trygvecowboy Posted December 29, 2015 Posted December 29, 2015 Har begynt å få litt tikkelyd under gasspådrag med min gamle traver. Under normal marsjfart høres ingen tikking. Bilen er gått 260 000 km, og da er det vel rimelig å anta at registerkjedet begynner å bli slakt. På Mercedes sa de at når lyden først har begynt å komme så kan det ta alt fra en dag til ett år før kjedet ryker. Bilen er jo super å kjøre - så jeg kunne tenkt meg å holde liv i den litt til, men ikke for enhver pris. Ringte Mercedes lokalt - og de skulle ha 20 000 (!) NOK for jobben. Når bilen har en markedsverdi på ca 10 000 er det jo uaktuelt å gjøre dette på merkeverksted. Er det noen som har peiling på hva dette koster i Sverige? Ellers har jeg noen bilkompetente kompiser som sikkert kan gjøre jobben for meg, men da er jeg nysgjerrig på hva delene koster, og hva som er normalt å ta for en slik jobb? Takknemlig for link til hvor det er gunstig å kjøpe det man trenger til registerkjedebytte Quote
Tor Anton Posted December 30, 2015 Posted December 30, 2015 du bytter dette greit selv, helst med en assistent, eller at du er assistent. Jeg såg på et forum der de beskrev litt om jobben å ikke minst hvor langt kjede er, det var noe enormt. Jeg har byttet på noen m111 å spurte da en MB-mekaniker å ha sa at de skjøtet kjedene å veivet det rundt. En må passe på å ha strekk på det så det ikke blir noe kluss. Sjekk merkingene godt før du tar av kjede. Det er fort 10-20 grader feil (minst) hvis det er ulyd i det. På m111 så er merkinga på 20grader da kammene er låst/på merket. Sjekk youtube å Quote
trygvecowboy Posted December 30, 2015 Author Posted December 30, 2015 du bytter dette greit selv, helst med en assistent, eller at du er assistent. Jeg såg på et forum der de beskrev litt om jobben å ikke minst hvor langt kjede er, det var noe enormt. Jeg har byttet på noen m111 å spurte da en MB-mekaniker å ha sa at de skjøtet kjedene å veivet det rundt. En må passe på å ha strekk på det så det ikke blir noe kluss. Sjekk merkingene godt før du tar av kjede. Det er fort 10-20 grader feil (minst) hvis det er ulyd i det. På m111 så er merkinga på 20grader da kammene er låst/på merket. Sjekk youtube å Ok - takk for svar. Du har ikke tilfeldigvis linker til forum hvor dette er beskrevet, evt youtube linker. Er litt fersk i mekke-verdenen Quote
Recommended Posts