Jump to content

Hjullagerhus/spindel + nav fra R129/W124 E420/E500 på annen 124?


Recommended Posts

Posted

Noen som vet om hjullagerhus/spindel og nav fra R129/W124 E420/E500 passer på andre 124? Altså om kon for endeledd, feste for bærekule, ABS-sensor og slikt er likt?

 

Jeg sitter her med noen nye bremsecalipere til W124 E500/R129 SL, men de passer ikke på standard 124-innfesting som det er på bilen min..

 

Posted

Det var det jeg også trodde, men det går i hvert fall ikke på min - for det første er det ikke gjenger verken i spindelen eller i caliperen, for det andre butter "ørene" i caliperen og på spindelen i hverandre når jeg prøver å sette den på..

 

Posted

I følge EPC har vanlig 124 følgende spindler:

* A 124 330 04 20

* A 124 330 05 20

 

mens E420, E500, alle lange biler samt - hold dere fast - E320 og E36 som sedan, coupé og cab, men ikke T-modell - har følgende:

* A 129 330 02 20

* A 129 330 03 20

 

Hva som nøyaktig er forskjellen ut over større hjullager på 129-typen vet jeg ikke, men det må jo tydeligvis være noe med offset mellom skive og caliperinnfesting..

 

Caliperne jeg har har følgende nummer:

* A 001 420 00 83

* A 001 420 01 83

 

Det skal være calipere til sen E420, alle E500, diverse W140 og R129. Dette er caliperne for rotasjonsbestemte skiver..

 

Posted

Nå har jeg drevet litt mer detektivarbeid og kommet til følgende:

 

Bremsecaliperne til sen E420, E500, E36, SL600 og øvrige SL med ESP har delenummer:

 

* A 001 420 00 83

* A 001 420 01 83

 

I alle ettermarkedkataloger er disse kryssreferert med calipere til W140 med delenummer:

 

* A 000 420 84 83

* A 000 420 85 83

 

Altså står det i alle ettermarkedskataloger at disse to settene med delenummer er like, men det er feil!

 

Caliperne jeg har fått er bestilt med de førstnevnte numrene, men er av utførelse de sistnevnte, altså til 140. Her er det helt annen innfesting og "offset", så de går ikke om hverandre.

 

Problemet er delvis løst - nå vet jeg at det skulle egentlig vært riktig, men at jeg har fått feil deler til tross for at det er bestilt på riktig nummer. Da begynner historien om hvordan man skal klare å få tak i riktige calipere, for absolutt alle ettermarkedsleverandører kryssrefererer disse numrene. Originalt er ikke et alternativ, der er det bortimot 10k pr. caliper selv i Tyskland. Mine gamle er levert inn som pant for de nye som ikke passer, så overhaling er heller ikke noe alternativ.

 

 

EDIT: Fant riktige calipere hos Rockauto i USA. Den amerikanske listen var litt mer nøyaktig, der sto caliperne bare til W124 og R129, og det stemmer. Alle steder det står noe om W140 er det feil..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...