Jolarsen Posted January 10, 2016 Posted January 10, 2016 Er det noen som vet hvor man får kjøpt o-ringer til de dieselslangene som går inn til dieselfilteret fra pumpa? Spurte på den lokale mb-forhandleren, men de skulla ha ca 50kr pr o-ring, syntes dette var vel dyrt.. Las også at det på en av slangene skal være en oppgradert modell, slange nr 107 på et bilde jeg så. Denne bytta visstnok ut o-ring enden med banjobolt. Håper noen har peiling på hvor man får kjøpt disse, eller om man evt kan kjøpe løse o-ringer et sted som har riktig størrelse.. Er litt prekært å få fatt i disse, siden bilen er min daily driver, og jeg må ha bilen for å komme meg på skolen.. Starter ikke, har blitt stående 5-6 ganger nå når jeg skulla kjøre til skolen. Må file og file med startkabler før den etterhvert hoster til liv.. all hjelp settes STOR pris på mvh en fattig student Quote
Gujoni Posted January 12, 2016 Posted January 12, 2016 Strengt tatt trenger du vel ikke mer enn 1 O-ring siden det er på sugesiden av filteret. Hadde samme problemet på 200 cdi`n til kona. Skiftet 2 av disse og bilen ble som ny. Problemet på den lå mellom filter og høytrykkspumpe, hvis jeg ikke husker feil. Quote
Jolarsen Posted January 12, 2016 Author Posted January 12, 2016 har nå bytta o-ringene, kjøpte originale hos mb, 408,- for 8 stk.. sure penger, men men verdt det tenkte jeg. Neida, nå drypper det diesel ned pumpa, blokka, bunnpanna og på gulvet i garasjen.. faen! Veit ikke om den kommer til å starte imorra, eller om den i det hele tatt er forsvarlig å kjøre med nå som det lekker diesel mens motoren går, 1 dråpe hvert 2. sekund sånn ca. Quote
FredrikE300D Posted January 12, 2016 Posted January 12, 2016 Høres ut som du har satt det sammen feil om det lekker Det lønner seg å bytte slangene helt, ikke bare O-ringer. Lagde en komplett liste på dette for en tid tilbake. Quote
FredrikE300D Posted January 12, 2016 Posted January 12, 2016 Det har vist seg å være en svakhet på disse og de nye koblingene har derfor en annen type låsing bla. Mitt råd, bytt alle slangene.. Disse kan knekke og det er visst slettes ikke unormalt at det kan skje, bla. Kent Bergsma i Mercedessource tar opp det temaet. OM606.910 motoren har følgende utforming: Man skal merke seg at slange #107 har en annen utforming enn den som sitter på bilen fra før mest sannsynlig. Det er klips i begge ender av denne originalt, men den ene enden er erstattet med banjo. Det er ferdig gjenget i pumpa for banjobolt. Her følger komplett liste; Ref. Tegning: Delenummer: Beskrivelse: Kommentar: #107 6010705332 Rør NYTT DESIGN #113 6019900863 Banjobolt NYTT DESIGN #116 7603012113 Kobberskive NYTT DESIGN #32 6050701432 Rør ---------- #65 6060700232 Rør ---------- #86 6060700032 Rør ---------- #119 6060700532 Rør ---------- #26 6010920105 Forfilter Kan renses #29 6019970148 Oring Bør byttes Den lista bør være komplett, for var et slit å formatere en tabell #14 og #11 bør også byttes kanskje. Mulig dette er noe som typisk følger nytt dieselfilter, litt usikker. Har ikke delenummer for dette. Quote
Jolarsen Posted January 13, 2016 Author Posted January 13, 2016 Høres ut som du har satt det sammen feil om det lekker Det lønner seg å bytte slangene helt, ikke bare O-ringer. Lagde en komplett liste på dette for en tid tilbake. Har sett det diagrammet, og vet om den nye typen slange. Men problemet er at lekkasjen kommer fra under den vannrette svarte sylinderen som slange 107 og 86 går inn på. Vanskelig å forklare uten bilder, men. Problemet er at der har ikke jeg vært borti og bytta noen ting.. Så jeg skjønner ikke hvorfor det lekker... For en fattig student så er det ganske stress å måtte bruke 1000kr atpåtil 408,- for nye slanger også nå. Er så jævla lei den bilen her nå... Må vel av med innsugsmanifold imorra for å komme til der lekkasjen er, og da trenger man vel ny innsugspakning? Lurer også på hvordan man får løsna trykkrøre fra intercooler til innsug, slik at man får innsuget av det røret og bort fra motor... Quote
Jolarsen Posted January 14, 2016 Author Posted January 14, 2016 Er det 124 eller 210 bil dette? er en 1997 s210 300TDT. har nå fått av innsug, og bestilt nye slanger fra filter tilpumpe, samt den o-ringen som sitter mellom pumpa og shutoff valve, siden det lekker fra det området.La i samme slengen innsuget og EGR i diesel til imorra i håp om å vinne tilbake noen tapte hester.Var rimelig møkkete inni der Fant ut da jeg var hos mb-forhandleren at det bildet/diagremet du postet ikke gjelder for min, da jeg har om606.962. man får ikke banjokobling i enden av slange #107 på turbopumpa, tydligvis.. Så det blir gammeltype, men ny slange og ende. Får håpe det fikser problemet Quote
fostad Posted January 16, 2016 Posted January 16, 2016 noen her som vet prisene på nye slanger med o-ringer ? fant kit på ebay for 2100kr. men der var det en med banjo.. passer ikke den med banjo? Quote
Jolarsen Posted January 16, 2016 Author Posted January 16, 2016 noen her som vet prisene på nye slanger med o-ringer ? fant kit på ebay for 2100kr. men der var det en med banjo.. passer ikke den med banjo? betalte 186,- pr slange på merkeverksted. Den slangen som går fra dieselvarmer til pumpa på 606 turbo har banjokobling. på "baksida" av pumpa mot blokka. Men hvis du ser på bilde som fredrik la ut her ista så ser du at slange #107 har banjokobling, den passer ikke over på 606 turbo iflg bos. Quote
w116 Posted January 28, 2016 Posted January 28, 2016 Kjøpte o ringene på mb spesialisten for kr 10,- 601 997 0645 O. Selve slangen kan du faktisk erstatte med 8 mm gummislange for diesel. Kutt av hardplasten helt inne ved koblingene og tre gummislangen utenpå. Fest med slangeklemme. Så sparer du mye penger Kai Quote
Jolarsen Posted January 28, 2016 Author Posted January 28, 2016 Kjøpte o ringene på mb spesialisten for kr 10,- 601 997 0645 O. Selve slangen kan du faktisk erstatte med 8 mm gummislange for diesel. Kutt av hardplasten helt inne ved koblingene og tre gummislangen utenpå. Fest med slangeklemme. Så sparer du mye penger Kai Litt sent nå.. Plages fortsatt med at det er tonnevis med luft i alle slangene der, og alle slanger+o-ringer og klemmer (hele sulamitten) er byttet. Nytt prefilter, nytt dieselfilter, ny o-ring mellom pumpe og shut-off valve. Skjønner ikke hvorfor i all verden det fortsatt kommer inn luft. Fikk et tips om å montere en non-return valve på dieselslangen som går inn til filteret, slik at den ikke kan renne tilbake til tanken. Noen som har erfaring med dette? Evt andre tips for å kurere dette, eller om det er normalt med luft i disse slangene? Kommer "dritmye" når man ruser litt... Quote
FredrikE300D Posted February 1, 2016 Posted February 1, 2016 Det skal jo ikke være der, og lufta kommer jo fra et sted! Da får man nesten jobbe seg mot tanken. Har også god erfaring med å koble fra tanken og kjøre motoren fra kanne for å utelukke Evt. Lufttilførsel fra tanken og fram. Quote
Recommended Posts