Bie Posted January 8, 2016 Posted January 8, 2016 Hei. Fikk pris på ventiljustering (det er kaldt ute)...to timer skulle brukes. Dette synes betydelig i overkant. Hva er estimert tid for en slik jobb for en som er rutinert? Selv bruker jeg en halvtimes tid på min Cummins. En annen ting. Det er eget verktøy som skal låse ventilfjærtallerkenen under justering. Er dette helt nødvendig? mvh B. Quote
3864 Posted January 8, 2016 Posted January 8, 2016 trengs ikkje noe verktøy for å holde igjen ventilfjær annet en en bøyd fastnøkkel, 2timer høyrest vel greit ut Quote
Bie Posted January 8, 2016 Author Posted January 8, 2016 Hvis man trenger en bøyd fastnøkkel, trenger man jo verktøy? mvh B. Quote
Harald Posted January 8, 2016 Posted January 8, 2016 Man trenger 2 stk. 14 mm fastnøkler. Det er litt lettere med Mercedes sine spesialfastnøkler, men det går fint med vanlige også. 2 timer høres mye ut, det går på 30-45 min. Quote
Bie Posted January 8, 2016 Author Posted January 8, 2016 Jepp. De to 14mm er jeg klar over. Men verkstedhåndboken refererer også til en tredje nøkkel som skal låse ventilfjæren fra å dreie, hvis jeg forstår rett. Det er denne tredje spesialnøkkel heg lurer på om det egentlig er behov for. For øvrig høres de nevnte 30-45 min. mer riktig ut. mvh B. Quote
Harald Posted January 8, 2016 Posted January 8, 2016 Ja, jeg har sett denne nøkkelen. Husker vi hadde den i militæret da jeg skrudde på 240 GD. Men har aldri helt skjønt vitsen med den og klart meg uten. Hvis toppdekselpakningen er gammel og hard, bør den skiftes for å unngå oljelekkasje. Quote
Jonas94 Posted January 9, 2016 Posted January 9, 2016 2min søk på google http://dieselgiant.com/valveadjustment.htm Quote
Bie Posted January 10, 2016 Author Posted January 10, 2016 Har lest denne, men den besvarer ikke de spørsmål jeg startet tråden med 😉 En annen interessant ting er det han nevner med å bruke nederste mutteren til å justere med. Det kan da ikke bety annet enn at denne sitter fast på ventilen.....noe som er greit å vite? mvh B. Quote
Recommended Posts