Guest rs Posted April 21, 2005 Posted April 21, 2005 Hei Jeg har akkurat kjøpt meg nye felger og dekk til min E240T Avantgarde. Dekkene er i dimensjon 235/45/17 og felgene er 7". Jeg tenkte ikke på å spesifisere bredde på felgene, jeg bare sa hos forhandler at jeg skal ha komplett sett til min bil, og regnet med at det de monterte passet bilen. Det var først når jeg kom hjem og så på fakturaen at jeg så at bredden var 7". Alt ser og føles bra ut, men jeg er litt i tvil om 7" bredde på felg med 235 bredde på dekk er fornuftig, eller burde felgene vært 8"? Hva kan i tilfelle være problemet med 7" felger? Lurer også på hva riktig lufttrykk er, det oppgitte på 29 foran og 32 bak virker litt lite syns jeg.... Hva bruker dere som har tilsvarende løsning og bil? Bilde av bilen ligger under medlemmenes biler. Quote
Frode Posted April 21, 2005 Posted April 21, 2005 7" er i smaleste laget, det som skjer i praksis er at du mister litt av sidestabiliteten pga at dekket kan "bevege" seg sidelengs pga dekket egentlig er breiere enn felgen, det har ikke så mye å si men det merkes nok når du tar en kjapp tur i masse svinger som de pleier å være mye av i Norge.Du vil også kunne få litt mer sporing med et slikt oppsett... 8" er perfekt til 235 med tanke på bredde på dekk og felg, da vil dekkene "flykte" med felgkanten, og du vil merke at det er bedre sidestabilitet... 8,5 er også glimrende, 9"eller større vil gjøre felgen breiere enn dekket og det er lett å skrape felgen, det blit litt sånn tysk stil...... Dekktrykk: 5 - 8 pa over det som står i tanklokket pleier å være bra, for lite trykk så sliter du dekkanten og dekkene dine varer halvparten så lenge..... Jeg kjører 42-45 framme og bak på min 300, der står det 36 og opp til 39-40 med last originalt, men med 225/40-18 så må jeg opp til 42 vanlig og 45 når jeg skal på tur med gjengen..... Quote
Frode Posted April 22, 2005 Posted April 22, 2005 En liten rettelse, det skal faktisk være opptil 46 psi bak med last, men det må tas hensyn til om du skal skjøre i 200km/t over lengre tid, dvs om dekken e er kalde eller varme. Akkurat som om det er et problem i Norge..... Hvis målingen tas ved kalde dekk skal du trekke fra 4 psi, dette pga at varmen gjør at lufta utvider seg og dekktrykket da vil øke. Quote
Guest rs Posted April 24, 2005 Posted April 24, 2005 Når jeg økte lufttrykket til 38 foran og 40 bak ble det hele mye bedre å kjøre på, men det er fortsatt litt antydning til sporing som altså kanskje kunne blitt borte med 8" felger? Mener du at problemet med smale felger er såpass stort at jeg burde be om å få byttet felgene? Jeg kan kanskje komme noen vei med at en seriøs dekkforhandler burde vite at dette blir feil, og informert meg om det... Quote
Guest stig1 Posted April 24, 2005 Posted April 24, 2005 Når jeg økte lufttrykket til 38 foran og 40 bak ble det hele mye bedre å kjøre på' date=' men det er fortsatt litt antydning til sporing som altså kanskje kunne blitt borte med 8" felger? Mener du at problemet med smale felger er såpass stort at jeg burde be om å få byttet felgene? Jeg kan kanskje komme noen vei med at en seriøs dekkforhandler burde vite at dette blir feil, og informert meg om det...[/quote']har samme dekk på 235/45-17 på 210 bilen min. men 8,5T felger tror at det blir mer riktig, 7t er litt smalt med så brede dekk, når det gjelder sporing så må du nok leve med det, en av ulempene med lavprofil.enkelte dekkmerker sporer veldig. Quote
Frode Posted April 24, 2005 Posted April 24, 2005 Jeg har 225/45-17 på vinter og 225/40-18 sommer og har ikke antydning til sporing, jeg har 8" bredde på felgene.......... Det har mye å si på dekk merke/type, hjulstilling, dekktrykk og felg/dekkbredde....... Hjulstillingen er helt avgjørende, spesielt fremme for å få redusert sporing, det vet de fleste bilverksteder..... Dekktrykket på lavprofil skal være høyere enn originalt, det vet de fleste dekkforhandlere..... Og mest sannsynlig ville du hatt redusert sporing med breiere felg..... De fleste "nye" dekk i dag er blitt veldig bra på støy og sporing men det er fortsatt forskjeller imellom merkene, jeg har kjørt Dunlop SP 9000 og er veldig fornøyd med lite/ingen sporing, bra gripeevne på tørt/vått og lite støy, hadde GoodYear GSP2 som også var bra men litt mer støy....... Lykke til...... Quote
Guest rs Posted April 24, 2005 Posted April 24, 2005 Klart jeg regner med at det kan spore litt, men faktisk er jeg overrasket over hvor bra det kjennes ut. Lite støy er det også fra Kuhmo dekkene. Jeg føler meg bare litt lurt når ikke dekkforhandleren som skal være kjent for å være svært så dyktige og seriøse setter disse dekkene på en 7" felg. Jeg burde sikkert ha bedt om 8", men jeg kjøpte dette som en komplett pakke til min bil, og var naiv nok til å stole på at de visste hva som er riktig oppsett.... Er også litt usikker på hva jeg vil vinne på å gå opp i felgbredde, og felgene jeg har kjøpt finnes kun i 7" bredde (liker designet og har ikke lyst til å velge noe mer tradisjonelt). Quote
bska Posted April 25, 2005 Posted April 25, 2005 Vil på det sterkeste anbefale du tar dette opp med dekkforhandleren. Dersom du virkelig kjører 235 på 7" felg vil du garantert angre så snart skulderprofilen på de nye dekka dine blir litt slitt. Har selv kjørt Khumo Supra 225/45 på 17-7,5" AMG kopier. Første sesong fungerte det meget bra, men så snart dekka ble litt slitt ble det mye sporing. Eneste alternativ for å redusere slik blir da å 'overtrykke' dekka med noen psi (med ditto slitasje da...). Quote
Guest PoorLeno Posted April 25, 2005 Posted April 25, 2005 Enig: Er ikke noen ekspert på dette her jeg, men jeg syns 7" på 235 dekk er veldig smale felger. Ikke la deg overbevise av forhandleren--de tror visst noenganger at de kan selge hva som helst de har på lager (siden det passer dem best). Har opplevd at en annen seriøs og kjent forhandler i Oslo ville selge meg 205mm brede dekk til min 8" brede felg---fordi det var det han hadde på lager, "ingen" ville "se forskjellen" i forhold til 225-dekk mente han... Som referanse kan jeg nevne at min bil kom med 225/50-R16 dekk på 8" felg standard fra fabrikk. Quote
Guest rs Posted April 28, 2005 Posted April 28, 2005 Hei igjen. Det viser seg at felgene mine faktisk er 8" og ikke 7" som det står på fakturaen. Da er jo ikke dette noe problem. Jeg syns som jeg sa i et tidligere innlegg at alt så og føltes bra ut, det hadde nok vært mye værre med 7" felger. Nå kan jeg i alle fall få ro på meg når jeg vet at alt er riktig. Må bare finne ut hva som er riktig lufttrykk ved å prøve meg litt frem, har nå 38 foran og 40 bak, men vurderer å prøve 40 foran og 42 bak. Et annet problem med dekkene er at de blir litt "urunde" dersom bilen står stille et par dager. Det rister litt i bilen de første kilometrene, men det løsner jo etterhvert.... Quote
TEH Posted April 28, 2005 Posted April 28, 2005 Et annet problem med dekkene er at de blir litt "urunde" dersom bilen står stille et par dager. Det rister litt i bilen de første kilometrene' date=' men det løsner jo etterhvert....[/quote'] Sånn har vi det alle som har "litt mer" av felg og dekk En ting og passe på når du skal selge bilen... :idea: Quote
FrodeS Posted April 29, 2005 Posted April 29, 2005 Et annet problem med dekkene er at de blir litt "urunde" dersom bilen står stille et par dager. Det rister litt i bilen de første kilometrene' date=' men det løsner jo etterhvert....[/quote'] Sånn har vi det alle som har "litt mer" av felg og dekk En ting og passe på når du skal selge bilen... :idea: Er dette noe som kan skje over natta? Quote
TEH Posted April 29, 2005 Posted April 29, 2005 Ja, spesielt nå som det er varmt på dagen og kaldt om natten. Quote
FrodeS Posted April 29, 2005 Posted April 29, 2005 Ja' date=' spesielt nå som det er varmt på dagen og kaldt om natten.[/quote'] Jeg har lagt merke til at bilen liksom vibrerer litt de første km jeg kjører, men det gir seg jo ganske fort. Det rister ikke, men jeg kan fornemme litt vibrasjoner. Kan det være dekkene, altså? Jeg går med litt angst for opplagringen til mellomakslingen, men da er kanskje det ubegrunnet .. Quote
FrodeS Posted April 29, 2005 Posted April 29, 2005 Det er nok hjula dine ja Man lærer noe nytt hver dag takk! Quote
bska Posted April 29, 2005 Posted April 29, 2005 Flott at du har rett felgstørrelse Helt normalt at enkelte dekk slår seg litt når de står. Litt vibrasjon i en eller to km må man regne med ja. Mine Khumo Supra gjorde det samme (forøvrig threadwear på 280).Min erfaring mht dekktrykk bak er omtrent samme trykk som foran, muligens litt lavere på 'tom' bil. Seff økes trykket når man laster godt. Quote
FrodeS Posted April 29, 2005 Posted April 29, 2005 (forøvrig threadwear på 280). Er det mye eller lite på 225/45-17? Det er 280 på mine også. Quote
Guest rs Posted April 29, 2005 Posted April 29, 2005 Min erfaring mht dekktrykk bak er omtrent samme trykk som foran, muligens litt lavere på 'tom' bil. Seff økes trykket når man laster godt. Mener du at jeg bør ha mindre luft bak en foran til vanlig? Anbefalingen innenfor tanklokket er jo stikk motsatt, men på den annen side er jo også anbefalingen vedr riktig trykk der alt for lav... Skal prøve for å se hvordan det fungerer. Quote
Frode Posted April 29, 2005 Posted April 29, 2005 Du må skille mellom sedan og stasjonsvogn, det er litt forskjell på vektfordeling og lastekapasitet. Når det gjelder Stasjonsvogn så kjører jeg omtrent likt fremme og bak.Til kjøring i byen, kjører jeg feks 40 - 42 fremme og bak, når jeg skal på tur så er det ofte 42-44 fremme og 46 - 48 bak. Dette er da på 225/40-18, tror det blir omtrent likt på din med 235/45-17 da bilene våre veier det samme.Beste mulighet til å sjekke om trykket er sånn noenlude er å ta noen skikkelig krappe svinger, er det slitasje opp på dekksidene er de for lite trykk.etter å ha kjørt noen mil så studer dekket, er det noe mer slitasje i midten eller på sidene, slitasje på midten tyder på for høyt trykk. Quote
bska Posted April 29, 2005 Posted April 29, 2005 Tror treadwear på 280 er rimelig greit. Det finnes gate dekk med lavere index. Tar jeg ikke helt feil har Michelin pilot sport 220. Treadwear ned mot 200 skal funke på gata. Lavere index enn dette gir antageligvis svært kort levetid. Quote
Recommended Posts