Jump to content

Batterilampe lyser - tung på rattet A 170 CDI 2004 - Takknemlig for hjelp !

Recommended Posts

Posted

Hei !

Har et problem som kommer og går. Batterilampen lyser og når den lyser blir bilen tungstyrt. Trodde det var dynamoen, men den leverer målt riktig strøm til batteriet, som ikke later til å tømmes.  Batteriet ble skiftet i fjor. Dette skjer når det er kaldt - under 0-grader - og skjedde en gang i sommer etter en vask med underspyling.  Verkstedet priset en ny dynamo med bytte til NOK 13000 pluss moms og mente den måtte byttes. Har bare erfaring med andre biler, men når dynamoen har gått på en annen bil jeg hadde, var det 0-lading til batteriet.

Veldig takknemlig for hjelp - har ikke lyst til å punge ut med rundt 15 000 kroner som kanskje er unødvendige !

Posted

Høres jo ut som servoen din krangler. Har du sjekket olja på den? Evnt noen lekasjer? Sjekk også multireima. Er den dårlig? Møter den motstand noen plass?

Posted

Takk for svar !

Har byttet reim og alt drar rundt. Har ikke sjekket olja på servoen, men vil batterilampa lyse hvis det mangler olje på servoen ? Etter jeg hadde skifta reim, gikk alt fint rundt 10 minutter (innendørs i varm garasje) så kom jeg utendørs i minus 8 og så var alt det samme.

Posted

Rullet du og sjekket at alle lagrene på rullene var i orden? Ikke ulyder?

Om en av dem eller flere har large som er gåen kan det "bremse" og derav ikke gi høy nok fart til dynamo/servopumpe...?

Kanskje?

Posted

det er ikke hydraulisk servo på denne bilen...den er elektrisk.

Den sitter på tannstanga..og er ikke unormalt at denne ryker.

Men så lenge du har en batteri lampe som lyser..så har du nok ikke lading..og har du ikke lading så har heller ikke den elektriske servostyringa strøm nok..og derfor er den tung på rattet.

Posted

Takk for svar og ideer her.  Det som virker underlig på meg er fortsatt at batteriet lader 14,7 inn. Skal batterilampen lyse dersom dynamoen gir strøm til batteriet ? I korte perioder slukker lampen og da virker servoen helt OK.  Kan det være beltestrammeren ? Eller en kortslutning ? Til Rob: Bor i Oslo, men er ikke byen akkurat nå.