Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei

I begynnelsen av Desember kjøpte jeg en W204 2008 mod. Bilen ble kjøpt privat.

Servicehefte medfølgte bilen, dette ble opplyst om i annonse på finn.

Ifbm med en rep jeg nettopp hadde ønsket jeg å ringe verksted som har hatt service for å høre om en ting ang siste service. Da viser det seg at de ikke hadde noe service registrert i systemet. Jeg oppga navn på eier jeg hadde kjøpt bilen av og da kjente vedkommende på verksted til saken. Bilen har hatt service der, men har blitt tatt som en "vennetjeneste" derav ingenting registrert i systemet.

Vil det egentlig si at servicehefte jeg har ikke har noen verdi? Noen innspill?

Posted

Hei

I begynnelsen av Desember kjøpte jeg en W204 2008 mod. Bilen ble kjøpt privat.

Servicehefte medfølgte bilen, dette ble opplyst om i annonse på finn.

Ifbm med en rep jeg nettopp hadde ønsket jeg å ringe verksted som har hatt service for å høre om en ting ang siste service. Da viser det seg at de ikke hadde noe service registrert i systemet. Jeg oppga navn på eier jeg hadde kjøpt bilen av og da kjente vedkommende på verksted til saken. Bilen har hatt service der, men har blitt tatt som en "vennetjeneste" derav ingenting registrert i systemet.

Vil det egentlig si at servicehefte jeg har ikke har noen verdi? Noen innspill?

Mener du de har stemplet boka men ikke i systemet ???

Høres ut som svart arbeid spør du meg :-)

Dette vil vel ha noe å si om det var en litt nyere bil vil jeg tro, 2008 er vel neppe ny nok til at det vil være noe særlig å hente der... Viktigste er vel at service faktisk er gjort...

Posted

På en bil som er så gammel at all garanti og reklamasjonstid uansett er ute for lengst er det viktigere at service og vedlikehold faktisk er gjort enn at det er registrert på riktig måte i en eller annen bok eller system. :)

Posted

Jeg har samme problem med min 2005 E klasse.Den har service bok men jeg klarte å rote den bort og når jeg gikk til BOS for å be dem sjekke service historikk så viser det seg at det er ikke registrert ett eneste service før mitt kjøp.Bilen er kjøpt ny i Norge av en kjent forfatter som bor i Drammen.Og BOS Lier der servicer er blitt tatt så hadde dem ingen dokumentasjon på gjort servicer.

Litt synd når dagen jeg skal selge bilen kommer og jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare til kjøperen hvor er det blitt av service boka.

Posted

Verdi vil jeg ikke uttale meg om, men om jeg var ansvarlig for et verksted der ansatte gjorde vennetjenester og brukte mitt verksteds stempel i serviceheftet uten at verkstedet har fått fakturert tjenestene og registrert alt i systemet, så hadde den ansatte fått sparken.

Posted

Ja, servicehefte er stemplet, men det er ikke registrert noe elektronisk i systemet hos aktuelt verksted.

Jeg føler jo dette reduserer verdien noe på bilen.

F.eks dersom jeg mister servicehefte er det kanskje ikke mulig å fremskaffe nytt.

En kamerat av meg hadde en tilsvarende sak på samme bil faktisk. Han tok saken videre, og fikk tilbakebetalt 20.000,- etter rettsak.

Posted

Verdi vil jeg ikke uttale meg om, men om jeg var ansvarlig for et verksted der ansatte gjorde vennetjenester og brukte mitt verksteds stempel i serviceheftet uten at verkstedet har fått fakturert tjenestene og registrert alt i systemet, så hadde den ansatte fått sparken.

Dette er jo vanlig hos alt mulig av verksteder her i landet, både merkeverksteder og uavhengige verksteder.

Mange av de tillater det også så lenge det er biler eid av familiemedlemmer.

Posted

WORD!

og jeg vet iallefall to verksteder her i byen som mekanikerne har fått beskjed at om service foretas på biler og stempel gis uten at det er mot en verkstedregning skjer akkurat dette om de blir oppdaget.

Posted

Ja, jeg vurdere å ta saken videre.

Bare litt usikker på om jeg skal henvende meg til tidligere eier først eller om jeg skal gå til forbrukerrådet.

Posted

Ja, jeg vurdere å ta saken videre.

Bare litt usikker på om jeg skal henvende meg til tidligere eier først eller om jeg skal gå til forbrukerrådet.

Jeg pleier å si at man skal velge sine kamper med omhu. Det gjelder også når man oppdrar barn  :P

Om du ellers er fornøyd med bilen, ville jeg latt det være.

Det er ikke verdt styret og det kan godt være helt bortkastet hvis du ikke kommer noen vei.

Det eneste jeg ville gjort var å sende en epost til verksmester eller eier av verkstedet og be om at praksis med utlån av firmaets stempel når firmaet ikke er ansvarlig, er en meget useriøs praksis.

Posted

Den ser jeg, og som andre nevner er det vel mer viktig at service faktisk er utført, men dette er jo ikke registrert noen plass hos aktuelt verksted. Jeg vil jo da si at bilen ikke har et komplett servicehefte. Jeg får forhøre meg med tidligere eier først. Kanskje vi kan løse saken lokalt sammen. Det hadde vært det greieste.

Posted

Verksted mener det ikke ble registrert på data i den tiden bilen var ny (2008)

Derfor stemplet de bare servicehefte.

Digitalt servicehefte ble innført senere, og de førte ikke dette to steder.

Dette har jeg litt vanskelig for å tro på? Hva mener dere andre?

Guest alexanderst
Posted

Verksted mener det ikke ble registrert på data i den tiden bilen var ny (2008)

Derfor stemplet de bare servicehefte.

Digitalt servicehefte ble innført senere, og de førte ikke dette to steder.

Dette har jeg litt vanskelig for å tro på? Hva mener dere andre?

Servicer er loggført på min 2003 E-klasse :lol:

Posted

Det har vel vært forskjellig rutiner på dette?

Som nevnt over - har du stempler så skal service være utført.

Er du fornøyd med bilen ellers så er det bare å la det være.

Du har servicehefte og du har stempler på dette, så det bør være like godt for neste bilkjøper.

Men hvis du angrer på bilkjøpet ditt eller føler du har kjøpt katta i sekken så er det bare å gå videre med det i håp om å få hevet kjøpet, evt noe form for kompensasjon. Men antar at du stiller svakt så lenge verkstedet sier at service er tatt.