Bonzo Posted January 11, 2016 Posted January 11, 2016 Hei ! Har et problem som kommer og går. Batterilampen lyser og når den lyser blir bilen tungstyrt. Trodde det var dynamoen, men den leverer målt riktig strøm til batteriet, som ikke later til å tømmes. Batteriet ble skiftet i fjor. Dette skjer når det er kaldt - under 0-grader - og skjedde en gang i sommer etter en vask med underspyling. Verkstedet priset en ny dynamo med bytte til NOK 13000 pluss moms og mente den måtte byttes. Har bare erfaring med andre biler, men når dynamoen har gått på en annen bil jeg hadde, var det 0-lading til batteriet. Veldig takknemlig for hjelp - har ikke lyst til å punge ut med rundt 15 000 kroner som kanskje er unødvendige ! Quote
Raski Posted January 11, 2016 Posted January 11, 2016 Høres jo ut som servoen din krangler. Har du sjekket olja på den? Evnt noen lekasjer? Sjekk også multireima. Er den dårlig? Møter den motstand noen plass? Quote
Bonzo Posted January 11, 2016 Author Posted January 11, 2016 Takk for svar ! Har byttet reim og alt drar rundt. Har ikke sjekket olja på servoen, men vil batterilampa lyse hvis det mangler olje på servoen ? Etter jeg hadde skifta reim, gikk alt fint rundt 10 minutter (innendørs i varm garasje) så kom jeg utendørs i minus 8 og så var alt det samme. Quote
Skrotenisse Posted January 11, 2016 Posted January 11, 2016 Rullet du og sjekket at alle lagrene på rullene var i orden? Ikke ulyder? Om en av dem eller flere har large som er gåen kan det "bremse" og derav ikke gi høy nok fart til dynamo/servopumpe...? Kanskje? Quote
Skrotenisse Posted January 11, 2016 Posted January 11, 2016 Og hvor bor du? Om du bor i Oslo kan jeg ta en titt... Quote
lowman Posted January 11, 2016 Posted January 11, 2016 det er ikke hydraulisk servo på denne bilen...den er elektrisk. Den sitter på tannstanga..og er ikke unormalt at denne ryker. Men så lenge du har en batteri lampe som lyser..så har du nok ikke lading..og har du ikke lading så har heller ikke den elektriske servostyringa strøm nok..og derfor er den tung på rattet. Quote
Skrotenisse Posted January 12, 2016 Posted January 12, 2016 Ja, dynamo skal avgi 14V+, opp til 14,4v. Alt under 14 begynner å bli sånn passe i faresone mtp minusgrader og høy forbruk av strøm på vinterhalvåret Quote
Bonzo Posted January 12, 2016 Author Posted January 12, 2016 Takk for svar og ideer her. Det som virker underlig på meg er fortsatt at batteriet lader 14,7 inn. Skal batterilampen lyse dersom dynamoen gir strøm til batteriet ? I korte perioder slukker lampen og da virker servoen helt OK. Kan det være beltestrammeren ? Eller en kortslutning ? Til Rob: Bor i Oslo, men er ikke byen akkurat nå. Quote
KennethJ Posted January 12, 2016 Posted January 12, 2016 14,7V er i overkant for de fleste batterier. Det kan også være ledningsbrudd som forårsaker dette.. Quote
Skrotenisse Posted January 12, 2016 Posted January 12, 2016 14,7 var veldig mye. Kan være spenningsregulator som evnt kanskje tar kvelden? Den skal jo justere ned og opp slik at den skal lade rundt 14,4. Quote
Recommended Posts