Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, har en sølvgrå 1995 modell 300tdt. Bilen har en km.stand på ca 482000km, og bærer preg av godt vedlikehold. Maler som en katt, girer som en drøm. Etter at vinteren har slått seg ned her i nord så har jeg hatt endel problemer med bilen, noe som jeg har konstatert er kondens.

Hvis bilen står i minusgradern så får jeg start problemer, eller.. ikke startproblemer direkte..

Jeg vrir nøkkelen til startposisjon - glødingen slår seg på - og fyrer igang - bilen går pent i ca 5 sekunder så dør den

Følgende har jeg gjort:

Skiftet dieselfilter.

Skiftet grovfilter.

Kjørt den på westfrost(i mildvær)

Skiftet alle 6 glødepluggene, bosch. (Etter noe ivrig gløding døde noen plugger)

Tatt ned dieseltank og drenert denne på bøtte (Her så jeg vann som skilte seg fra dieselen)

Sjekket tilstand på silen i dieseltank, ren å pen.

Kjørt igjennom mer westfrost.

Skiftet grovfilter pånytt.

Skiftet dieselfilter pånytt.

Søker nå etter tips og råd, tusen takk :)

Kom gjerne med spm om noe er uklart  :lol:

Posted

Dette trur jeg nesten helt sikkert er et glødeproblem. Lyser glødelampa etter at bilen er startet opp? Ville også sjekket alle pluggene på nytt med multimeter og eventuelt releet og ledningene. Litt usikker om hvilket type rele som sitter på disse motorene,Mv men en får hvertfall tak i rele med ettergløding. Håper dette hjelper litt

Mvh

Lars

Posted

Dette trur jeg nesten helt sikkert er et glødeproblem. Lyser glødelampa etter at bilen er startet opp? Ville også sjekket alle pluggene på nytt med multimeter og eventuelt releet og ledningene. Litt usikker om hvilket type rele som sitter på disse motorene,Mv men en får hvertfall tak i rele med ettergløding. Håper dette hjelper litt

Mvh

Lars

Hei, takk for svar! :D Nei glødelampa lyser normalt, alle pluggene i orden. Releet funker da dette er sjekket, er ikke sikker på om det er ettergløding men tror det. Pluggene kunne vertfall etterglødes  :)

Posted

Veldig merkelig viss bilen går/starter helt normalt når den er varm men ikke når den er kald selv med et glødeanlegg som er i orden. Sjekket om dieselen ikke renner tilbake? Trur kunnskapen min ikke strekker stort lengre nå men. Håper det hjelper litt :)

Mvh

Lars

Posted

Har du prøvd og starte den med motorvarmer når bilen har stått kald over et døgn eller mer?

Den starter uten problem, men den dør etter 5 sekunder. I mildt vær starter den lett, uansett.

Nå står bilen ute i -5 grader, den starter men går bare i ca 5 sekunder. Triller jeg den inn i garasjen og setter varmeovn på så starter den, etterhvert..

Nei har ikke prøvd motorvarmer, ettersom det ikke er på bilen min :(

Posted

høyrest ut som det kan være luft i diesel systemet, sjekke slangeklemmer og filter en gang tildet er også noen o-ringer på dieselpumpa som kan begynne og lekke og gi luft i systemet

Posted

Når den så dør etter 5 sek. Kan den da startes igjen umiddelbart? Og, hvis den starter, går den rent?

mvh

B.

Joda, den kan vell teknisk sett startes ved hyppig kinning.. Men da går den ikke mer en kanskje 1-3 sekunder, virker nesten som den ikke får tilstrekkelig med diesel. Den hoster litt..

Posted

høyrest ut som det kan være luft i diesel systemet, sjekke slangeklemmer og filter en gang tildet er også noen o-ringer på dieselpumpa som kan begynne og lekke og gi luft i systemet

Er ikke diesel systemet selv luftende på disse 603ene?

Posted

Høres veldig rart ut dette med luft, har selv en god del luft som kommer inn i systemet(aner ikke hvordan og jeg har prøvd å finne ut hvor i flere år). Det renner en god del tilbake til tanken når bilen får stå, men man har allikevel "mætt" med diesel i filteret som pumpa drar inn med stor iver, og fødepumpa drar inn ny diesel og etterfyller filteret med en gang. Dvs. ingen problem med start overhodet, starta selv motoren forrige jul med -27,5 på gradestokken.. En runde gløding, startet så fort lampa slukket og bilen starta som om det skulle vært 5 grader ute :P

Pkt.1 Kjør med dieseltilførsel + retur rett i en kanne som du prøver med, da sløyfer du bort en del feilkilder.

Pkt.2 Når problemet oppstår, løsne dyserør(på selve dysa) og kjinn motoren og kontroller at det kommer godt med diesel på samtlige sylindre. Tight dem til og prøv og start.

Er det 95, dvs. facelift, så har samtlige motorer ettergløding, og dette kan du lese av med et voltmeter rett på ladespenningen/batterispenningen når er aktivt. Motoren øker turtallet merkbart og spenningen øker med et stort sprang når ettergløding frafaller(ca. 2 minutter ish etter start). Når det gjelder det å gløde, selv om lampa slukker, så glødes det fortsatt, bare la tenninga stå på, så hører du lett at relleet faller fra etter en god stund :) Ingen vits å gå av og på med tenninga i eninga :)

Posted

Bare for og holde oppdatert har jeg nå luftet dieselsystemet, bilen startet tvert og gikk som før :lol:

Takk for alle innspill :D :D :D

(Edit) 3,5 minusgrader, samme problemet... ikke noe bedre..

Posted

Høres veldig rart ut dette med luft, har selv en god del luft som kommer inn i systemet(aner ikke hvordan og jeg har prøvd å finne ut hvor i flere år). Det renner en god del tilbake til tanken når bilen får stå, men man har allikevel "mætt" med diesel i filteret som pumpa drar inn med stor iver, og fødepumpa drar inn ny diesel og etterfyller filteret med en gang. Dvs. ingen problem med start overhodet, starta selv motoren forrige jul med -27,5 på gradestokken.. En runde gløding, startet så fort lampa slukket og bilen starta som om det skulle vært 5 grader ute :P

Pkt.1 Kjør med dieseltilførsel + retur rett i en kanne som du prøver med, da sløyfer du bort en del feilkilder.

Pkt.2 Når problemet oppstår, løsne dyserør(på selve dysa) og kjinn motoren og kontroller at det kommer godt med diesel på samtlige sylindre. Tight dem til og prøv og start.

Er det 95, dvs. facelift, så har samtlige motorer ettergløding, og dette kan du lese av med et voltmeter rett på ladespenningen/batterispenningen når er aktivt. Motoren øker turtallet merkbart og spenningen øker med et stort sprang når ettergløding frafaller(ca. 2 minutter ish etter start). Når det gjelder det å gløde, selv om lampa slukker, så glødes det fortsatt, bare la tenninga stå på, så hører du lett at relleet faller fra etter en god stund :) Ingen vits å gå av og på med tenninga i eninga :)

Hei, kan du forklare punkt 1 litt dypere? Hengte ikke helt med på den :P

Løsnet alle dyserør og kjinnet en hel del for og få ut evt luft, kjinnet til jeg så diesel oppå dysa. Dyse 3 og 5 hang litt etter, synes jeg.. Men det kom diesel til alle dyser etterhvert.. begynner å bli veldig lei nå..

Posted

systemet er selvluftende, der er 2 gjennomsiktige slanger fra dieselpumpen tilførsel og retur disse skal være heilt fri fra luftbobler når bilen går hvis ikkje  da suger den luft en plass!

Posted

systemet er selvluftende, der er 2 gjennomsiktige slanger fra dieselpumpen tilførsel og retur disse skal være heilt fri fra luftbobler når bilen går hvis ikkje  da suger den luft en plass!

Ok, typiske plasser disse kan suge luft? Skal dobbeltsjekke slangeklemmene på grovfiltret..