Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei alle sammen, og godt nytt år.

Jeg har et problem med bilen, som jeg tenkte å legge fram her. Bilen er altså en 2002 modell 220 CDI med 143 hk. Flott og behagelig å kjøre. Men nå har det blitt litt kaldere i været, og bilen vil rett og slett ikke starte. Starteren går og går og går, og motoren dreier med, men den vil altså ikke starte. For noen dager siden, når det begynte å bli kjøligere i været, tok det også lengre tid før den startet. Men den startet til slutt.

Det er noe som sier meg at det er noe i veien med glødingen. Fordi:

1. Glødelampa lyser 15-20 sekunder etter start før den slukker helt.

2. At det blir vanskeligere og vanskeligere å få start på bilen ettersom det blir kaldere og kaldere.

Nå er vel ikke ovenstående punkter noen Einstein-teori i seg selv. Men for en bil-u-sakkyndig som jeg er, er dette "godt jobba". Tror jeg :)

Er det noen av dere som vet hvordan glødingen styres på slike modeller?

Er det en sentralenhet/glødeenhet som regulerer glødingen, eller er det et fast intervall uansett hvor varmt/kaldt det er?

Kan det være nok å anta at det kan være en eller flere glødeplugger som er utslitte? (Bilen har gått 283 000 km.)

Til slutt: Har dere noen tips til hvordan jeg kan "juksegløde" for å få start på bilen og eventuelt få kjørt den til verksted? Jeg ser for men en hårføner på full guffe inn i mot luftfilteret... Hehe :) Akkurat nå er det minus syv grader ute...

Jeg håper på noen (gode) svar. Fortsatt godt nytt år!

K

Posted

Med temperaturer som nå er nok gløding på 15 - 20 sekunder normalt. Hvis det er feil

med en eller flere glødeplugger så tennes glødelampen etter start og lyser en liten stund

før den slukker.

På min `03 E220 cdi hadde jeg startproblemer i minus 15 en gang. Da varmet jeg commonrailen

med varmepistol og motoren startet som et skudd. Jeg har mistanke om at en eller flere av dysene

har for mye retur og at trykket derfor synker i røret når det blir kaldt. Bilen står i garasje når jeg er

hjemme så problemet er bare på hytta. Derfor monterte jeg blokkvarmer istedenfor å gjøre noe med

dysene.

Glødereleet kan også være defekt på bilen din. Dette måtte jeg skifte på C-klassen til kona og den ble

veldig lettstartet. (C 200 cdi) Koster ikke allverden og er lett å skifte.

Hvor kaldt må det være før din ikke starter og har du prøvet med startgass?

Posted

Hei - og takk for svar, Gujoni.

I går kveld var det -7, og da fikk jeg ikke start. Dersom det er rundt 0 grader, må jeg "file" litt før den starter. Jeg har ikke prøvd med startgass - ennå.

Posted

Ettersom glødelampen lyser etter start, er det lurt å få målt glødepluggene

med ohmmeter. Dette kan gjøres med pluggene i bilen og er derfor enkelt.

Hva motstanden skal være vet jeg ikke, men er du "heldig" så finner du en eller flere

med null motstand, noe som viser at den er defekt. Jeg har aldri skiftet på cdi-motorene,

men det kan være lurt å få det gjort på verksted hvis du ikke har erfaring med dette siden

det blir masse plunder hvis en eller flere brekker under demontering. 

Posted

Hei igjen.

I går snakket jeg med en MB-kyndig kar, mekaniker, som skal se på dette for meg. Det å måle pluggene er ikke noe hokus pokus i seg selv. Eventuelt selve byttingen, må andre stå for.

Er det tilrådelig å bruke startgass når det er så kaldt som nå? Dvs. rundt -9.

Posted

Jeg har prøvd flere ganger med å "file". Jeg har forsøkt flere raske forsøk etter hverandre, men også kjøre starteren lengre. Men den vil rett og slett ikke starte. Det er nesten slik at jeg lurer på at det er noe annet (også) som er galt. Det lukter ikke diesel, såvidt jeg kan kjenne, så det er ingen lekkasjer.

Posted

Glødelyset på min 220 cdi lyste også 15-20 sek etter bilen startet for så å slukke, den var og veldig tungstartet i kulda. Jeg byttet gløderele og alt har vært fint i 3 år nå (kjøpte et brukt på huggern).

Posted

Hvis ikke jeg husker helt feil så var to og to av glødeplugger koblet inn på samme

kontakt på glødereleet. Ettersom en av disse var brent, fikk kun to av glødepluggene

strøm under glødingen. (`03 C200 cdi)

• 2 weeks later...
Posted

Hei, og takk for alle svar.

Jeg har kjøpt et diagnoseinstrument, som forteller at glødepluggen på sylinder nr. 1 er defekt. Det er jo et stykke på vei. Men, strengt tatt, burde vel droget starta dersom de tre andre pluggene er i orden. Men det kommer kanskje an på om pluggene er serie- eller parallellkoblet.

Er det noen som om de er serie- eller parallellkoblet? Er de seriekoblet, så vil vel ingen virke dersom en plugg er gåen (akkurat som i juletrelysene: Dersom ei lampe slukker, så slukker alle...).

Eller kan det være glødereleet?

Bilen starter villig nok vha. startgass når det er for kaldt, men det er jo kun en nødløsning. Når det er mildt nok ute, starter den uten problemer.

Jeg er fortsatt takknemlig for tips, triks og svar.

K