Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har begynt å få litt tikkelyd under gasspådrag med min gamle traver. Under normal marsjfart høres ingen tikking. Bilen er gått 260 000 km, og da er det vel rimelig å anta at registerkjedet begynner å bli slakt. På Mercedes sa de at når lyden først har begynt å komme så kan det ta alt fra en dag til ett år før kjedet ryker. Bilen er jo super å kjøre - så jeg kunne tenkt meg å holde liv i den litt til, men ikke for enhver pris. Ringte Mercedes lokalt - og de skulle ha 20 000 (!) NOK for jobben. Når bilen har en markedsverdi på ca 10 000 er det jo uaktuelt å gjøre dette på merkeverksted.

Er det noen som har peiling på hva dette koster i Sverige? Ellers har jeg noen bilkompetente kompiser som sikkert kan gjøre jobben for meg, men da er jeg nysgjerrig på hva delene koster, og hva som er normalt å ta for en slik jobb?

Takknemlig for link til hvor det er gunstig å kjøpe det man trenger til registerkjedebytte :)

Posted

du bytter dette greit selv, helst med en assistent, eller at du er assistent.

Jeg såg på et forum der de beskrev litt om jobben å ikke minst hvor langt kjede er, det var noe enormt.

Jeg har byttet på noen m111 å spurte da en MB-mekaniker å ha sa at de skjøtet kjedene å veivet det rundt.

En må passe på å ha strekk på det så det ikke blir noe kluss.

Sjekk merkingene godt før du tar av kjede. Det er fort 10-20 grader feil (minst) hvis det er ulyd i det.

På m111 så er merkinga på 20grader da kammene er låst/på merket.

Sjekk youtube å

Posted

du bytter dette greit selv, helst med en assistent, eller at du er assistent.

Jeg såg på et forum der de beskrev litt om jobben å ikke minst hvor langt kjede er, det var noe enormt.

Jeg har byttet på noen m111 å spurte da en MB-mekaniker å ha sa at de skjøtet kjedene å veivet det rundt.

En må passe på å ha strekk på det så det ikke blir noe kluss.

Sjekk merkingene godt før du tar av kjede. Det er fort 10-20 grader feil (minst) hvis det er ulyd i det.

På m111 så er merkinga på 20grader da kammene er låst/på merket.

Sjekk youtube å

Ok - takk for svar. Du har ikke tilfeldigvis linker til forum hvor dette er beskrevet, evt youtube linker. Er litt fersk i mekke-verdenen :)