Jump to content

Trygg Hansa.... haha....


Guest Morten Engstrøm

Recommended Posts

Reklamen lyver! (som om det sko ver noe nytt)!

I hvert fall meget misvisende

 

http://www.finn.no/finn/gojsp/daily/info/car/campaigns/hansa_kampanje_2.jsp?null&template=templates/campaigntemplate.jsp

 

I reklamen heter det att dersom du er ansvarsbevist og over 25, kan det tilbys MEGET gunstige betingelser! Har du luksusbil eller er under 24, må vi si nei takk sies det! Hahahahaha, sies det fra meg!

 

Min 87mod 200D, 75hk og 1550kg, skal de ha godt over 7000kr for! For KUN ansvarsforsikring!

Luksusbil?? 24?? NOT! Nå har eg riktignok AC, som ikke virker, og ASD, men utover det kan det vel neppe kalles noen luxus, eller som bska sier det; "håper denne er billig for deg"........

 

Kundekonsulenten presterte og å si att så gamle biler oftest ble brukt som ungdomsbiler, og det var årsaken til den høye premien.. Hvor han rett etterpå spør om noen under 24 kommer til å bruke bilen..... Hvor eg svarer nei, har ikke møtt hun enda.....

 

Forklar meg hvorfor ett selskap som profilerere seg som ett selskap for de over 25, som kjører forsiktig, skal ha unormalt høy premie fordi ens bil er gammel og derfor blir stemplet som ungdomsbil?

 

Dette er det største sprøytet eg har hørt på lenge!

 

M.

Link to comment
Share on other sites

Guest Bamzemums

Betaler 9800kr i året i ansvar på forgassern min(102hk) hos sparebank1, er 18år jeg :roll:

 

Det verste er jo at det ikke er noen forskjell om det er en forgasser eller en E :?

 

Og Morten, litt artig at de påstår at 200D er en utpreget ungdomsbil, er vel mer 230E og 124er med større motorer som blir brukt som ungdomsbil :wink: og de ungdommene som har en 200D burde jo heller blitt belønnet enn flådd hos forsikrings selskapene 200D 124 må jo være noe av de mest sikre bilene som en ungdom kan kjøre rundt i på alle måter :)

Link to comment
Share on other sites

Sånn som jeg har skjønt det beregnes forsikringspremiene via en vannvittig avansert og lang formel. Hovedelementet er selvfølgelig statistikk. Mercedes er brukt svært mye i drosjenæringen og kan linkes dithen med høy ulykkesstatistikk. Kundekonsulenten som du, Morten, pratet med kan ikke ha vært særlig lenge i forsikringbransjen når hun hevder at en 200D er dyr pga ungdomshyppighet *ler meg ihjel...* Mercedes er generelt en dyr bil å forsikre og det er ene og alene grunnet drosjeeieres svakhet for Mercedes.

 

Men jeg er selvfølgelig helt enig med dere alle at det er sprøyt og sette premien på 200D, 250D, 190, 190D osv, osv så vannvittig høyt...

 

Nå som konkuransen på drosjemarkedet blir tøffere og tøffere for Mercedes, skal det bli spennende og se om det blir en utjevning av premiene. Jeg setter en hundrings på at de ikke blir det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen

Egentlig burde ikke drosjeargumentet holde, for drosjene er registrert som drosjer i vognkortet. Det burde gå an å skille privat vs næring. Litt håpløst at man skal straffes pga drosjene...

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg uenig i. Det blir ikke rettferdig ovenfor en drosjeeier som kjører skadefritt og ikke har sjåfører på bilen. Beregning av forsikringspremier er dritvanskelig med henblikk på å få det mest mulig rettferdig...

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen

Mulig, men på min forsikring står det spesifikt at bilen ikke skal benyttes til drosjenæring osv. Det sier seg selv at en drosje har en mye større sjanse for å komme borti ting pga mer tid på vegen. Og med tanke på den lille underteksten hvor jeg blir "nektet" bruke bilen min til denne type virksomhet tyder det på at det er to adskilte verdener ang. forsikringsmessige forhold. Derfor skulle / burde ikke en Mercedes eier bli straffet fordi det er mange drosjer av dette merket.

Link to comment
Share on other sites

Guest srhaugen
Det er jeg uenig i. Det blir ikke rettferdig ovenfor en drosjeeier som kjører skadefritt og ikke har sjåfører på bilen. Beregning av forsikringspremier er dritvanskelig med henblikk på å få det mest mulig rettferdig...

 

Jeg har i mange år hevdet at Bank og Forsikring ikke er noe annet enn legalisert svindel! :evil:

 

Husker med gru jeg ringte til Aktiv forsikring' date=' som en gang på slutten av 80 tallet annonserte med billig forsikring. Dette var vel på den tiden forsikringsselskapene virkelig fikk øynene opp for at de kunne melke litt ekstra ut av unge eiere med GTI og Turbo biler.

 

Jeg var i følge reklamen midt i målgruppa for billig forsikring. Jeg ringte og ba om tilbud på kaskoforsikring på min Citroen CX 2,5 turbo[u']diesel[/u] varebil. Dama skulle ha over 45 000,- for et års forsikring...! Endatil så menta dama dette var en helt grei pris :shock:

 

Ingen skal komme og fortelle meg at det koster forsikringsselskapene 45 000,- pr. CX eier i året i skadeutbetalinger...

 

At det er "dritvanskelig" å beregne en "rettferdig" premie kan en sikkert diskutere i det uendelige. Det er mange faktorer en skal/kan ta hensyn til. Men opprinnelig var vel tanken med forsikring at vi alle betalte en liten sum i potten, slik at de "få" som var uheldige kunne få hjelp dersom uhellet er ute.

 

Nå beregnes forsikringspremiene som Trond Erik skriver; "via en vannvittig avansert og lang formel". Vær sikker på at formelen er såpass avansert at du i alle fall betaler for ALLE dine egne uhell, samt en god del av husleia til forsikringsselskapene i tillegg til din del av fellespotten...

 

Jeg er rimelig sikker på at de fleste ville komme bedre ut av det ved å heller sette pengene som i dag går til kasko, inn på en høyrentekonto. Dersom en har litt økonomisk selvdisiplin og faktisk sparer disse pengene øremerket til bilskader, så skal det ikke mange årene med skadefri kjøring før du har penger til en ny bil.

Link to comment
Share on other sites

Sånn som jeg har skjønt det beregnes forsikringspremiene via en vannvittig avansert og lang formel. Hovedelementet er selvfølgelig statistikk. Mercedes er brukt svært mye i drosjenæringen og kan linkes dithen med høy ulykkesstatistikk.

 

Ett av problemene med våre relativt billige biler, er at prisene på forsikring regnes ut fra nypris. Derfor syns jeg det er litt urettferdig at min varebil, som neppe kostet mer enn halvparten av en personbil får samme grunnlaget som en personbil, men det syns ikke selskapene. Jeg får også mindre igjen hvis det skulle bli en utbetaling.

 

Når det gjelder drosjene, har de så mye flere uhell pr. kjørte km enn det vanlige folk har?

Link to comment
Share on other sites

Guest GammelGul

Som tidligere drosjeeier så kan jeg opplyse at det er dyrere å forsikre en drosje enn en privatbil med samme kjørelengde. Jeg var med på et prøveopplegg som IF hadde mot drosjenæringen i Hedmark og Oppland for noen år siden. En gruppe med rundt 150 biler av forskjellige merker var med i en pool som startet med "normal" premie for den enkelte bil. Deretter ble premien justert på grunnlag av skadefrekvensen og utbetalingene innen dem som var med på ordningen. Første året gikk premien ned, men andre året var det flere som var innblandet i store smeller med store utbetalinger. Dermed gikk prisen opp, og mange trakk seg fra avtalen og det hele ble skrinlagt. Litt synd, for jeg tror dette hadde vært lønnsomt på sikt. Ellers så hadde vi billig forsikring sammenlignet med våre kolleger i Oslo. På V-klassen tror jeg det var rundt 20000 i året. Samtidig hørte jeg om årspremier på det femdobbelte i Oslo.

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen
Når det gjelder drosjene' date=' har de så mye flere uhell pr. kjørte km enn det vanlige folk har?[/quote']

Sikkert ikke pr km, men sikkert en eller flere skader i løpet av ett år? 100-200 tkm i året gjør sjansene betydlig større for skade.

Link to comment
Share on other sites

Guest Brabus

Ja jeg vet nå ikke helt det. Hvor mange drosjer er det ikke i Oslo som er krasjet i alle 4 hjørnene??

 

Forsikring er rett og slett svindel. IF skadeforsikring skulle ha 245 000 kr i året for å forsikre min ML 270CDI på meg.. SLÅ DEN.

Link to comment
Share on other sites

Guest Torres
Forsikring er rett og slett svindel. IF skadeforsikring skulle ha 245 000 kr i året for å forsikre min ML 270CDI på meg.. SLÅ DEN.

At det var? Tohundreogførtifemtusen??! :shock: Eller er det 24500,-?

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen
Ja jeg vet nå ikke helt det. Hvor mange drosjer er det ikke i Oslo som er krasjet i alle 4 hjørnene??

 

Forsikring er rett og slett svindel. IF skadeforsikring skulle ha 245 000 kr i året for å forsikre min ML 270CDI på meg.. SLÅ DEN.

Merkelig...Du hørte ikke feil da og at det egentlig skulle være 24.000 kr?

Tok for moro skyld og gikk in på Ifs kalkulator, med bonus 20% og alder 25 år. Betingelsene ser du under....

 

Din beregning

Bil

MERCEDES ML 270 DT CDI - Stasjonsvogn

Årsmodell: 2001

Kommune: TRONDHEIM

Parkering: Annen

Tyverisikring: Alarm og startsperre

Ubegrenset kjørelengde

Klimaanlegg: Ja

Pant i bil: Ja

Bonus: 20%

Bruker under 24: Nei

Dekning: Kasko

 

 

Forsikring med 12 tusen i egenandel: 34.000 kr.

 

Nå tok jeg det verste betingelsene på alt, dårlig bonus, ubegrenset kjørelengde osv.

Link to comment
Share on other sites

Til informasjon så kan jeg nevne at om forsikringselskapene kun hadde basert seg på forsikring hadde de gått med tap. Det de tjener penger på er div investeringer. Men så vidt jeg vet er det ingen tvang med forsikring bortsett fra ansvarsforsikringen. Dere får heller sette pengene dere skulle ha betalt inn i premie på konto i banken og ordne dere en privat forsikringsordning. Vet at mange gjør dette med stor "suksess" :wink:

 

Et forsikringselskap kan ikke nekte noen forsikring basert på biltype, hudfarge, kjønn eller alder. Måten de siler ut "uønskede" kunder er ved å sette premien skyhøyt.

Link to comment
Share on other sites

Til informasjon så kan jeg nevne at om forsikringselskapene kun hadde basert seg på forsikring hadde de gått med tap. Det de tjener penger på er div investeringer. Men så vidt jeg vet er det ingen tvang med forsikring bortsett fra ansvarsforsikringen.

 

Dette har jo vært diskutert frem og tilbake en haug med ganger. Forsikringsselskapene selv sier de taper penger, men uavhengige organisasjoner som studerer tallene deres sier at forsikringsselskapene faktisk tjener på ulykkesforsikringene sine.

 

Det som er helt sikkert er at når selskapet taper på sine investeringer går premiene opp.

 

Jeg tror forøvrig ikke at et selskap som ikke tjener på en avdeling av firmaet (som f.eks. skadeforsikringer) vil opprettholde den avdelingen. Det er EKSTREMT dårlig bedriftsøkonomi.

Link to comment
Share on other sites

Guest Geggi
Ja jeg vet nå ikke helt det. Hvor mange drosjer er det ikke i Oslo som er krasjet i alle 4 hjørnene??

Det er selvsagt variasjon på kjøreferdighetene til drosjesjåfører som blant folk ellers. Mener likevel at noen oppskrapte hjørner på taxier etter vanskelige gårdsrom ikke utgjør de største utbetalinger. Mange velger bare å ha disse skadene på bilen ettersom de ofte er selvforskyldte og ikke ville lønne seg å ta på forsikringen. (Skyhøye egenandeler for drosjer).

Angående kjøreferdigheter: Her i Stavanger har nok snittet sunket etterhvert som våre nye landsmenn har tatt mer og mer over bransjen. Ikke få ganger jeg har sittet med hjertet i halsen etter å ha sittet på med noen av disse.... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Guest Brabus

Alder på meg var da 20 år, hadde ingen bonus, bilen var da 2 år gammel og jeg hadde ikke hatt forsikret noe tidligere. Egenandelen sku jeg ha på 5 tusen. Beløpet på 245 000 stemmer, Vesta ville ikke engang forsikre den bilen på meg. Husk det har utrolig mye å si at den har bruker under 24.

 

Sjekket if akkurat nå og nå skal de ha 100 000 for den bilen registrert på meg. Nei skal ikke registrere biln på meg før jeg blir 25.

 

Det som gjør at forsikringen er dyr på gammle mercedeser er at det koster ofte like mye og reparere en gammel bil så det koster å reparere en ny. Ødelegger man en side. Dvs. skjermer og 2 dører så koster det like mye og fikse det på en W124 så på en W211.

 

 

Ja jeg vet nå ikke helt det. Hvor mange drosjer er det ikke i Oslo som er krasjet i alle 4 hjørnene??

 

Forsikring er rett og slett svindel. IF skadeforsikring skulle ha 245 000 kr i året for å forsikre min ML 270CDI på meg.. SLÅ DEN.

Merkelig...Du hørte ikke feil da og at det egentlig skulle være 24.000 kr?

Tok for moro skyld og gikk in på Ifs kalkulator' date=' med bonus 20% og alder 25 år. Betingelsene ser du under....

 

Din beregning

Bil

MERCEDES ML 270 DT CDI - Stasjonsvogn

Årsmodell: 2001

Kommune: TRONDHEIM

Parkering: Annen

Tyverisikring: Alarm og startsperre

Ubegrenset kjørelengde

Klimaanlegg: Ja

Pant i bil: Ja

Bonus: 20%

Bruker under 24: Nei

Dekning: Kasko

 

 

Forsikring med 12 tusen i egenandel: 34.000 kr.

 

Nå tok jeg det verste betingelsene på alt, dårlig bonus, ubegrenset kjørelengde osv.[/quote']

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen

Fy faen er det mulig :roll: Det må være enklere for dem å si deg vil vi ikke ha. Tenk å hatt masse penger og kjøpt forsikringen...Lurer på om de hadde vridd seg unna? Vesta er vel det selskapet jeg også nødig går til. De har kommet med noen tilbud som var langt borti natta, ikke så ille som Brabus sitt, men dog...De må ikke regne med å få meg som kunde senere. Uansett.

Link to comment
Share on other sites

Guest Redvar

If sier det rett ut, deg vil vi ikke ha før du er over 25.

Men om du absolutt vil ha et tilbud kan du få et.

34000.

 

Det var det de sa til meg.

Men nå har jo jeg en voldsom fartsmaskin da. Må jo ta med det.

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen

Moderen og faderen har hatt Vesta i "alle" år, da de får bra pris der. Vesta er mao. selskapet for de med noen år på baken. Men eldre-generasjonen svinner hen til slutt, og ikke f... om de får et nytt tilskudd på kundemassen fra min side. De behandler morgendagens kunder på en slett måte. Men det er godt noen er fornøyd med dem da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen
Men så vidt jeg vet er det ingen tvang med forsikring bortsett fra ansvarsforsikringen. Dere får heller sette pengene dere skulle ha betalt inn i premie på konto i banken og ordne dere en privat forsikringsordning. Vet at mange gjør dette med stor "suksess" :wink:

Jo, det er det så sant du har heftelse på bilen :wink: En annen sak er at folk bør være klar over dyr forsikring hvis de har lite bonus og tar opp lån på bil...Jeg kjørte meg opp bonus på gjeldfrie biler som Volvo 240 o.l. og kun ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Men så vidt jeg vet er det ingen tvang med forsikring bortsett fra ansvarsforsikringen. Dere får heller sette pengene dere skulle ha betalt inn i premie på konto i banken og ordne dere en privat forsikringsordning. Vet at mange gjør dette med stor "suksess" :wink:

Jo' date=' det er det så sant du har heftelse på bilen :wink: En annen sak er at folk bør være klar over dyr forsikring hvis de har lite bonus og tar opp lån på bil...Jeg kjørte meg opp bonus på gjeldfrie biler som Volvo 240 o.l. og kun ansvar.[/quote']

 

Det er akkurat det som gjør det så dumt å ta forsikring på foreldrene sine de første årene. Selv om forsikringen er noen tusen billigere på mor og far, har det mye å si den dagen du kjøper bil til x antall hundre tusen og må ha kaskoforsikring med 20% bonus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...