Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Planlegger å legge understellsbehandling på min 124. Spørsmålet er selvsagt hva som er best egnet. Har tidligere brukt tectyl på nyere biler med bra resultat, men har hørt at eldre biler (1988 modell) ikke har helt samme effekten av tectyl. Lanolin er en olje som er brukt med hell på veteranbiler. Så hva virker? Lanolin påsmøres vel med pistol/trykkluft. Kan det smøres for hånd på noen måte?

Håper noen har gode erfaringer rundt dette :)

Bilen er så å si rustfri under, men ønsker å få smurt inn da den orginale er i ferd med å flasse av.

Posted

Det er jeg litt usikker på. Jeg vaska bare understellet godt og lot det tørke helt. Ikke merka noe til noe problemer eller lignende enda hvertfall :-)

Posted

det med lanlolin olje er at det trenger ikkje å vera heilt reint. om det er litt røft underlag så henger det bedre.

Men husk å ha den litt tjukare fettet der det sliter mest.

Har forøvring tatt på min. trekker overalt og meget reinsligt.

har også tatt det på ein caravelle. det den gjer er også å mjuke opp den beskytelsen som allerede er det, som gammel tektyl og slikt, men trekker

heilt inn under tektyl.

Men lanolin er løyser opp naturgummi. trur ikkje at opphengs deler har naturgummi, men så du er obs.på det.

kjøpte mitt sett for 1900 kr på rettedal biltekniske, meiner eg det heiter.

meget amefalt av meg i alle fall.

Posted

Brukte lanolinolje på en W210 jeg hadde før, og det fungerte meget bra. Rustutviklingen stoppet helt opp og jeg kunne kjøre med forholdsvis god samvittighet også i vinterhalvåret. Bare vær klar over at man bør unngå underspyling og lignende, ellers spyler man oljen bort igjen..

Posted

Visste ikke at W124 rustet under, hvis den vaskes i maskin regelmessig med underspyling. Du kan forresten ikke sprøyte lanolin på eksosanlegg. Det betyr at saltet får ligge på eksosanlegget "permanent".

Posted

W124 ruster definitivt under - som alle andre gamle biler. Underspyling eller ei. Selv ellers velholdte biler viser ofte behov for en runde med nytt stål og sveiseapparat etter 20-25 år..

Om eksosanlegget ruster i stykker finnes det alltids nytt å få tak i, verre om hele bilen bryter sammen..

• 2 weeks later...

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...