AndyP Posted December 13, 2006 Posted December 13, 2006 Bilen min begynner å bli litt "spretten" bak ved kjøring over humper. Støtdemperne virker harde som før, og hydraulikkoljestanden er konstant, og det er ingen utvendige lekkasjer å se i støtdempersystemet. Hvordan kan jeg finne ut om det er støtdemperne som begynner å bli slitne, eller om det er "gassklokkene" som bør byttes? Bør man bytte rør, slanger, styringsenhet, gassklokker og støtdempere dersom man først må gjøre en jobb med dette systemet, eller holder det å bytte ut slitte komponenter? Håper noen kan gi svar på dette!
Frode Posted December 13, 2006 Posted December 13, 2006 Det er gasskulene dine som er ferdige.! Og du trenger bare å bytte disse, som regel ryker det kanskje et rør/slange når du demonterer men det er også det værste som skjer....... Demperne byttes ikke uten at de lekker, husk det hvis du leverer bilen inn på verksted.! Kulene får du for vel 900 per stk ca, spør om pris hos Stjerneservice og Speed Autoteile.... sjekk også Mekonomen og Auto Trio..... ferdig byttet på BOS regn med ca 7000,- for hele jobben..... Du bør få det for vel halve prisen hos et annet "vanlig" verksted, men spør om de har gjort en slik jobb før, det er mange verksteder som ikke kan det, og gjør derfor som regel noen tabber. Det er flere som har byttet dempere til en formue og fremdeles virker ikke reguleringa, så hvis de begynner å mase om demperne så tar du med deg bilen å går..... Hvis du søker på gasskuler her på forumet så finner du sikkert 20 tråder om temaet....
AndyP Posted December 13, 2006 Author Posted December 13, 2006 Takker for informativt svar! Er fristet til å bytte selv. Hva må jeg passe på? Hvilken fremgangsmåte? Bør en amatør som meg utføre en slik jobb?
Frode Posted December 15, 2006 Posted December 15, 2006 Hvis du har bukk/grav og litt spesialerktøy slik som "split fastnøkler" så kan du nok ta jobben selv...... det er sinnsykt trangt oppi der, og uten det rette verktøyet så kommer du garantert til å ødelegge koblinger etc.... Sjekk pris på verksteder rundt om i byen, jeg leverte min inn til BOS, ene og alene pga det er en skikkelig drittjobb og pga så mange har hatt problemer med andre verksteder som ikke kan det..... Så hør om de har vært borti slike systemer før du evt leverer bilen inn..... Bilen ble som "ny" etterpå......skikkelig herlig.! vel anvendte penger......
Guest Bård arnesen Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 hei byttet gass kulene på min i sommer tok ca 6 t for begge to. Hadde store problemer å få entret koblingen til den høyre kula da den lå rett over reg ventil til systemet +at jeg fikk en del hyd oil i hue når jeg løsnet koblingene under bilen ' men du verden for en forskjell når det var gjort :D Hilsen bård
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now