AJSunde Posted January 4, 2016 Posted January 4, 2016 Hvor mange her på forumet har erfaring med W/S212 E300 Bluetech Hybrid? Jeg har hatt min MB E300 i drøyt 4 måneder nå, på denne tiden har den stått på BOS 2 ganger og det virker som om alle feilene er mer eller mindre elektrisk og har sammenheng med hybrid biten. Jeg er meget fornøyd med bilen selv om den har gått 300.000 Km snart(Gammel taxi) og jeg kan godt tenke meg til å beholde den en stund. Det å kjøre hybrid i bystrøk er en artig opplevelse som jeg kjenner jeg liker. Men........... Er det noen som har noen erfaringer rundt disse temaene? 1.) Stadig varsling om at det er tomt for spylerveske. 2.) Harde girshivt fra 7G tronic kassen spesielt i overgang fra 2 til 3 gir. 3.) Start/stopp funksjonen sluttet fungere, bilen klarer ikke starte igjen etter stopp i kryss. Kom gjerne med tilbakemeldinger og tips om disse! Takk! Quote
bige Posted January 4, 2016 Posted January 4, 2016 Angående spyle veske liker ikke mb med oppvarmet tank veske med mye sprit ,ublandet biltema ,blåtinn fra fex europris , ser de i Tyskland enten fyller 50 \ 50 veske vann eller en liten skje koksalt for og få elektriske lede evnen større ..............hjalp for meg. Quote
Ruhne Posted January 4, 2016 Posted January 4, 2016 1 tesje med salt løste problemet mitt også med spyler vesken Quote
Davor Posted January 4, 2016 Posted January 4, 2016 Hvor mange her på forumet har erfaring med W/S212 E300 Bluetech Hybrid? Jeg har hatt min MB E300 i drøyt 4 måneder nå, på denne tiden har den stått på BOS 2 ganger og det virker som om alle feilene er mer eller mindre elektrisk og har sammenheng med hybrid biten. Jeg er meget fornøyd med bilen selv om den har gått 300.000 Km snart(Gammel taxi) og jeg kan godt tenke meg til å beholde den en stund. Det å kjøre hybrid i bystrøk er en artig opplevelse som jeg kjenner jeg liker. Men........... Er det noen som har noen erfaringer rundt disse temaene? 1.) Stadig varsling om at det er tomt for spylerveske. 2.) Harde girshivt fra 7G tronic kassen spesielt i overgang fra 2 til 3 gir. 3.) Start/stopp funksjonen sluttet fungere, bilen klarer ikke starte igjen etter stopp i kryss. Kom gjerne med tilbakemeldinger og tips om disse! Takk! Hei,jeg har en E300 hybrid siden ny,har rullet 210000km siden.Jeg bruker den som taxi. Jeg har hatt noen feil med bilen men ingen av de som du beskriver. Jeg hadde trøbbel med injektorer,en injektor tar kvelden hver 30000km,endelig nå i høsten fikk dem byttet alle med helt nye og har ikke lenger hatt problem med dem. Spylerveske problem aldri hatt,bruker spylervæska fra Statoil. Harde girskift er normale for girkassa,min også rykker noe helt jævlig ved lave girskift.Spesielt hvis du kjører sakte oppover bakke og skal svinge da vil girkassa gire ned fra tredje til første gir,da kommer det en kraftig rykk. Hva mener du med at start/stopp slutter å fungere?Har du gul READY i displayet når du tråkker på gassen?Går bilen til el drift bare hvis du stopper motor og starter den igjen? Jeg hadde slik problem i begynnelsen når bilen var ny,å fort diesel motor starter kommer gul ready i displayet og vil ikke gå tilbake til grønn.Viste seg senere at starteren aldri har virket,og at bilen starter først i el modus. Quote
AJSunde Posted January 4, 2016 Author Posted January 4, 2016 Takk for tips ang. Spylervesken. Det er helt klart en sak som må prøves for det er sykt irriterende å få varsel hver gang en starter bilen. Davor: Takk for tilbakemelding om girkassen, det er helt klart slik du beskriver. Når det gjelder injektorer så er det en sak jeg har kjennskap til i fra andre motorer med euro 5,6 og 7. Disse er strupet for langt ned på utslipp og dette gjør at dysene brenner seg i tuppen og må byttes med ujevne mellomrom. Dette gjelder alle merker stort sett. Når det gjelder start/stop funksjonen så tenker jeg på at kassen står i E mode og at "ready" lyser grønt i displayet. Når jeg stopper i f.els. et lyskryss. Når jeg da skal ta i gang igjen så starter ikke forbrennings motoren og bilen henger seg opp på fullt forbruk fra hybrid kretsen. Jeg var på BOS i dag og vi fant da en sikting til start motoren som var defekt og det som da skjer er da som du skriver at bilen starter kun på el drift og ikke bruker starteren slik den skal ved kaldstart. Det kommer mer rundt denne saken snart. Quote
lowman Posted January 4, 2016 Posted January 4, 2016 anbefaling nummer en. Selg bilen..og kjøp deg en vanlig bensiner Evnt ha bilen til du ikke har garanti lenger Quote
AJSunde Posted January 4, 2016 Author Posted January 4, 2016 Det var da en anbefaling med dårlig utfall! Quote
lowman Posted January 4, 2016 Posted January 4, 2016 hehehehehe ja sant nok..men bluetech og hybrid..kan vel ikke bli "verre" på mange måter. men 212 er jo en knall rå bil da uansett..og håper jo du er fornøyd:) Quote
AJSunde Posted January 4, 2016 Author Posted January 4, 2016 Jeg er egentlig veldig fornøyd med bilen. Det er rått med dreiemoment i motoren og med hybrid i tillegg så er man oppe i 750 Nm og 231hk totalt. Det gjør det gøy å kjøre bil igjen. (Har også en sort liten boks liggende som skal gi 304hk og 950Nm på maks, men har ikke prøvd denne enda.) Har fortsatt trua på denne bilen! Quote
lowman Posted January 4, 2016 Posted January 4, 2016 jada..det er ingen tvil om at EFFEKTEN er der..jeg tenker mer på feil og reparasjonskostnader når den tid kommer at det IKKE er garanti lenger på bilen.. men for all del...somsagt så har iafall jeg super sansen for 212.knall god bil ..og tipper det er litt oppgradering fra den verden du kommer i vis du var vant med japansk..men japansk er veldig bra på mange måter det også..med tanke på kvalitet..selv om det på lik linje med mercedes...nok har sunket di siste årene..men det er pga prod kostnader som senkes...og mer billige løsninger velges......og dette er noe som går for di fleste av bilfabrikantene. Quote
AJSunde Posted January 4, 2016 Author Posted January 4, 2016 Det er helt sant, kvaliteten på Toyoaen corollaen jeg hadde var en del bedre tror jeg. Men guuuuud for en kjedelig bil. Her er nok denne en del mer artig. Alle garantier er vel borte på denne tror jeg, runder 300.000km om få strakser og så vidt meg bekjent er det fem år eller 100.000km på disse. Uavhengig av hvem som kommer først. Quote
Davor Posted January 5, 2016 Posted January 5, 2016 Bare ikke spørr hvor mye koster dynamo på E300 hybrid.Du vil få deg litt av en overraskelse. Dessverre så er hele denne hybrid systemet bare en gimmick.Flott på papiret men i praksis er det helt annerledes. Jeg var meget fornøyd med min bil i begynnelsen,men etter at garantien er over så tapte jeg all besparelse på drivstoff gjort siste ett og halvt år. Quote
KjetilP Posted January 5, 2016 Posted January 5, 2016 Har du fått nullstilt girkassen. Kassa lærer etter sjåfør og kan trenge seg en nullstilling av og til. Også om det bare er en bruker på bilen. Quote
AJSunde Posted January 5, 2016 Author Posted January 5, 2016 Kjenner jeg begynner å bli lei av bilbransjen som ikke skjønner at jeg er den viktigste kunden de noen sinne kommer til å møte på! (Det er i alle fall hva jeg mener. ) I går var jeg BOS Llier med bilen for å oppdatere og resette girkassa. Ut i fra hva jeg kan se så har den siste software som resten av bilen. De kikket også og brukte en del timer på å finne ut hvorfor start/stop funksjonen ikke virket og kunne stolt melde at de hadde funnet en defekt sikring som gikk til start releet. Men at de ikke viste hvorfor. Den røyk jo selvsagt på vei hjem igjen og etter at jeg stoppet bilen på tunet i går har den ikke klart å starte. Har byttet sikring men bilen har ikke snev av vilje til å starte og nå er jeg, bilen, laderen og telefonen så kalde at det blir ikke noe mer i dag. Quote
AJSunde Posted January 9, 2016 Author Posted January 9, 2016 Jaja, nå har bilen stått hos BOS siden onsdag(6/1-16) og det virker ikke som de har noen gode ideer for hva det er som gjør at bilen ikke starter når den har stått over natten. De mener det kan være starteren som er defekt og jeg regner med de kommer til å bytte den for å prøve. Selv har jeg en ide om at det kan være 12v batteriet som er svakt selv om det er byttet nytt i 2014. Veldig frustrerende å være prøvekanin for verkstedet fordi de ikke har erfaring med slike biler. Quote
Toalmar Posted January 9, 2016 Posted January 9, 2016 Veldig frustrerende å være prøvekanin for verkstedet fordi de ikke har erfaring med slike biler. De har vel en Teknisk avdeling sentralt de kan bruke. Er jo naturlig at ikke alle BOS sine forhandlere har masse erfaring på Hybrid bilene til Mercedes. Går ut i fra de stiller gratis lånebil så lenge de ikke klarer å løse oppgaven de er satt til. Quote
AJSunde Posted January 9, 2016 Author Posted January 9, 2016 Åååå nei du, de har egen hertz skranke i lokalet så en må pent leie bil selv ja. Quote
Will Posted January 9, 2016 Posted January 9, 2016 Åååå nei du, de har egen hertz skranke i lokalet så en må pent leie bil selv ja. Bilen har vel vært på foreskrevne servicer? Har de da ikke hørt om mobilitetsgaranti?? http://www.mercedes-benz.no/content/norway/mpc/mpc_norway_website/no/home_mpc/passengercars/home/servicesandaccessories/services_guarantees/mobilityguarantees.0002.html Quote
AJSunde Posted January 9, 2016 Author Posted January 9, 2016 Ut i fra service historikken så har den det. Men det var forrige eier som hadde den som taxi. Ut i fra hva jeg leser her så kan jeg ikke se at det er gjeldende for min bil. Quote
Davor Posted January 9, 2016 Posted January 9, 2016 Får du start på bilen i det hele tatt,eller er det bare når bilen går til El modus at diesel motor vil ikke starte når du gasser på?Hva skjer når du trykker på sport knappen? Quote
AJSunde Posted January 9, 2016 Author Posted January 9, 2016 Nei her er alt dødt når jeg vrir over på start. Når jeg trykker på sport så skjer det jo ikke noe siden bilen ikke starter men når den går er alt normalt. Quote
Skrotenisse Posted January 9, 2016 Posted January 9, 2016 Skikkelig uflaks du, å være prøvekanin for verksted er ikke greit.... Du burde nesten sjekket med meg først Quote
Christian Sørensen Posted January 9, 2016 Posted January 9, 2016 Mobilitets garantien følger bilen, ikke eier. Så om forrige eier har fulgt opp servicene, og om den mobilitets garantien da fortsatt mtp tid og kjørelengde er gjeldende, så gjelder den for deg. Quote
AJSunde Posted January 9, 2016 Author Posted January 9, 2016 Ja Rob, jeg hørte rundt med både taxi folk og BOS uten at noen hadde noe dårlige erfaringer eller advarsler å komme med. Quote
Skrotenisse Posted January 9, 2016 Posted January 9, 2016 Ja Rob, jeg hørte rundt med både taxi folk og BOS uten at noen hadde noe dårlige erfaringer eller advarsler å komme med. Det er jo noen ganske bra og driftsikre biler, men det finnes alltid noen få eksemplarer som er mandagsbil Jeg har skrudd på 2 forskjellige slike, og skal love deg en ting.. Er noen ting jeg har funnet ut jeg synes er oppsiktsvekkende, men du vet jo hvordan alle bilmerker opererer? Det går aldri ut noe offisielt i forbindelse med feil som ikke er en del av sikkerhet.... Har du keyless på din? Quote
Recommended Posts