høres normal ut, hadde for en tid siden problemer med at motoren gikk ujevnt og hørtes ut som en traktor, men det forsvant da jeg skiftet kamakselsensor. Men ut fra eksosen høres den ut som en snekke ja.. Quote
areinhar Posted January 12, 2016 Author Posted January 12, 2016 Kan uansett begynne å skifte plugger. Det er jo det billigste å teste først. Hadde en gang noe av det samne på en innenbords båtmotor en gang, litt som en snekke, forsvant med nye plugger. Quote
areinhar Posted January 12, 2016 Author Posted January 12, 2016 Er forøvrig også litt vanskelig å høre om motoren går jevnt pga. ristingen fra eksosanlegget samt snekkelyden. Quote
areinhar Posted January 12, 2016 Author Posted January 12, 2016 Skiftet tennplugger, men ingen bedring desverre. Takk til Rob for tilbud om hjelp, bor i Oslo, men er ikke her denne uken. Quote
Skrotenisse Posted January 12, 2016 Posted January 12, 2016 Er litt usikker på disse motorene, på BMW jeg hadde var det en coil som hadde gått(da ristet bilen min noe forferdelig) selv om pluggene så fine ut.. Kanskje det hjelper å ta å lese av noe feilkoder? Jeg har isåfall feilkodeleser... Quote
areinhar Posted January 13, 2016 Author Posted January 13, 2016 Husker da jeg hadde båt med 4 sylinders bensin innenbords og når jeg startet den på land kom eksosen ut støtvis, den har jo fri eksos. Kan det være potta det er noe galt med? Ellers er som tidligere nevnt turtallet helt stabilt, hvis det er noen form for feiltenning har vel det en tendens til å variere? Quote
areinhar Posted January 24, 2016 Author Posted January 24, 2016 Viste seg å være den ene coilen som var gåen, ikke noe gnist på to sylindere. Nå går den silkemykt..bortsett fra et lite hull i potta da. Quote
Jørgen F.J Posted January 24, 2016 Posted January 24, 2016 Og motoren gikk "pent" på bare 2 av 4 sylindre? Imponerende Quote
Recommended Posts