Buckwe Posted December 28, 2015 Posted December 28, 2015 Hei, Motoren har måttet "kjinne" litt ekstra nå i julen, og det første sekundet etter oppstart så lager motoren en slags "rasle" lyd. Jeg fikk etterhvert motorfeil-lys, noe som gikk på P0340 - Kamaksel posisjons sensor. Denne ble byttet, men problemet er det fortsatt. Det er da veldig mulig at det er registerkjede som er strekt, og at dette sikkert må byttest? Er det meningen at jeg skal betale dette "gildet"? Bilen er jo knappt 4 år, og er ikke gått mer enn 95 000km. Jeg har ikke garanti på bilen da den er importert, men alikevell... dette burde da ikke skje? Har også lest at registerkjede er en svakhet på M271 motorene, men vet ikke om dette gjelder på de eldre motorene.. Quote
RuneT Posted December 28, 2015 Posted December 28, 2015 Har du kjøpt den privat eller via forhandler i Norge eller importerte du selv? Er det via forhandler i Norge, så gjelder forbrukerkjøpsloven med 5 års reklamasjonrett, og verdt å ta en prat med denne. Dette er en kjent svakhet, så jo enklere skulle det være å bevise at dette er en reklamasjon som må gå på butikken du kjøpte den av. Har du kjøpt privat er det ikke så enkelt Quote
Toalmar Posted December 28, 2015 Posted December 28, 2015 Hei Jeg har importert min S204 fra Tyskland. Dene er kjøpt av Mercedes i Hamburg og det fulgte med 2 år Junge Sterne Garanti. Er ikke sikker på kriteriene for Junge Sterne, men tror at bilen må være solgt via Mercedes forhandler i Tyskland og være importert av privatperson. Har også hørt folk som har importert bil selv som har ett godt forhold til Bertel O. Steen har fått dekket ting på garanti når bilen har vært både 3 og 4 år. Du har ingenting å tape ved å spørre din lokale forhandler. Quote
Deltaone Posted December 28, 2015 Posted December 28, 2015 Dersom det er en kjent svakhet, så kan det gjerne være slik at det ligger ute en fabrikk tilbakekalling på de aktuelle bilene. Det spiller da ingen rolle hvor bilen befinner seg, men B.O.S kaller ikke inn biler som ikke ligger i deres system.... Så du bør nok høre med din lokale B.O.S forhandler. Quote
OlaNormann Posted December 29, 2015 Posted December 29, 2015 Sett flere som har blitt avvist fra registerfeil innkalling pga de ikke har overholdt servicer. Det er lite å spare på å ta service på biler på annet en autorisert verksted hvis man er under en slags garanti avtale enten det er orginalt, forskning, autokonsept, norsk bilgaranti... Å slå i bordet med at alle kjeder strekker seg og at det er en svakhet er kanskje dumt da "advokater" kaller det slitedel. En turbo var jo en del som varte i mange år før, men i dag blir de skiftet så ofte at advokater kaller det slitedel. Så dårlig kvaliteten er blitt på ting i dag så er det ikke mye trygt å eie en 6 år gammel bil uten garanti. Kostet på mange biler over 100000kr som er 4 - 6 år gamle. En skam. Hvis bilene fortsetter med den dårlige kvaliteten så blir garantier dyre. De må legges på nypris og bruktforhandlere må ha mer påslag pr bil for å sitte med garanti. Quote
Buckwe Posted December 29, 2015 Author Posted December 29, 2015 Jeg kjøpte den av forhandler, og fikk 3 mnd 50/50 garanti - noe jeg ikke tenkte noe særlig over pga. jeg har topp forsikring (motor og grikasse). Er dette noe forsikringen kanskje kan dekke? Og hvor mye må jeg regne med å legge ut om det er jeg som må betale? Skift av registerkjede og det som hører med? Quote
bige Posted December 29, 2015 Posted December 29, 2015 Mener det er flere på forumet som har kontakter i Tyskland . hør om ikke de kan spørre om priser Quote
Buckwe Posted December 29, 2015 Author Posted December 29, 2015 Nå har jeg fått verkstedtime på BOS, og håper de finner ut av det. Om det var registerkjede så ville kostnaden komme på gjerne 40.000,- Så det spørst om jeg ikke må se om jeg kan benytte meg av reklamasjonsretten, eller evt. bruke toppforsikringen. (motor og girkasseforsikring) Quote
larsianer Posted December 29, 2015 Posted December 29, 2015 kordan i verden kan det koste 40k å skifte register kjede?? kanskje æ burde tenke på å skifte mi, da jeg har 430,000km på den uten å skifte kjeden Quote
Rudi Posted December 29, 2015 Posted December 29, 2015 Sitter det M271 i 212 bila? Denne motoren koster det under ti lapper å bytte kjede og strammer på hos merkeverksted på 211 bil... Quote
KjetilP Posted December 29, 2015 Posted December 29, 2015 Nå har jeg fått verkstedtime på BOS, og håper de finner ut av det. Om det var registerkjede så ville kostnaden komme på gjerne 40.000,- Så det spørst om jeg ikke må se om jeg kan benytte meg av reklamasjonsretten, eller evt. bruke toppforsikringen. (motor og girkasseforsikring) Sku likt å sett det oppsettet fra BOS på hvordan dem for det til å koste 40.000,-. Er en kjent feil på de nye med enkel kjede, så mye mulig du får dekt dette. Håper du gir oss alle tilbakemelding enden her. Quote
OlaNormann Posted December 30, 2015 Posted December 30, 2015 På alt for mange motorer med registerkjede i bakkant slik Mercedes, BMW og VAG har så må motor ut og inn på en del av de for en slik jobb. Da snakker man fort 30-40 tusen. Quote
RuneT Posted December 30, 2015 Posted December 30, 2015 På alt for mange motorer med registerkjede i bakkant slik Mercedes, BMW og VAG har så må motor ut og inn på en del av de for en slik jobb. Da snakker man fort 30-40 tusen. Ja, og dette (plasseringen av kjedet) er vel det tydeligste beviset på at de har ment at kjedet skulle vare omtrent motorens levetid. Kjempebom... så stor bom at de prøver å definere dette som en slitedel slik at de kommer unna erstatningskrav. Jeg tipper drosjene ikke har betalt for et eneste kjedebytte på 212 enda. De får det nok gratis fordi det er pinlig for MB. Og det er det... Quote
lowman Posted January 2, 2016 Posted January 2, 2016 Register kjede på en 271 sitter ikke i bakkant..det sitter i fremkant som normalt,Men på 651 Diesel motoren..så sitter registerkjede i bakkant..men det er ikke noe stress å skifte dette pga plassering..men litt verre å skifte pga at dyser osv på ut da seff pga at toppdeksel må av. Det som er verre er å skifte register kjede på 651 motor i VITO...da kommer man ikke til med moment nøkkel for å stramme registerdreva..så der må kammer inn og ut ettpar ganger i rett rekkefølge for å stramme registerdrevene etter at motoren er tima opp. Og det er feil term at det er "Strekt"...det er SLITT. Kjedene strekker seg ikke,,annet enn at ja lengden blir lenger..men det er pga slittasje i leddene..og ikke at det utvider seg. Det som er grunnen til at det er kanskje gitt en pris på 40 k...det er at man gjerne ofte også må skifte kam forstillerene ...da tennene på disse ofte kan slites...og da er det ikke godt nok å bytte bare register kjede. Og er bilen importert..så er det lite goodwill å hente hos forhandler mest sannsynlig..for det er ikke noe god grunn for å gå "hjelp" av importør..når man i utgangspunktet har gått til skrittet å IKKE kjøpe bilen av importør. men håper det ordner seg for deg uansett Quote
Christian Sørensen Posted January 4, 2016 Posted January 4, 2016 Jeg kjøpte den av forhandler, og fikk 3 mnd 50/50 garanti - noe jeg ikke tenkte noe særlig over pga. jeg har topp forsikring (motor og grikasse). Er dette noe forsikringen kanskje kan dekke? Og hvor mye må jeg regne med å legge ut om det er jeg som må betale? Skift av registerkjede og det som hører med? Dersom du har motor og girkasse garanti, så ville jeg hørt med forsikringsselskapet om det viser seg at det er kjedet som er problemet. Har selv denne forsikringen på kona sin bil (Audi A4), hvor svinghjulet på girkassen måtte byttes. Dette er en kjent feil med VAG biler. Ringte forsikringsselskapet, hvor de spurte om alt var som normalt med bilen. Hvorpå jeg sier, nei det er jo ikke det.Svinghjulet er defekt, dette er bekreftet av verkstedet. Mitt forsikringsselskap byttet svinghjulet på garanti, uten noen tap av oppspart bonus, og jeg måtte bare betale en mindre egenandel. Det er ikke sikkert ditt forsikringsselskap er av samme oppfattning, men det er ingenting og tape på det og spørre. Quote
Recommended Posts