Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har skifta hele bakstillinga med nye pakninger og dempere. Fjærene jeg kjøpte på Torshov for noen år siden har jeg ikke skifta. Før stiftinga lå bilen lavt bak, så nesten komisk ut. Men nå med ny bakstilling står bilen utrolig høyt. Vil jo spise bakdekkene med en gang.

Går dette over med litt kjøring eller må jeg bytte fjærer?

Har sånn 3-nubbet gummien over fjærene. Kan skifte de, men det hjelper jo bare 1cm.

Har lagt ved bilder fra før og etter.

_20160102_162958.thumb.JPG.df7bb054e924dfbaea000ed6e8f5d93f.JPG

_20160102_163232.thumb.JPG.dc09f15124646085ba71946fe665f214.JPG

_20160102_163110.thumb.JPG.064c5580c7114b1d73267dec12040246.JPG

Posted

vil nok komme seg når du begynner og kjøre, foringer og stag bør strammest mens bilen står på bakken ikkje mens den henger på bukk

Posted

Ja, strammet alt med hjulene på bakken. Bortsett fra 2, men de kommer man ikke til når alt er montert, så de ble strammet med hjulene fritt.

På 123-serien har man vel dårlige justeringsmuligheter på bakstillinga? Er vel bare fjærene som bestemmer høyden og dermed camber?

Posted

Har ikke sjekka akkurat det. Bilen står i garasjen 15 mil unna så får ikke sjekka før til uka. Den står ikke med skilter nå, men fikk fresa litt rundt garasjen for å se om den la seg bak, men merka ikke noen forskjell. Får ta fram målebånd og rapportere.

Posted

Nye pakninger, hvor? Du har ikke byttet noen foringer? Så tilfelle bør ikke dette være årsaken til at den står så høyt. Dempere, hvordan dempere? Om det ikke er hydraulikkdempere på den, så skal den ligge på fjærene. Om den har hydraulikk, og du har montert disse riktig, men gammel eier har skrudd på staget slik at bilen har heist seg forde den har ligget for lavt, så kan disse stå på topp. Putene som du sier senker ikke så mye, dem senker fra 16mm og ned til 8mm.

Posted

Selvfølgelig mener jeg foringer, er vel ikke mange pakningene som blir byttet på bakstillinga. Alle er byttet, sammen med bakhjulslagre og bremser. Demperne er vanlige Sachs-Boge. Fjærene ble byttet for 5 år siden, og jeg syntes bilen stod lavere bak når de ble montert kontra de gamle. Lesjofors var vel merket. Så med ny bakstilling er det overraskende at den står så høyt.

Og joda, putene senker ca en centimeter, fra størst til minst, alt etter fabrikat. Finnes 8, 9,5,..., 19 mm.

Posted

Nei, nesten ikke i det hele tatt da den står uten skilter. Kanskje tilsammen 1 km rundt garasjen. Må kjøre borgmannringen(?) på plass med rødskilter til uka før EU, så får måle før og etter det.

Folk sier jo den må kjøres for å sige på plass. Men har noen lignende erfaringer etter bytte av bakstilling med nye foringer ++?

Posted

Det er lite bilder på at bilen er for høy bak. Når man slipper en sånn ned fra bukken, vil den stå høyt med positiv camber. Det er først når den har rulla noen meter man kan ha en formening. (så da kan vi se bort fra alle bilder her, unntatt ett) Generelt er dissa for høye bak om man får positiv camber. Da må du skifte puter. Da er det letteste å ta ut demperen og bruke "mb-klemmer" på fjæra. Også som det nevnes her, så skal bilen stå på hjula med vekt når alt trekkes til. Hvis du ikke gjør det, vil gummiforinger få relativt kort levetid.

Få bilen inn på plant gulv, ta noen nye bilder, så er det lettere for oss å mene noe.

Posted

Som skrevet så står bilen på plant gulv, er kjørt noen meter og jeg dro til med hjulene på bakken.

Men skal ta ut rødskilter til uka og kjøre litt, og måle høyden før og etter. Evt. ta av putene og se hvordan den setter seg.

Syntes ikke foringene var veldig klar for utskifting. Grunnen til at det ble gjort var at ene demperfestet på bærebru knakk, så tok hele jobben. Som jeg kan forstå er det kun foringene som påvirker høyden, og bilen har heva seg sikkert 10-15 cm.

Kommer tilbake med bilder.

Posted

På det nederste bildet, der man ser at bilen er noe høyere enn det øverste du la ut, så er ikke bilen 10 til 15 for høy. Hjulet skal snitte hjulbuen om den er original høyde. For meg ser det ut som du har tatt bilde med det samme du slapp ned bilen, og sånn er dem når den har stått oppe litt. Legger ved et bilde av en original w123 med normal høyde. Ubelastet høyde skal være 1.438 mm (A) på bilde nr 2

MERCEDESBENZE-Klasse-W123--1969_7.jpg

mercedes-benz-280-gif.129496